Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: 9-3 SS BP 2008 går ojämt ibland vid kallstart

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    61

    9-3 SS BP 2008 går ojämt ibland vid kallstart

    Min bil beter sig lattjo ibland vid kallstarter.
    Har kört med motorvärmare + kupévärmare hela vintern, bilen har nu gått 550 mil, den är helt orginal.

    Även när det blev varmare använde jag motorvärmare + kupévärmare.
    Najs att sätta sig i en varm bil

    En dag startade bilen först på 3:e försöket. När den startade lät det som den "hostade". Gick alltså ojämt och varvade inte upp till 1500 RPM som den brukar. När jag gasade till dog den. Startade igen och lät den vara, gick ojämt i ngr sekunder, sen var allt back to normal.

    Dagen efter startade den på 2:a försöket och gick ojämt i början.
    Slutade använda motorvärmaren, problemet försvann, bra tänkte jag.

    Nu har den börjat gå ojämt igen ibland, bara vid kallstarter.
    Det varar i ca 10-15 sek, sen är allt frid o fröjd.

    Kör till o från jobbet varje dag, 1 mil enkel resa med mkt krypkörning,
    har en snittförbrukning på nästan 1,7 l/mil
    Om jag kör längre sträckor drar den strax över 1.2 l/mil.

    Har bokat tid hos SAAB eftersom det är garanti, men det är över en vecka kvar. Givetvis får man inte fri lånebil eftersom det inte är ett fel som innebär är bilen är trafikfarlig

    Någon som känner igen problemet eller vet vad det kan vara?

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057

    Re: 9-3 SS BP 2008 går ojämt ibland vid kallstart

    Citat Ursprungligen postat av cubic
    Min bil beter sig lattjo ibland vid kallstarter.
    Har kört med motorvärmare + kupévärmare hela vintern, bilen har nu gått 550 mil, den är helt orginal.

    Även när det blev varmare använde jag motorvärmare + kupévärmare.
    Najs att sätta sig i en varm bil

    En dag startade bilen först på 3:e försöket. När den startade lät det som den "hostade". Gick alltså ojämt och varvade inte upp till 1500 RPM som den brukar. När jag gasade till dog den. Startade igen och lät den vara, gick ojämt i ngr sekunder, sen var allt back to normal.

    Dagen efter startade den på 2:a försöket och gick ojämt i början.
    Slutade använda motorvärmaren, problemet försvann, bra tänkte jag.

    Nu har den börjat gå ojämt igen ibland, bara vid kallstarter.
    Det varar i ca 10-15 sek, sen är allt frid o fröjd.

    Kör till o från jobbet varje dag, 1 mil enkel resa med mkt krypkörning,
    har en snittförbrukning på nästan 1,7 l/mil
    Om jag kör längre sträckor drar den strax över 1.2 l/mil.

    Har bokat tid hos SAAB eftersom det är garanti, men det är över en vecka kvar. Givetvis får man inte fri lånebil eftersom det inte är ett fel som innebär är bilen är trafikfarlig

    Någon som känner igen problemet eller vet vad det kan vara?
    Tur att den inte var trimmad, då jäklar

    Jag har märkt att många (5st) 9-3ss/sc Biopower är så här.
    Samma problem var det med 9-5 2.0t biopower i början också.

    Hoppas att en koll från Saab löser dina problem.
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    61
    Exakt!
    Tänkte chippa den vid 500 mil, men nu törs inte faan göra ngt som riskerar garantin. Kanske ett SAAB-trick så man ska låta bli...

    Du har inte ngn susning om vad det bero på?

    Har lite flax, min bror jobbar på bilbesiktningen och dem kan numera läsa ut felkoder, så jag drar förbi där imorgon, ska se om man kan få ut ngt matnyttigt ur rishögen.

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Det har tydligen (enligt tidigare trådar här) funnits problem just i kombinationen kalltstart och motorvärmare beroende på att någon tempgivare blivit uppvärmd men övriga motorn egentligen är relativt kall fortfarande. Tror att detta lösts tidigare med uppdateringar av motorstyrprogrammet från SAAB. Sök och se om du kan hitta mer info om det. Det låter ju som ett liknande problem.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981
    Det finns mjukvarulösning på detta, så att den inte använder sig utav utetempgivaren alls, utan bara motorvattentempen.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kristinehamn.
    Inlägg
    1 198
    Medlem#
    6124
    Citat Ursprungligen postat av cubic
    Exakt!
    Tänkte chippa den vid 500 mil, men nu törs inte faan göra ngt som riskerar garantin. Kanske ett SAAB-trick så man ska låta bli...

    Du har inte ngn susning om vad det bero på?

    Har lite flax, min bror jobbar på bilbesiktningen och dem kan numera läsa ut felkoder, så jag drar förbi där imorgon, ska se om man kan få ut ngt matnyttigt ur rishögen.
    Skall du trimma så finns det firmor som tar över garantin om du gör det innan 500 mil. Finns ju även försäkringar du kan teckna.

    Mvh Håkan

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    61
    Tack för tipsen!!!

    Japp, vet att dem tar över garantin, men kände att det inte var läge att ladda på om bilen inte är 100 från början.

    Hoppas att det räcker med en uppdatering, så man äntligen kan få lite tryck i bitarna, hehe!

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    61
    BTW körde en skön sökning på verkstäder här på forumet.
    Bokade in bilen där jag köpte den, men efter en sökning här så verkar jag ha köpt bilen på fel ställe om man vill ha bra service, Svenska Bil Akalla.

    På kul ringde jag till Bilforum i Kungsängen. Vilket skillnad! På Svenska bil hade dem inte hört talas om mitt problem någonsin. Dem vill ha bilen i 2 dygn och jag måste som sagt betala för en hyrbil 300-400/dygn.

    I Kungsängen så hade dem hört talas om felet och mjukvaru-uppdateringen, men dem skulle även kolla fler saker eftersom problemet uppstår även när jag inte använder motorvärmare. Dessutom får jag fri lånebil, betalar bara för soppan.

    Fick dock en tid 2/6, men det ska inte vara ngn fara att köra med bilen om inte blir värre.
    Skriver om hur det gick när jag fått tillbaka bilen.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    163
    Hmm.... Jag har samma problem med min... (93 SS BP2,0t) Men det spelar ingen roll om jag har använt
    motorvärmare eller inte... Bilen har gått knapp 1500 mil sen årsskiftet å tänkte att jag skulle disskutera
    med Svenska Bil i gbg nu när det är dax för 1:a servicen... Problemet infinner sig endast när det är
    kallare än +10 grader ute. Den startar dock allttid, men den bluddrar likt min gammla 93 med kass DI
    dom första 5-600 metrarna. Och nej, jag övervarvar naturligtvis inte en kall motor, men ibland måste
    man hålla gasen i botten för att få den och gå överhuvudtaget. Låter man den stå med motorn igång i 1 min
    märker man inga problem alls... Det spelar ingen roll vilket bränsle man har, eller blandning bensin/E85...

    Så om nån vet vad problemet är, säg gärna till så skall jag säga till Svenska Bil, Gbg, när jag lämnar in den...

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    607
    Märker tydligt att bilen har börjat gå råare efter kallstart efter bytet från E75 till riktig E85. Dock inte alls så det stör i mitt fall. Alla gånger utom två har den startat på första försöket.
    Låter ju betydligt värre som ni beskriver det...
    9-3 SC Aero 07

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    61
    Bra observation! Kan faktiskt vara så att det "bara" inträffar när det är under eller runt +10 C...
    Jag låter nästan alltid motorn gå ner i varv vid kallstart innan jag börjar köra. Mest får att den lägger i växeln så hårt innan varvet sänks (automat). Men ngn gång har jag haft bråttom och struntat i det då märks det att motorn är mkt råare i gången. Dessutom verkar den hålla sig kvar på 1:ans växel längre än normalt. Kanske för att bli varm snabbare?

    Men jag har inte upplevt att jag måste köra en "floor-it" för att den ska röra på sig...

    Var förbi min bror igår och kopplade in bilen, men det fanns inga felkoder, så det tyder ju på att det kanske bara är en uppdatering som krävs.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    61
    Lämnade in bilen på en verkstad idag, förhoppningsvis får jag tillbaka den idag OCH en förklaring till varför den gjorde som den gjorde...

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Citat Ursprungligen postat av cubic
    Lämnade in bilen på en verkstad idag, förhoppningsvis får jag tillbaka den idag OCH en förklaring till varför den gjorde som den gjorde...
    Håller tummarna
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    61
    Fänx

    Dem ringde och sa att det inte fanns ngr relevanta mjukvaruuppgraderingar. Men dem tog bort spridarbryggan och la den i ren bensin, det skulle göra susen sa dem. Det var tydligen en hel del avlagringar. Han tips var att tanka bensin oftare.

    Tankar i princip uteslutande E85 på samma OKQ8-mack där jag bor, undrar om dem köper in fulsprit, hehe!

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    35
    Citat Ursprungligen postat av cubic
    Fänx

    Dem ringde och sa att det inte fanns ngr relevanta mjukvaruuppgraderingar. Men dem tog bort spridarbryggan och la den i ren bensin, det skulle göra susen sa dem. Det var tydligen en hel del avlagringar. Han tips var att tanka bensin oftare.

    Tankar i princip uteslutande E85 på samma OKQ8-mack där jag bor, undrar om dem köper in fulsprit, hehe!
    En tank bensin löser problemet om spridana har avlagringar. Tvättar spridarna rena och fina.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    61
    Ja det verkar så, märkligt bara att det hann byggas upp så mycket junk redan vid ca 400 mil. Har tankat bensin 2 gånger under vintern, så den kan inte ha gått mer än 300 mil i sträck på bara E85 innan den började "bete" sig.

    Men det känns lite bättre nu när jag vet att en tank med bempa löser problemet.

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 283
    Hej

    Märkligt att inte ens Biopowerbilarna klarar av etanolen utan att dra på sig en massa skit. Att tanka BF98 är ju något som samtliga tuners rekommenderar för att förhindra driftstörningar på eftermarknadskonverterade bilar.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    61
    Har inte kollat instruktionsboken, men när jag köpte bilen sa dem att jag skulle tanka bensin åtminstonde 1 gång per år.

    Verkstaden sa nu var 500:e mil.

    Jag har hällt i 2 fulla tankar bensin under vintern när det var kallt, för att slippa att bli stående, tror iofs inte att risken var så stor, men iaf.
    Efter senaste gången med bensin, kan bilen max ha gått 350 mil innan jag fick problem.

    Nu har bilen gått 550-600 mil och mekanikern sa att spridarbryggan såg ut som om den blivit doppad i sirap.

    Ska tillägga att jag oftast kör korta sträckor, ex till o från jobbet, 1 mil enkel resa i köer. Det kanske påverkar...

    Känns som att jag ska tanka bensin kanske var 300:e mil för att vara safe. Eller så häller jag i bensin då jag märker av symptomen...

    Känns lite så där iofs om man tänker på den gamla skrönan att hälla socker i tanken... Mekanikern trodde att det blev "sirap" eftersom man använder tex sockerrör vid tillverkningen av E85. Om det är så kan man fundera på hur bra dem renar E85 om det blir sockeravlagringar i motorn.
    Jag är ingen kemist men jag trodde att socker tillsätts som näring för jäsningen så att alkohol bildas? Ev överblivet socker bör ju tas bort, har tex aldrig smakat söt sprit...

    Men jag kanske är ute o cyklar helt, skumt är det iaf!

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Annan tråd om vad som egentligen kläggar igen motorn:

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=224330

    Tanka bensin ibland verkar vara receptet för att slippa problem.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    61
    Mm, har läst den tråden oxå...
    Själva faan att dem inte kan fixa så prylarna fungerar som det är tänkt. Men det kommer väl med tiden...

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 2,0t biopower 2008, tjurig vid kallstart.
    Av visslaren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-07-04, 18:18
  2. og93 aero går ibland ojämt vid start
    Av ralley i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-30, 09:03
  3. [LÖST] Ojämt laddtryck ibland 900t -94 Maptun steg3
    Av Frippe_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-03-21, 21:23
  4. 9000 -92 tappar orken går ojämt ibland
    Av SAABare i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-08-18, 19:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •