Sidan 2 av 74 FörstaFörsta 12341252 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 1469

Ämne: RonnyO - projekt 10s. gaträser 11,59/205, Mätarfilm.

  1. #21
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    ska du brommsa bilen efter mappning eller mappar du ibänken ?
    Mappning blir på väg. Bromsning hade vart kul!
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  2. #22
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 860
    Hej Ronny

    bra beskrivet! Och det ser seriöst ut!


    Lycka till, hoppas det går vägen och växellådan får sitt!

    Mvh Tomas.
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  3. #23
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349
    Fin fint Ronny!
    Jo det finns en del tid att döda här på PVÖ!
    Vi ses, ha d gött å lycka till!

  4. #24
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820
    Ser mycket fint ut

    Det där insuget var riktigt blingbling, vill inte säga hur du gick tillväga?

    Billigt transmissionskit va?
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  5. #25
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Tomas --> Lådan fick sitt förra vintern. Allt gottigt som går att stoppa i den utan diff. Men det är lådan som begränsar mitt effektutag för tillfället. Vågar inte gå högre innan jag fått koll på grävandet i innanmätet. Och det blir ett sommarprojekt.

    Jonas --> Hehe, tid är det gott om..

    Marcus --> Inga hemligheter med insuget.




    Sågade och slipade först ner det med maskin tills alla gjutkanter/klackar och den räffliga ytan var nere i solidt alu.



    Sedan ner till 320-papper med ocileringsmaskin där jag kom åt. När detta jobbet är klart så är 95% av arbetet klart. Underarbetet är allt. Avslutade med 400, 600, 1200, 1500 våtslippapper för hand. Sisst Autosol. Har dock fått nys om en riktig högglans-poleringsmaskin på jobbet som jag tänkte testa senare. Totalt är det lagt ca. 20 timmar på insuget. Tittar man noga ser man att jag fuskat på ställen som inte kommer att synas så väl. Vill man har det blankt där med så är det minst 20 timmar till som gäller. Var dock rejält trött på metallbiten redan efter 10 timmar, så det var aldrig aktuellt..

    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  6. #26
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 618
    Oboy vilken finish du fått på spjällhus och insug Ronny! Ruggigt snyggt!
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    156
    Ser ju kanon trevligt ut Ronny...
    Nu en 9000 igen...

  8. #28
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Nu börjar det närma sig!
    I går anlände kolvar och stakar till residenset i Alafors.




    Totalvikten på stakarna har bantats ca 10 gram som mest. Viktskillnaden var inte så stor från fabrik, 4 gram som mest. Men dessa grammen var illa fördelade på stor och lillända vilket har åtgärdats.
    Bilden visar en gämförelse på en stake det har plockats material från i storändan gentimot en det inte behövdes plockas något från




    Samma gämförelse, fast med lilländan.




    Kolvarna diffade 1,5 gram som mest. Inte så farligt alts. Numera är det nere på 0,5 gram.




    Denna bilden glömde jag sisst. Insuget portade jag i sammband med poleringen. Den stora bulan som skall styra luften förbi spridaren har utformats på ett bättre sätt.




    Och en liten bild på det som innhandlades hos första besöket på Saab i vintras. Diverse O-ringar, frostpluggar, packningar m.m.

    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  9. #29
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 088
    man blir klart impad, av putsen och resten, håller tummarna för ett lyckat bygge
    Mats Fhinn/3499/

  10. #30
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 888
    Citat Ursprungligen postat av imolaräser
    man blir klart impad, av putsen och resten, håller tummarna för ett lyckat bygge
    det är klart det lyckas det är ju ronnie som bygger han e stabil

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    283
    shit nu vet jag vad jag ska göra när jag får tid över...

  12. #32
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Ronny, snyggt jobbat. Intressant att se hur du gjort.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  13. #33
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Just nu går det trögt i källaren. Saker och ting går inte riktigt min väg, dessutom har TV-soffan varit väldigt skön ett tag..

    Skulle montera montera ringarna på kolvarna i början på veckan var det tänkt. Nu var det ju så att dessa skulle monteras med den nyinhandlade kolvringstången från Biltema. Då jag är en grabb så läser jag naturligtvis inte några manualer.. Detta resulterade genast i handhavandefel, och resultatet syns nedan...

    Har under hela veckan jagat en lös kolvring hos diverse firmor,men det har varit helt resultatlöst.. Som räddare i nöden hittade Speedparts en lös kolvring liggandes i gömorna vilken dom sponsrade med. Kanonservice! Tyvär skickade dom den översta ringen, när det är den undre jag behöver. Men det löser sig helt säkert.




    Tänkte dock plocka ihop resten av motorn tills dess att nya ringen hittar hem till Alafors. Då är det ju läge att montera kolvkylningsmunstyckena först. Gjorde en liten funktionstest på dessa innan och det visade sig att ventilen i den ena var kass. Försökte tvätta den men utan resultat. Syftet med denna "ventilen" är att hålla munstyckena stängde vid låga varvtal = låga oljetryck för att slippa en onödig förbrukare, så det är obra om den läcker. Behöver altså skaffa en ny sådan oxo, men med lite tur har det löst sig.




    Har tittat lite närmare på hur jag skall lösa blansaxelproblemet. Vill ju slippa dem helt och hållet. Har diskuterat detta med min gud i ämnet, Presho. Och jag tror jag börjat förstå hur saker och ting hänger ihop..

    Jag har knackat in den inre lagerdelen för balansaxlarna vilket hindrar oljeflödet till dessa.



    De oljeförbrukare som då finns kvar är de yttre lagerhusen för axlarna (röd markering), kedjespännaren (blå markering), övre balansaxeldrevet (grön markering).

    För att täcka de yttre lagerhusen är tanken är att svarva till cylindrar i Alu och svetsa fästen i dessa så de kan skruvas i hålen där axlarna normalt är skruvade. När detta är gjort så blir kanalen för drevet automatiskt blockerad då den tar olja från lagerhuset till axeln på avgassidan.

    Kanalen som går till spännaren kommer att blockeras av en platta som byggs med spännaren som mall.


    Hade vart skönt att få allt småfix avklarat så motorn kan hamna där den hör hemma, i bilen....
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  14. #34
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 115
    Medlem#
    5389
    Blire nån andra vers eller?

  15. #35
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Som sagt Magnus, sakta men säkert är min melodi..


    Snurran har i alla fall hittat hem. Ganska smidig pjäs. Här bredvid trokänaren mitsu 15t#6.




    Har även löst balansaxelbitarna. Fick hjälp på jobbet med att kapa till 30mm långa bitar från järnstång specad till en diameter på 44,995mm. Passar fint i hålet som är 45mm. Jag svetsade sedan fästen på dessa så de ska hålla sig i sina hål där de hör hemma. Materialet blev dock inte alu, utan vanligt stål.
    Har även snidat till en bricka som täcker kedjesträckarens oljekanal.




    Så här ser det ut monterat.




    Har så sakterliga börjat montera ihop åbäket igen. Har mätt upp lagerspelen så nu är det bara att tuta och köra.




    Orginalplanen innefattade igentligen orginalkammar denna sommaren. Men planer är till för att ändras, så Enem-kammar 276 / 10,4 och kralligare ventilfjädrar är på väg hem via Maptun.
    Av någon anledning ser jag inte de stora bilderna när jag klickar på de små.. Gör ni?
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  16. #36
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 860
    Hej Ronny.

    När ska folk börja tänka på vikten Du lägger ju bara på mer och mer

    Var veven och så i bra skick så det gick bra med std lagerna?


    Planerna ändras lätt, det vet jag om någon, härligt och höra att du tog tag i kammarna.

    Ang bilderna så har även jag problem med att få dom stora!


    Mvh Tomas
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  17. #37
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    hehe, håller med om att gtbb-snurran är lite rundare om magen än mitsu-diton. Men gämfört med balansaxlarna är ju pluggarna flugviktare! Inte godkänt ändå gissar jag?

    Jag bedömde veven som finfin. Lagerspelet på bilden är uppmätt med nya std. lager. Blev kanon. Har inte mätt upp ovaliteten på lagertapparna, vilket man kan göra med plastigagen. Men den klabbar ner lagren så j*vligt så jag tycker inte det är värt att göra det i mitt fall.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  18. #38
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 860
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    hehe, håller med om att gtbb-snurran är lite rundare om magen än mitsu-diton. Men gämfört med balansaxlarna är ju pluggarna flugviktare! Inte godkänt ändå gissar jag?

    Jag bedömde veven som finfin. Lagerspelet på bilden är uppmätt med nya std. lager. Blev kanon. Har inte mätt upp ovaliteten på lagertapparna, vilket man kan göra med plastigagen. Men den klabbar ner lagren så j*vligt så jag tycker inte det är värt att göra det i mitt fall.

    Hej.

    inte bara snurran, den är försvarbar. Men pluggarna till axlarna. Bort med allt istället, fräs bort skräpet då börjar vi närma oss godkänt

    Köpte du dom här "plastigagen" på mekonomen? pris? Ser inte så bra på bilden eftersom det blir o-bra när man klickar
    Går det inte bra med vanlig mikrometer?


    Mvh Tomas.
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  19. #39
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Nja, viktbesparing i gram är inte funkis i min värld. Då skulle ju inte Kaptensstolarna vara försvarbara. Men dom sitter där dom sitter och kommer att förbli sittande..

    Plastigagen finns på Mekonomen ja. Kostar 25 pix för en sträng som räcker till att mäta spelet i minst 5 motorer. Micrometer funkar nog kanon. Men visst är det skönt att veta att lagerspelet är helt ok? I Saabs verkstadsmanual står det att lagertapparna skall mätas upp både med micrometer och att spelet skall kollas med plastigage. Jag kör bara med det sisstnämnda.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  20. #40
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    2 308
    Jösses så härligt! Vilken dröm att plocka isär puffran sådär och få gegga ihop allting igen med fräscha, feta delar!

    Det får blir projektet vintern 06-07, nästa vinter har jag tänkt ägna åt att plocka ner framvagn & bakvagn för uppfräschning!

    /mvh Mattias (Med medioker mekarvana... )

Liknande ämnen

  1. 93 SSR projekt!
    Av Micke i forum Projekt
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2013-04-01, 08:18
  2. Gaträser med GT3071bb.
    Av Trynet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-01, 14:06
  3. Svar: 68
    Senaste inlägg: 2006-06-06, 00:03
  4. Långtidsprojekt 900 T-16 gaträser 2001-20XX
    Av TurboAnde i forum Projekt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-28, 18:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •