Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: 4" högtalare i instrumenbrädan på en 9-3og?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    162

    4" högtalare i instrumenbrädan på en 9-3og?

    Hej!

    Fick min bil i förra veckan, glad i hågen gick jag ut idag och tänkte installera mitt 4" DLS kit-system. Men efter att jag hade rivit loss
    högtalargallret och fått ur de gamla högtalarna så insåg jag att denna operation var inget man gör på en kaffe rast...

    Någon som har byggt om o lyckats klämma ner en 4" högtalare i instrumentbrädan på en og 9-3:a? Skulle gärna vilja ha lite hjälp och
    tips isåfall....

    Mvh/Alex

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    162
    Ingen?

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    är väldigt få som lägger ner energi på det arbetet då 3,5 tummare finns att tillgå och ljudförbättringen mot 4 tummare motiverar inte arbetet.

    Du har ju flera aspekter på det, dels så ska du kapa upp hålet så att högtalarna går ner rent diametermässigt, sen så ska dem även få plats på djupet, vilket blir problem redan med vissa 3,5 tummare som tar i plåten där nere.
    Frågan rä sen med hur lämpligt det är att såga medbrädan på plats, ska den monteras ner så ahr du ett jäkla arbete.

    skaffa ett par 3,5 tummare istället.

    Eller ett par 6,5 tums basar till dörrarna och tryck diskanterna i hålen där uppe.

    Skulle inte lägga ner arbetet med att kapa upp för 4 tummare..
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    162
    Vem har vettiga 3,5:or? Jag tänkte samma tanke att använda 3,5:or istället, men lyckades inte hitta några vettiga? Vill ha kit system och det ända jag har lyckats hitta var ett par sony koaxialhögtalare i 3,5 tum? Och de lät inte mycket bättre än de original som redan sitter i!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    98

    Re: 4" högtalare i instrumenbrädan på en 9-3og?

    Citat Ursprungligen postat av alex_j83
    Hej!

    Fick min bil i förra veckan, glad i hågen gick jag ut idag och tänkte installera mitt 4" DLS kit-system. Men efter att jag hade rivit loss
    högtalargallret och fått ur de gamla högtalarna så insåg jag att denna operation var inget man gör på en kaffe rast...

    Någon som har byggt om o lyckats klämma ner en 4" högtalare i instrumentbrädan på en og 9-3:a? Skulle gärna vilja ha lite hjälp och
    tips isåfall....

    Mvh/Alex
    JBL GTO-327 är väl dom vanligaste man byter till, finns på BRL
    9-5 AERO SC-03
    Oldsmobile Cutlass F-85 -65

    http://www.garaget.org/saabfreaken

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Saabcity
    Inlägg
    280

    3" fullregister

    Jag kan rekommendera Tang Band W3-871 SC, har ett par själv som jag har haft i min förra 9000, behöver inga diskanter till utan dom spelar upp till 20 kHz utan problem. Dom skall snart in i nästa pendlarbil, även det en 9k...

    Jag köpte mina från www.oaudio.de

    http://oaudio.de/Loudspeaker-chassis/Ta ... SC::1.html

    Ca 550:- paret ink frakt från Tyskland, låter bättre än allt jag har hört under 3kkr! och jag har hört en hel del...

    Jag delar mina aktivt och möter upp dom runt 150Hz med 6,5":are i dörrarna och en 12":are i bagaget. Samma anläggning passar ju bra i en ng900/og9-3:a!
    9-5 -02 & 9000CS -92, båda automat.

Liknande ämnen

  1. "bolt on / plug n play" högtalare till Saab 9-3og
    Av SAAB_AERO1 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2012-07-31, 12:09
  2. 4" högtalare i instrumenbrädan på og 9-3?
    Av Ekan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-19, 23:28
  3. "Duns" i högtalare vid brytning av ström. Jordfel?
    Av mps i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-19, 08:08
  4. "Vinande" ljud i högtalare!!
    Av Peo81 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-09-05, 01:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •