Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Konstigt laddnings- eller elfel

  1. #1

    Konstigt laddnings- eller elfel

    Tjena!

    Jag har en saab 9000 cse-93 och för ett par veckor sedan började generatorlampan lysa när och generatorn slutade ladda. Jag bytte laddningsregulator och allt funkade ett litet tag. Generatorlampan lös ibland och ibland inte tillslut lös den konstant och laddade inte något. Jag har kontrollerat batteriet och att generatorn är jordad ordentligt. Efter det köpte jag en begagnad generator på skroten som gått 21000mil. Den gammla generatorn var ordentligt bränd där ena kolet går.

    Med den nya generatorn ditsatt lyser inte lampan och den laddar mellan 14-15V. Problemet är nu att all elektronik fläktar, lyse, instrumentbelysning pulserar samt att motorn går ryckigt när man kör sakta på låga varv. Pulserandet följer motorvarvtalet och har pågått så här nu ungefär en bensintank. Jag har kollat kolen på den nya generatorn och de såg fina ut.

    kan det vara så att jag hade oturen att få tag på ytterligare en dålig generator eller ligger felet någon annanstans?

    Kom gärna med förslag, jag är idèlös för tillfället...

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    Det är troligen ngt fel i din nya generator, det kan vara dioderna i likriktarbryggan som spökar, inte bra att skicka ut växelspänning i elsystemet.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  3. #3
    Okej, var på generatorn sitter likriktarbryggan? Går det att byta ut den? Har ju en annan generator att plocka ifrån isåfall....

    Går det att kontrollmäta spänningen och se så det verkligen är så att generatorn levererar växelspänning?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    Bryggan sitter integrerad i generatorn, det är 4 dioder i bryggan som utgör en helvågslikriktare, det går att byta dessa efter att du demonterat generatorn men oftast byter man i så fall hela likriktarenheten.
    Du kan mäta med en voltmetr men helst med ett oscilloskop om du har vxl eller likspänning ut från gen. Det skall vara en skaplig likspänning.
    Är ngn diod sönder kommer du att få ett svårdefiniertat mätresultat med voltmetern eftersom den är kalibrerad för att mäta ren likspänning eller effktivvärdet på en ren sinusspänning.

    Har du otur kan nu även den nya regulatorn gått sönder.
    Jag skulle nog först prova med en annan generator där man vet att likriktarenheten och regulatorn är hela.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  5. #5
    Tack för hjälpen Ska kolla upp det och troligtvis är det som du skriver.

    Mvh

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Konstigt elfel 9000 -98
    Av toggan5 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-06, 21:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •