Sidan 1 av 74 1231151 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 1469

Ämne: RonnyO - projekt 10s. gaträser 11,59/205, Mätarfilm.

  1. #1
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087

    RonnyO - projekt 10s. gaträser 11,59/205, Mätarfilm.

    EDIT: Tråden startad 2005

    Bilen min har jag haft i snart tre år. Förra vintern fixades väghållning, bromsar och Topp bl.a. I vinter fanns det tid för lite motorjobb. Inte för att det igentligen behövdes, men då jag aldrig haft isär en motor så tyckte jag det var dax.

    (Bilderna är klickbara)
    Den 4 November ställdes pärlan in i garaget.

    Ett par dagar senare var det dax att plocka ur motorn. Skönt med lite mek efter en hel sommar utan att knappt ha rört en blocknyckel.




    Motorn är ur bilen och hemplockad till förrådet. Tanken var att göra mig lite mer poppulär hemma genom att mestadelen av meket kunde utföras i källaren. Förra vintern bodde jag i garaget, som ligger 15km hemmifrån, vilken inte alltid var uppskattat..




    I väntan på våren.




    Så var innehållet urplockat och det är dax för blästring. Altså tillbax till garaget med blocket, som inte är helt lätt att släpa runt på..
    Burkan är designad av Krantz med mig som modell..




    Blocket blästrat, tvättat och klart. Målat med hammarlack.




    Då hela blocket var fullt med blästermedel krävdes en ordentlig tvätt. En timma med högrtyckstvätten på OK/Q8 jorde susen. Sedan snabb färd med blocket indränkt i 5-56 de 20 kilometrarna till garaget för urblåsning med högtryck. Vad gör man inte..




    På lediga stunder har det blitt ett och annat drag med 1500-pappret..
    <-- Smajlisen till vänster visar inte en kännsla som brukligt, utan storleken på tummen efter utfört arbete.

    Enda bristen jag igentligen hittade i motorn är locket för oljepumphuset. Längst upp, där stordrevet tangerar kanten på locket, har material lossnat p.g.a. porer i gjutningen.




    Närbild på samma lock. Vågar inte montera detta igen då jag är rädd att det skall börja läcka olja, vilket hade vart tråkigt. Detta har således ersatts med ett nytt lock, vilket var mycket obilligt..




    Vevaxel, svänghjul, tryckplatta och remhjul hemkommet från Trollspeed. Tommy har sett till att grejerna ska hålla balansen.




    Alla delar som hade oljebeläggning har vart med en sväng till mitt jobb och fått sig en omgång i fotogentvätten följt av ett varmt och skönt ångbad. Jorde susen! Här är några.

    Vart på Saab och skulle beställa nedersta kamdrevet, kedja och styrningar. Dom ville ha 2000:- Lite saftigt tyckte jag och avvaktade. Får samma dag tippset att det släppts en transmitionssasats (Tack 900 Power!) till bra pris. Beställer denna, och visst var det billigt...




    Här är de flesta motordelarna sammlade. De ligger nyputtsade och väntar på att få hitta tillbax in i värmen.

    Turbovalet var lite klurigt. Hade tänkt hålla mig på en ganska vettig nivå gällande effekten i vinter. Så jakten på ett Mitsu 19t#7 började. Hittade så småningom ett på 200sx-klubbens forum, där det drällde av dem! Har ju vart 19t-torka här ett bra tag så jag tvekade inte, utan köpte ett sådant. Somnade gott den kvällen. Men som vanligt är gräset grönare på andra sidan, och dagen efter hittade jag ett ännu roligare agregat. Tomsan skulle överge Saaben sin och hade därmed ett T04e/T3 över. Kunde inte hålla mig utan köpte detta oxo tillsammans med en krallig soppapump. Vart mycket nöjd.. Han dock inte ens få hem agregaten innan jag fick ett erbjudande jag inte kunde motstå. En viss herr KK skulle plocka hem lite roliga TuRbosar från staterna. Dollarn är ju låg så det var inget att tveka på..
    Ett GTBB3071R-WG 53/71 0,50 * 52/56,5 0,64 är på väg hem till svedala för att hamna i maskin. Känns som ett vettigt agregat för ok gatbilsprestanda med respons som lämpar sig även för konbanekörning.

    Det enda som hindrar mig från att sätta ihop motorn i dagsläget är kolvarna och stakarna som min vänlige farbror har hand om för tillfället. Tydligen så var hans våg på den mekaniska firman han jobbar på mer exakt än mammas viktväktarvåg som var vad jag hade att tillgå.. Så viktning av stor/lillända stake samt kolvar överlåts till honnom.

    Skall även blockera oljekanalerna så jag slipper montera balansaxlarna är det tänkt.

    Tanken är att motorn skall vara moterad, inkörd, mappad och klar till knutan. Så det känns som det börjar brinna lite i knutarna..

    Edit: Stavfel
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Bra beskrivet, klart & koncist med bilder & allt.
    I mitt fall betyder nu bra jobbat!

    Lägg gärna till lite mer beskrivning på vad du gjort tidigare vintrar avseende chassi & bromsar mm.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 739
    Mkt bra skrivet, roligt att läsa.
    Intressant att följa!

    Fråga, har du nu tre turbosar liggandes?


    Mvh

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Ronny,

    Klart seriöst och bra beskrivet!

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 950
    Bra jobbat!

    Fast jag är lite irriterad på dig för att du visade hur snygga aluminiumdetaljer kan bli med lite polering - detta betyder ju att jag måste sätta upp detta på min lista också!



    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    1 028
    Tjusigt!

    Hur skall du göra med balanaxelkedjorna plocka bort eller?

    Fredde...

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    818
    Snyggt jobbat Ronny
    Gillar putsen på insuget mm.
    MVH Adam
    Subaru STI Racing-11
    http://www.garaget.org/?car=248218

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bredared/Borås
    Inlägg
    1 189
    Ser bra ut Ronny ! Men det verkar nästan som om du har lite för mycket fritid

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 888
    ser kanon ut ronny vad är siktet ställt på i sommar?


    fan varför kan inte jag skriva lika bra för....

  10. #10
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Tack för responsen! Skitkul!

    LM --> Fixar det lite senare.

    Kasumi --> Nope, 4 st. Har ju mitt orginal 15t#6 liggande med.. Nedå, 19t och T04e har jag skickat av.

    KK --> Tack!

    Mats --> Ett tipps är att börja med Insuget. Enda sättet att få det polerat är att vara lyckligt ovetande om vad det innebär...

    Fredde --> Hela balansaxelkretsen med axlar, kedjor drev ska bort är tanken.

    Adam --> Tack!

    Micke --> Mesta delen av putsning och polering har utförts på jobbet på lediga stunder. Och de stunderna har vart långa i mellanåt..

    Martin --> Bottendelen var väl den sissta stora biten som inte var helt genomgången på bilen. Så siktet är väl inställt på att vara riktigt nöjd med bilen. Sen ska det ju gå fort på diverse evenemang oxo såklart..
    Ang. ditt skrivande. Låt du bilderna på ditt bygge tala för sig själv..
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  11. #11
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400
    Det var en del hårda porrbilder där ja..! (De polerade alu-bitarna), där ligger man i lä.

    Det är bara att gratulera!

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 805
    Medlem#
    5228
    Kul att läsa.
    Hade ingen aning om att du hade tagit så mycket kort på allt.
    Lycka till nu. Behöver du hjälp sen i vår är det bara att ringa.
    Mvh Fredrik
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453
    mycket fint ronny

    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  14. #14
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346
    Nice med bläster a´la Kabul!
    All makt åt Thengil!

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 888
    det värkar som du har byggt en optimal vardags räser+

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 575
    Vågar man fråga vad en Sån GT3071R kostar?

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  17. #17
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    www.atpturbo.com
    Där hittar du priser m.m.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 575
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    www.atpturbo.com
    Där hittar du priser m.m.
    Tänkte mer på vad det skulle kunna kosta att få hem den osv.. Alltså med frakt osv..

    Men visst, ja förstår att du inte vill säga va du fick ge kanske..
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  19. #19
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Hör med KK ang. pris. Han är rutinerad!
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 888
    ska du brommsa bilen efter mappning eller mappar du ibänken ?

Liknande ämnen

  1. 93 SSR projekt!
    Av Micke i forum Projekt
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2013-04-01, 08:18
  2. Gaträser med GT3071bb.
    Av Trynet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-01, 14:06
  3. Svar: 68
    Senaste inlägg: 2006-06-06, 00:03
  4. Långtidsprojekt 900 T-16 gaträser 2001-20XX
    Av TurboAnde i forum Projekt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-28, 18:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •