Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Rem till Ac mm

  1. #1

    Rem till Ac mm

    Hej!

    Här kommer n00ben och ställer sin fråga ni får ursäkta...

    Är nämligen så att en rem som har hoppat av. Var förbi och hörde med en som kunde och tydligen var det nånting som hade skurit, det hade med ACn att göra iaf.

    Han sa att man kunde köpa en kortare rem och koppla förbi denna sak som hade skuret och ändå få bilen att gå. ACn kommer naturligtvis inte funka det förstår jag men jag är glad bara bilen går att köra.

    Nu undrar jag vad det är för rem jag ska köpa, och hur jag gör för att koppla dit den?

    Han som skulle skruva i bilen är sjuk så han kan tyvärr inte hjälpa mig just nu. Så jag tänkte att byta en rem kanske inte är en jättestor grej ändå. Kanske är nånting som man klarar av bara man får dom rätta tipsen.

    Skulle vara bra om jag kunde få lite tips och råd.
    Saab 9000CD 2.3 -91

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Antar att det är bilen i signaturen det gäller?

    I så fall. På 9000 så finns det två olika modeller (minst) på detta...

    Har du en motor som har kilremmar för att driva vattenpump, generator, AC osv, så sitter det två stycken remmar. En till AC,n och en för allt det andra.

    Är det så på din så är det bara att klippa bort AC-remmen och tuta och köra, för på de motorerna så drivs som sagt AC,n av en egen rem. (Men du kan ju för säkerhets skull kolla att det inte är fler remhjul som går på den remmen. Vet att det är så på 9000CC av 80-tals snitt i alla fall).


    MEN. På lite nyare modeller så är det en Poly-v rem istället som driver hela klabbet, och då går allting på samma rem. Vattenpump, generator, AC, osv osv. Om din bil har det så måste du köpa en Poly-V rem för 9000 utan AC. Den remmen är kortare och ska inte dras förbi det remhjulet som sitter på AC,n utan bara de andra. Detta medför som sagt att AC,n inte funkar men att allt annat funkar som det ska.


    Jag vet inte om det är kilrem eller poly-v rem på din, för jag misstänker att gränsen går runt -90 eller så... MEn det ser du snabbt. (Kilremmen är högre och smalare medan Poly-v remmen är bred och platt.)
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •