Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Från orginalturbo 2,0 till Aeroturbo?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Bromölla
    Inlägg
    281

    Från orginalturbo 2,0 till Aeroturbo?

    Har min bil på verkstad för totalrenovering.Bilen är en 9-5 års 99 2,0 med steg 2 speedparts och de skall även byta turbo på bilen från orginal till Aeroturbo med kylrör mm kollade här igår o blev inte riktigt klok på det me den såkallade cobran passar den gamla på Aerons turbo?Pratade me de på verkstade idag o den skall passa enligt dem?
    Saab 9-5 (Speedparts steg2)

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 408
    De är väl bara vatten och oljerören som inte har 100% passform.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 263
    Medlem#
    3186
    Byt cobran när du ändå byter turbon, 2,0-99 har ett sugrör i jämförelse! Passar gör den dock...

    Vattenrör behöver även bytas då de har annan dimension på banjobultarna.
    Olja kan återanvändas om man böjer till röret lite.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Byt cobran när du ändå byter turbon, 2,0-99 har ett sugrör i jämförelse! Passar gör den dock...

    Vattenrör behöver även bytas då de har annan dimension på banjobultarna.
    Olja kan återanvändas om man böjer till röret lite.
    Detta stämmer utmärkt.

    Vi gjorde just det bytet förra lördagen och det ger en ganska fin skillnad.
    Oljereturen är en tjockare slang som enkelt kan böjas lite så fungerar den också.

    Rekommenderar att du gör detta byta då din GT17 antagligen inte är så fin. Min GT17 hade gått 15000mil med sprickor i. En kollega fick turboras på 11000mil otrimmat!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Bromölla
    Inlägg
    281
    Då blir det till att beställa en sån direkt sen då gör det själv sen när bilen kommer hem roligt att fixa lite själv också från vilken årsmodell skall man ta eller det är bara att ta från en Aero? Tack för alla tips igår förresten (soundcorp)
    Saab 9-5 (Speedparts steg2)

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892
    Citat Ursprungligen postat av Kitte P
    Då blir det till att beställa en sån direkt sen då gör det själv sen när bilen kommer hem roligt att fixa lite själv också från vilken årsmodell skall man ta eller det är bara att ta från en Aero? Tack för alla tips igår förresten (soundcorp)
    Ingen orsak. Men halva det "tacket" kan du rikta till "Mackan" här ovanför, han lär mig det mesta.

    Jag har en från en Aero -02, men som du såg på bilden ifrån EPC så fick du artikelnumret. Använd det när du söker på tex Lagabasen eller bildelbasen.
    Då vet du att du får rätt.
    Annars finns den sk. kungskobran från Aero -06 och framåt, den är ännu större men hur det ligger till med passform och pris på den vågar jag inte svara på.

    Mvh Johan

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Bromölla
    Inlägg
    281
    Oki bra att ha detta forumet att vända sig till skall ringa Saab imon o kolla vad de skall ha för den där o ska använda artikelnr från dig.
    Saab 9-5 (Speedparts steg2)

  8. #8
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 263
    Medlem#
    3186
    Skall du ha kungscobran så måste du även ha en turbo från -06 och framåt då de skiljer lite i anslutningen.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Skall du ha kungscobran så måste du även ha en turbo från -06 och framåt då de skiljer lite i anslutningen.
    Som sagt, jag gissade men mästaren tillrättavisade. Än är man en lite kalv bland alla kossor här inne. haha.

    Tänk om de där med "vill" hängde ihop med "kan" eller "ha råd"... Tänk vad man hade haft för bil/motor då.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •