EDIT: Tråden startad 2005
Bilen min har jag haft i snart tre år. Förra vintern fixades väghållning, bromsar och Topp bl.a. I vinter fanns det tid för lite motorjobb. Inte för att det igentligen behövdes, men då jag aldrig haft isär en motor så tyckte jag det var dax.
(Bilderna är klickbara)
Den 4 November ställdes pärlan in i garaget.
Ett par dagar senare var det dax att plocka ur motorn. Skönt med lite mek efter en hel sommar utan att knappt ha rört en blocknyckel.
Motorn är ur bilen och hemplockad till förrådet. Tanken var att göra mig lite mer poppulär hemma genom att mestadelen av meket kunde utföras i källaren. Förra vintern bodde jag i garaget, som ligger 15km hemmifrån, vilken inte alltid var uppskattat..
I väntan på våren.
Så var innehållet urplockat och det är dax för blästring. Altså tillbax till garaget med blocket, som inte är helt lätt att släpa runt på..
Burkan är designad av Krantz med mig som modell..
Blocket blästrat, tvättat och klart. Målat med hammarlack.
Då hela blocket var fullt med blästermedel krävdes en ordentlig tvätt. En timma med högrtyckstvätten på OK/Q8 jorde susen. Sedan snabb färd med blocket indränkt i 5-56 de 20 kilometrarna till garaget för urblåsning med högtryck. Vad gör man inte..
På lediga stunder har det blitt ett och annat drag med 1500-pappret..
<-- Smajlisen till vänster visar inte en kännsla som brukligt, utan storleken på tummen efter utfört arbete.
Enda bristen jag igentligen hittade i motorn är locket för oljepumphuset. Längst upp, där stordrevet tangerar kanten på locket, har material lossnat p.g.a. porer i gjutningen.
Närbild på samma lock. Vågar inte montera detta igen då jag är rädd att det skall börja läcka olja, vilket hade vart tråkigt. Detta har således ersatts med ett nytt lock, vilket var mycket obilligt..
Vevaxel, svänghjul, tryckplatta och remhjul hemkommet från Trollspeed. Tommy har sett till att grejerna ska hålla balansen.
Alla delar som hade oljebeläggning har vart med en sväng till mitt jobb och fått sig en omgång i fotogentvätten följt av ett varmt och skönt ångbad. Jorde susen! Här är några.
Vart på Saab och skulle beställa nedersta kamdrevet, kedja och styrningar. Dom ville ha 2000:- Lite saftigt tyckte jag och avvaktade. Får samma dag tippset att det släppts en transmitionssasats (Tack 900 Power!) till bra pris. Beställer denna, och visst var det billigt...
Här är de flesta motordelarna sammlade. De ligger nyputtsade och väntar på att få hitta tillbax in i värmen.
Turbovalet var lite klurigt. Hade tänkt hålla mig på en ganska vettig nivå gällande effekten i vinter. Så jakten på ett Mitsu 19t#7 började. Hittade så småningom ett på 200sx-klubbens forum, där det drällde av dem! Har ju vart 19t-torka här ett bra tag så jag tvekade inte, utan köpte ett sådant. Somnade gott den kvällen. Men som vanligt är gräset grönare på andra sidan, och dagen efter hittade jag ett ännu roligare agregat. Tomsan skulle överge Saaben sin och hade därmed ett T04e/T3 över. Kunde inte hålla mig utan köpte detta oxo tillsammans med en krallig soppapump. Vart mycket nöjd.. Han dock inte ens få hem agregaten innan jag fick ett erbjudande jag inte kunde motstå. En viss herr KK skulle plocka hem lite roliga TuRbosar från staterna. Dollarn är ju låg så det var inget att tveka på..
Ett GTBB3071R-WG 53/71 0,50 * 52/56,5 0,64 är på väg hem till svedala för att hamna i maskin. Känns som ett vettigt agregat för ok gatbilsprestanda med respons som lämpar sig även för konbanekörning.
Det enda som hindrar mig från att sätta ihop motorn i dagsläget är kolvarna och stakarna som min vänlige farbror har hand om för tillfället. Tydligen så var hans våg på den mekaniska firman han jobbar på mer exakt än mammas viktväktarvåg som var vad jag hade att tillgå.. Så viktning av stor/lillända stake samt kolvar överlåts till honnom.
Skall även blockera oljekanalerna så jag slipper montera balansaxlarna är det tänkt.
Tanken är att motorn skall vara moterad, inkörd, mappad och klar till knutan. Så det känns som det börjar brinna lite i knutarna..
Edit: Stavfel