Sidan 3 av 74 FörstaFörsta 123451353 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 1469

Ämne: RonnyO - projekt 10s. gaträser 11,59/205, Mätarfilm.

  1. #41
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Har även löst balansaxelbitarna. Fick hjälp på jobbet med att kapa till 30mm långa bitar från järnstång specad till en diameter på 44,995mm. Passar fint i hålet som är 45mm. Jag svetsade sedan fästen på dessa så de ska hålla sig i sina hål där de hör hemma. Materialet blev dock inte alu, utan vanligt stål.
    Har även snidat till en bricka som täcker kedjesträckarens oljekanal.

    http://imagevenue.com/img.php?loc=loc28 ... bricka.jpg
    http://imagevenue.com/loc287/th_54b_29_ ... bricka.jpg


    Så här ser det ut monterat.

    http://img3.imagevenue.com/img.php?loc= ... luggat.jpg]
    http://img3.imagevenue.com/loc251/th_de ... luggat.jpg

    Fint att du inte nöjt dig med att bara ta bort kedjan och låta axlarna sitta kvar och förbruka olja.

    Men några funderingar, är det tillförlitligt att bara knacka in lagret så det täcker oljetillförselkanalen vid den inre lagringen? Någon som kör med den lösningen?

    Räcker det verkligen med en sådär enkel plugg i den yttre lagringen? Då man tittar på kanalen och funderar så tycker jag att det borde räcka med en såndär plugg på den balansaxellagringen som sitter på insugssidan, in mot karossen. Men den vid lagringen som sitter på avgassidan av motorn så går ju oljan vidare "upp" i en liten kanal (ska väl smörja balansaxeldrevet och kedjan?) och därifrån går ju oljan också vidare? Vad är det som blir utan olja då man pluggar sådär?

    Hoppas du förstod vad jag försökte fråga?

    Sen angående pluggning av sträckaren, visst funkar det att gänga upp oljehålet på 5mm till M6 och dra in en kort bult och loctite? Tycker den lösningen skulle vara smidig och tillförlitlig?
    "Utan tvivel är man inte klok"

  2. #42
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1

    Räcker det verkligen med en sådär enkel plugg i den yttre lagringen? Då man tittar på kanalen och funderar så tycker jag att det borde räcka med en såndär plugg på den balansaxellagringen som sitter på insugssidan, in mot karossen. Men den vid lagringen som sitter på avgassidan av motorn så går ju oljan vidare "upp" i en liten kanal (ska väl smörja balansaxeldrevet och kedjan?) och därifrån går ju oljan också vidare? Vad är det som blir utan olja då man pluggar sådär?

    Hoppas du förstod vad jag försökte fråga?
    Om jag inte minns helt tokigt ,går oljan bara tillbaka till oljestammen igen därifrån.
    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  3. #43
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Citat Ursprungligen postat av Lerne
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1

    Räcker det verkligen med en sådär enkel plugg i den yttre lagringen? Då man tittar på kanalen och funderar så tycker jag att det borde räcka med en såndär plugg på den balansaxellagringen som sitter på insugssidan, in mot karossen. Men den vid lagringen som sitter på avgassidan av motorn så går ju oljan vidare "upp" i en liten kanal (ska väl smörja balansaxeldrevet och kedjan?) och därifrån går ju oljan också vidare? Vad är det som blir utan olja då man pluggar sådär?

    Hoppas du förstod vad jag försökte fråga?
    Om jag inte minns helt tokigt ,går oljan bara tillbaka till oljestammen igen därifrån.
    MVH Lerne
    Okej, så då ska man plugga den oljekanal som går i mitten av försänkningen över balansaxeltunneln? Funkar det att gänga till M6 och dra i bult? är rädd för att en täckbricka inte alls skulle hålla tätt

    "Utan tvivel är man inte klok"

  4. #44
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sangis (10mil ifrån Luleå)
    Inlägg
    2 069
    Hej!

    Ser det likadant op en B234 långis med balansaxlar? kan man plugga på samma sätt som RonnyO?

    Ska ha lös motorn vilken dag som helst så det skulle vara bra att veta. Har inte lust att spara balansaxlarna.

    mvh Isak

  5. #45
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Citat Ursprungligen postat av Moribound
    Hej!

    Ser det likadant op en B234 långis med balansaxlar? kan man plugga på samma sätt som RonnyO?

    Ska ha lös motorn vilken dag som helst så det skulle vara bra att veta. Har inte lust att spara balansaxlarna.

    mvh Isak
    Japp, det är långmotor jag har på bilden.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  6. #46
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1

    Fint att du inte nöjt dig med att bara ta bort kedjan och låta axlarna sitta kvar och förbruka olja.

    Men några funderingar, är det tillförlitligt att bara knacka in lagret så det täcker oljetillförselkanalen vid den inre lagringen? Någon som kör med den lösningen?
    Jodå det blir bom stopp i inre lagringen. Lagringen på avgassidan går att testa om det är stopp då den får olja från ett hål i tredje ramlagret. Med hjälp av t.ex. en vacuumslang kan man blåsa i detta och man känner när man knackat in lagret tillräckligt för att det ska bli stopp. Jag använde även en lång pinne med krok på, liknande en sådan tandläkaren har när han våldar o gräver i tänderna. Med denna känner man när lagret glidit förbi oljekanalerna.

    Det är många som kör med inknackade lagringar.

    Tack Presho för tippset med Vacuumslangen!

    Citat Ursprungligen postat av Ken-1

    Räcker det verkligen med en sådär enkel plugg i den yttre lagringen? Då man tittar på kanalen och funderar så tycker jag att det borde räcka med en såndär plugg på den balansaxellagringen som sitter på insugssidan, in mot karossen. Men den vid lagringen som sitter på avgassidan av motorn så går ju oljan vidare "upp" i en liten kanal (ska väl smörja balansaxeldrevet och kedjan?) och därifrån går ju oljan också vidare? Vad är det som blir utan olja då man pluggar sådär?

    Hoppas du förstod vad jag försökte fråga?

    Sen angående pluggning av sträckaren, visst funkar det att gänga upp oljehålet på 5mm till M6 och dra in en kort bult och loctite? Tycker den lösningen skulle vara smidig och tillförlitlig?
    Att plugga båda yttre lagringarna funkar kanon. På insugssidan går oljan bara till yttre lagringen. På avgassidan går oljan vidare upp till drevet som du säger, men ingen mer stanns. I alla fall inte på en kortmotor. Inte på en långis heller tror jag?

    Ang. din bild. Hålet för balansaxeldrevet behöver ju inte pluggas. det plockar olja från balansaxellagringen, och den är ju redan pluggad.

    Funkar fint att gänga upp hålet och dra in en M6 såklart! Same same.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  7. #47
    Helt original Aero_Masses avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    920
    Medlem#
    8839
    För mycket pengar, för mycket fritid

    Kommer att bli kalas Ronny...
    Röde Baronen - 2.3t SE 2001 ///Mackanized
    Black Betty - 9-5 2.0 vector 2002 ///Mackanized
    Den Sletne - 9-5 2.3 vector 2002 ///Mackanized R.I.P

  8. #48
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 115
    Medlem#
    5389
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Som sagt Magnus, sakta men säkert är min melodi..
    När får man åka med då?

    Allvarligt talat, jag är väldigt impregnerad...förlåt, imponerad av ditt jobb!! Blir helgrymmt!

  9. #49
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 744
    Hej !

    Ny mode på STCS

    Ser bra ut Ronny
    CD65R

  10. #50
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Tack ska ni ha gubbar!

    Dagsformen
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  11. #51
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    2 308
    Sådärja!...

    ... och nästa vinter tar du min motor när du ändå har ångan uppe?

  12. #52
    Steg 1 SS9000Ks avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 774
    Medlem#
    2723
    Mycket imponerade Ronny! Hoppas du får ihop den till Knutstorp, när planerar du att lägga i motorn i bilen? Har knappt varit i ert garage i vintern kan vara kul att kolla förbi när du grejer nån gång...
    Entusiastbilen: Saab 9000 CD 2.0T -90
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9-5 SC Aero -04
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9000 A50 2.0t -98 Såld

  13. #53
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Lugna Puckar Mattias..

    Tack ska du ha Daniel! Jag har knappt vart där själv.. Den åker i under nästa vecka någon gång hoppas jag. Om inte före så under långhelgen, tors-mån. Tiitta upp då vetja!
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  14. #54
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 744
    Ronny >> avis på dina glidskänor till kamaxellkädjan
    CD65R

  15. #55
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Tollered
    Inlägg
    319
    Får väl ge dig en match i sommar Ronny, när jag fått ihop min kärra.
    Aja ska inte säga för mycket.
    Seriöst skrivet, och bygget ser toppen ut.

    Ha det så gott.

    Mvh. Mattias
    900 SET Coupé -97

  16. #56
    Helt original Aero_Masses avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    920
    Medlem#
    8839
    Moderator... Får man lägga upp sådana porr-bilder egentligen ???

    Sexigt som f-n Ronny...

    Röde Baronen - 2.3t SE 2001 ///Mackanized
    Black Betty - 9-5 2.0 vector 2002 ///Mackanized
    Den Sletne - 9-5 2.3 vector 2002 ///Mackanized R.I.P

  17. #57
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Tack ska ni ha gubbar..


    Masse, var och kollade till dit åk igår. Läge att sluta jiddra o börja trolla!!
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  18. #58
    Helt original Aero_Masses avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    920
    Medlem#
    8839
    Väntar på vitala delar just nu
    Som en vev och stakar exempelvis...

    Lägenheten får fan vänta...
    Röde Baronen - 2.3t SE 2001 ///Mackanized
    Black Betty - 9-5 2.0 vector 2002 ///Mackanized
    Den Sletne - 9-5 2.3 vector 2002 ///Mackanized R.I.P

  19. #59
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Utanför GBG
    Inlägg
    593
    Medlem#
    5616
    Man blir lite avis när man ser alla projekt på forumet !
    Grymt intressant läsning i denna tråden , gillar alla tydliga förklaringar !
    men å andra sidan så har man inte bara tummen mitt i handen , den e även i GIPS.. så de e väll tur att en annan (jag) inte pillar me bilar då...



    /Nicke
    Saab NG900 2,0 SET Maptun steg5 320hk/430nm

  20. #60
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Nicke, .


    Det har faktiskt hänt lite de sissta dagarna. Dock är datorn kaputt för tillfället så jag tar tillfället i akt och lägger upp lite bilder medans jag är hemma och hälsar på hos mamma och pappa..

    De nya kammarna och ventilfjädrarna har hittat hem, så nu var det dax att ge sig på toppen. Allt bös urplockat då jag vill kolla vad som hänt de senaste 2000 milen. Det var ordentliga beläggningar på avgasventilerna trotts att allt sågs över förra vintern. Programmet jag körde med i sommras var inte direkt gjort för att spara på prylarna, så det har nog sitt med i spelet.



    För att de nya kammarna ska kunna snurra utan att gnälla har jag fått slipa upp kanterna till tryckarbrunnarna en del. Detta gick smärtfritt. Dock fylldes toppen av en massa slipdamm som man inte vill ha i oljekanaler, tryckare och dylikt. Försökte knöka in toppen i diskmaskinen, men det gick inge vidare trotts att det är en korttopp... Så det blev att åka till OK och lägga en halvtimme på deras högryckstvätt.




    Här är en gämförelse mellan de nya ventilfjädrarna till vänster och orginalet till höger. Som man ser så är det glesare mellan fjädervarven på de kraftigare fjädrarna vilket medger högre ventillyft. Fjädern är även kraftigare, vilket medger högre varv.




    Nu är motorn i stort sett ihopplockad, så under morgondagen hoppas jag det bär av till garaget.




    Tyvär så stötte jag på patrull när nya turbon skulle provmonteras. Som jag befarat så blev det lite väl tajt med min snajdiga v-bandfläns till turbon. Tanken var att det skulle bli en 90 grader 3" böj direkt efter turbon, men det är inte många cm till vattenpumpen med denna lösningen så jag får tänka om och skaffa annan fläns.




    När jag ändå var uppe i garaget och filade på toppen så hann jag med lite rostlagning oxo. Tyvär så hade det krypit sig på lite ytrost under de bakre skärmkanterna p.g.a. en tidigare omlackering. Fick åtgärdat detta innan det blev alvarligt.




    Det känns i alla fall som att tidsplanen håller. Målet är att ha bilen rullande innan 1:a April, så bilen får några mil i kroppen innan mappning, och jag tror detta skall gå vägen.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

Liknande ämnen

  1. 93 SSR projekt!
    Av Micke i forum Projekt
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2013-04-01, 08:18
  2. Gaträser med GT3071bb.
    Av Trynet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-01, 14:06
  3. Svar: 68
    Senaste inlägg: 2006-06-06, 00:03
  4. Långtidsprojekt 900 T-16 gaträser 2001-20XX
    Av TurboAnde i forum Projekt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-28, 18:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •