Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Hur ska jag felsöka ljud i bakvagnen?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624

    Hur ska jag felsöka ljud i bakvagnen?

    Min fjädring har varit kass, så i helgen stoppade jag i ett sportchassi från SP. Efter bytet blev bilen betydligt bättre och jag trodde mina bakvagnsbekymmer var över...

    Inatt skulle jag köra hem några jobbarkompisar och noterade då att det fortfarande låter konstigt från bakvagnen när man har folk i baksätet. När man kör rakt så låter det som att någonting skrapar i lite, typ en gång per varv hjulen snurrar. När man svänger så ökar ljudet från och låter nästan som ett knackande ljud. När man har tre personer (ca 300kg) så hörs det hela tiden, för varje person som steg ur, försvann ljudet mer och mer men kunde fortfarande märkas lite med bara en person i baksätet (<100kg). När man bara har folk fram i bilen hörs ingenting alls.

    Jag är lite lost just nu. Jag behöver hjälp med bra tips på vad jag ska kolla upp och hur jag ska felsöka det hela. Jag funderade lite på om det kan vara fel ET på fälgarna, men jag är osäker på hur jag ska mäta upp det och hur stor roll det spelar. Det är ju bara 15" fälgar med 195 däck (kommer inte ihåg profilen), så det borde inte ta i tycker jag. Men, som sagt, jag har inte koll, så jag är tacksam för alla tips på saker jag bör kolla upp.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Jag tycker att det låter som ett hjullager.
    Palla upp bilenoch rulla på hjulen, Känns detbra eller finns det något hack ? Ryck och dra i hjulen, dom ska inte glappa, gör dom det? Prova då att smörja upp och justera hjullagret.
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

Liknande ämnen

  1. Klonkande ljud i bakvagnen Saab 9-5 -00
    Av Dumli i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-10-22, 21:28
  2. konstiga ljud från bakvagnen!
    Av RichiB i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-11-05, 00:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •