Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 84

Ämne: 9-5:a går lite ojämnt vid gaspådrag

  1. #1

    9-5:a går lite ojämnt vid gaspådrag

    Min 9-5 2.0t -05 har jag märkt drar lite ojämnt vid gaspådrag. Det är precis som att den tvekar lite ibland och sen kommer skjutsen. Det är inte så mycket så att det är ryckigt, utan mer "ojämnt" som sagt. Det är vid lägre varv det främst händer, mellan 2-3000 rpm. Varvar jag upp ordentligt tycker jag att det verkar gå som det skall.

    Vad är de klassiska problemen på en 9-5:a när sånt här uppstår? Jag är en ny Saabägare och har visserligen mina 3 månaders garanti kvar, men detta är så lite så jag vet att det kommer att bli svårt att få det på garanti. Han kommer inte "att känna det". Dessutom gäller ju den garantin endast problem relaterat till trafikfara, typ att man tappar båda bromsskivorna eller nåt.

    Bilen har endast gått 6000 mil. Jag har läst mycket på forumet om att det skall vara NKG-stift till Saabarna. Hur viktigt kan detta vara egentligen? Kan sånt här uppstå pga stift? Min erfarenhet är att om stiften är opassande går bilen som en stor påse skit, inte såhär liiite tveksamt. Bilen är servad via handlaren innan köp och stift är bytta. Har inte kollat vilka det är, men det var såna där långlivsstift åtminstone. Jag tyckte mig inte märka något vid provkörningen men jag kan ju ha missat det. Det är som sagt inte väldigt påtagligt och vid en provning ligger man ju mest på varvtalsskydd för att riktigt testa

    Kan man utesluta turbon här? I och med att den går jämnt vid ordentlig belastning på högre varv?

    Tänkte köpa NKG-stift vid löning, är helt pank för tillfället... Man blir inte rik av bilaffärer!

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057

    Re: 9-5:a går lite ojämnt vid gaspådrag

    Citat Ursprungligen postat av bonkeman
    Min 9-5 2.0t -05 har jag märkt drar lite ojämnt vid gaspådrag. Det är precis som att den tvekar lite ibland och sen kommer skjutsen. Det är inte så mycket så att det är ryckigt, utan mer "ojämnt" som sagt. Det är vid lägre varv det främst händer, mellan 2-3000 rpm. Varvar jag upp ordentligt tycker jag att det verkar gå som det skall.

    Vad är de klassiska problemen på en 9-5:a när sånt här uppstår? Jag är en ny Saabägare och har visserligen mina 3 månaders garanti kvar, men detta är så lite så jag vet att det kommer att bli svårt att få det på garanti. Han kommer inte "att känna det". Dessutom gäller ju den garantin endast problem relaterat till trafikfara, typ att man tappar båda bromsskivorna eller nåt.

    Bilen har endast gått 6000 mil. Jag har läst mycket på forumet om att det skall vara NKG-stift till Saabarna. Hur viktigt kan detta vara egentligen? Kan sånt här uppstå pga stift? Min erfarenhet är att om stiften är opassande går bilen som en stor påse skit, inte såhär liiite tveksamt. Bilen är servad via handlaren innan köp och stift är bytta. Har inte kollat vilka det är, men det var såna där långlivsstift åtminstone. Jag tyckte mig inte märka något vid provkörningen men jag kan ju ha missat det. Det är som sagt inte väldigt påtagligt och vid en provning ligger man ju mest på varvtalsskydd för att riktigt testa

    Kan man utesluta turbon här? I och med att den går jämnt vid ordentlig belastning på högre varv?

    Tänkte köpa NKG-stift vid löning, är helt pank för tillfället... Man blir inte rik av bilaffärer!
    är den original eller trimmad?
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  3. #3
    Helt original! Åtminstone ännu...

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Det finns massor med saker som kan påverka detta.
    Luftmassemätare, tändkasset, stift, syresensorer, spjällhus.

    En bra verkstad fixar detta lätt.

    Det är dock svårt för en lekman att försöka hitta sådana fel.

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  5. #5
    Mmmm, det är nog svårt för en lekman som jag. Det enda jag kan göra är att prova med att byta stift, annars får jag låta det bero tills pengabufferten har ökat litegrann.

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Citat Ursprungligen postat av bonkeman
    Mmmm, det är nog svårt för en lekman som jag. Det enda jag kan göra är att prova med att byta stift, annars får jag låta det bero tills pengabufferten har ökat litegrann.
    Precis.
    Alt är att du har en kompis/granne mm som har en 9-5 som går bra och ni byter del för del.
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  7. #7
    Stiften stämmer, kollade precis. NKG BCPR6ES-11.
    Fan också, då är det nåt annat...

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892
    Citat Ursprungligen postat av bonkeman
    Stiften stämmer, kollade precis. NKG BCPR6ES-11.
    Fan också, då är det nåt annat...
    Har du möjligtvis provat en annan DI-kassett?
    Jag har samma symptom som dig med att den "tvekar lite".
    Har kopplat upp mig mot CANBUS och sett att ettans cylinder har en hel del misständningar än de andra cylindrarna.

    Jag har garanterat DI-problem, men inte bytt den ännu.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Soundcorp
    Har du möjligtvis provat en annan DI-kassett?
    Jag har samma symptom som dig med att den "tvekar lite".
    Har kopplat upp mig mot CANBUS och sett att ettans cylinder har en hel del misständningar än de andra cylindrarna.

    Jag har garanterat DI-problem, men inte bytt den ännu.
    Nej, jag har inte provat nåt sånt. Jag ska lämna in bilen till Saab pga en annan grej på onsdag så jag ska fråga om de inte kan undersöka saken då. Problemet med de flesta bilmekare är att de inte är så känsliga för såna här saker. De tar ett varv runt kvarteret och om det då inte rycker så att de trillar ur sätet är det inget problem.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892
    Citat Ursprungligen postat av bonkeman
    Citat Ursprungligen postat av Soundcorp
    Har du möjligtvis provat en annan DI-kassett?
    Jag har samma symptom som dig med att den "tvekar lite".
    Har kopplat upp mig mot CANBUS och sett att ettans cylinder har en hel del misständningar än de andra cylindrarna.

    Jag har garanterat DI-problem, men inte bytt den ännu.
    Nej, jag har inte provat nåt sånt. Jag ska lämna in bilen till Saab pga en annan grej på onsdag så jag ska fråga om de inte kan undersöka saken då. Problemet med de flesta bilmekare är att de inte är så känsliga för såna här saker. De tar ett varv runt kvarteret och om det då inte rycker så att de trillar ur sätet är det inget problem.
    Förstår vad du menar.
    Förmig så känner jag problemet mest vid segdragning och nästan fullgas.
    Typ 4an och 50km/h och sedan fullgas...

    Men som sagt, med Tech II kan SAAB se antal spikningar och misständningar på varje cylinder, de brukar ge en fingervisning.
    Sen kan det ju vara smart att ta med en bullpåse till verkstaden då många här på forumet tydligen fått låna en DI-kassett för att själv provköra bilen med den....

  11. #11
    Haha, ja det gäller att vara på god fot med verkstaden. Att vara otrevlig vinner man inget på.

    Vi verkar ha samma symptom åtminstone. Jag känner mest av det vid fullgas och segdragning i 3:an. Vid högre varv trivs den bättre. Jag ska se om jag kan övertala dem att testa en annan kassett när de ändå har den under hela dagen imorgon. Att ha med sig en låda delicatobollar kanske inte är fel

  12. #12
    Ingen respons alls på verkstan. De tycker att den går som en helt vanlig 9-5:a vid provkörning. Ingen att göra alltså, bara att leva med det. Att koppla upp och titta på signaler såg han ingen mening med då engine-lampan inte lös. Då syns ändå inga felsignaler.

    Tänkte på en sak nyligen. Hur vanligt är det på dagens bilar att man behöver hälla i insprutningsrengöring? Finns de problemen fortfarande, att insprutningsmunstyckena sätts igen? Ser visserligen ingen anledning till att de inte borde göra det. Lönt att prova!?

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Vindeln
    Inlägg
    471
    6000 mil brukar de ju vara stifft byte på så prova byta stifft till att börja med... annars sär det troligast nog den där rackarns tändkasetten!
    Hé jé int lätt då hé jer svårt!
    2x9-5 2,3 my00
    -85 t16 sportsedan

  14. #14
    Stift är bytta, till rätt NGK-stift. Gjordes på service innan köp.

    Tändkassetten nämnde jag på Saab-verkstan och de sa att det är antingen eller med den. Antingen går bilen som en påse skit, eller så går den. Har de fel? Och är jag helt ute och cyklar med insprutningsrengöring?

    edit: ja, jag har kollat stiften så att de är rätt.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Boliden
    Inlägg
    21

    Spjällhus

    Mil bil ryckte till då och då när jag låg och körde ca 100. Saab hittade ingenting när jag var in. Men efter en månad for mitt spjällhus och efter bytet av det så försvann även ryckningarna
    ******************************
    Saab 9-5 2.3 1999 Nordic steg 1 E85

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892
    Kan uppdatera och meddela att min DI redan är bytt på motorgarantin och jag misstänker att den INTE är felet nu... Suck, de blir till att leta sig fram till felet.

  17. #17
    Jag tänker ge insprutningsrengöring ett försök. Kör inom Mekonomen efter jobb idag och köper en flaska Red Line. Funkar inte det så skiter jag i det! Det går inte att slita sitt hår över småsaker.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454
    29 :- eller nåt sånt för en flaska injection cleaner på Biltema, lokala macken tar 75 kr för samma flaska
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    29 :- eller nåt sånt för en flaska injection cleaner på Biltema, lokala macken tar 75 kr för samma flaska
    Japp, och en flaska Red Line kostar 145:-

    Jag har läst runt en hel del om detta och den har absolut det bästa omdömet av alla. Vissa säger till och med att det är den enda som verkligen fungerar bra. Accept no substitutes

    Jag tror att en flaska Jeltzin är bättre än Biltemas grejer...

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250
    Insprutningsrengöring behövs inte idag det finns så mycket sprit redan i bensinen så det är bortkastade pengar.
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

Liknande ämnen

  1. Motorn går lite ojämnt, 9-3 ss biopower.
    Av realtid i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-02-23, 18:48
  2. Turbon rycker lite vid gaspådrag?
    Av Kilin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-23, 01:43
  3. Går lite gungigt vid gaspådrag
    Av gregge12 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-13, 23:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •