Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 84

Ämne: 9-5:a går lite ojämnt vid gaspådrag

  1. #41
    Nu börjar det bli frustrerande! Jag har kollat följande:

    - Tändkassett
    - Tändstift
    - Luftmassemätare (rengjord, såg dock ren och fin ut redan innan)
    - Dragit R-slangen för att felsöka de två blåa backventilerna
    - Visuellt kollat vacuumslangar som ser hela och fräscha ut. Alla anslutningar ser ok ut.

    Är det någon som har fler tips? Mina funderingar är:
    - Vevaxelgivare?
    - Bränslefilter?
    - Bränslepump?

    Summering: Bilen tvekar alltså vid acceleration, speciellt på lägre varv. Ryckningarna är ganska små men ändå irriterande för en petig man som jag. Det känns som att accelerationen är lite "stötig" om man kan säga så. Jag har fått tips tidigt i tråden om att gå till Saabverkstad. Sagt och gjort, med de tycker att den går OK. Jag antar att de har tagit ett varv runt kvarteret som består av 58 olika sorters asfalt ihoplappat till en nästan tjänlig väg och dragit på som fan i tvåan. På högre varv känns det OK. Skall nämna att arbetskollegor har följt med under en lunch och känt vad jag menar. Rycken finns men de är inte extrema.

    Så! Tips på vad som kan ge såna här små irriterande tvekningar i accelerationen? HJÄLP!

  2. #42
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    153
    Magnetventil är mitt hetaste tips.
    Samt dina tre funderingar plus avlastningsventil.
    Kolla upp när du bytte bränslefiltret senast.

  3. #43
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    90
    Medlem#
    7248
    Citat Ursprungligen postat av bonkeman
    Nu börjar det bli frustrerande!
    Så! Tips på vad som kan ge såna här små irriterande tvekningar i accelerationen? HJÄLP!
    Kolla denna tråd, jag "hittade" 50hk till plus att bilen går mkt jämnare!

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=94149

    Hoppas det hjälper,
    Jesper
    9-3 2,0t CV -02

  4. #44
    Citat Ursprungligen postat av Brun7
    Magnetventil är mitt hetaste tips.
    Samt dina tre funderingar plus avlastningsventil.
    Kolla upp när du bytte bränslefiltret senast.
    OK, det kan kanske vara fel på den. Jag har ju bara provat att rycka R-slangen därifrån för att felsöka backventilerna. Det kanske är magnetventilen i sig. Såg att den är ganska billig på Speedparts om man har Trionic 7. Annars är den apdyr!

    Bränslefiltret är garanterat aldrig bytt, men bilen har bara gått 6000 mil. Därför är rycken extra irriterande!!!

    Vevaxelgivaren är också hyffsat billig, men det verkar som att det brukar vara startproblem också ifall den jäklas. Min bil startar som en urverk.

    Citat Ursprungligen postat av SDJ
    Kolla denna tråd, jag "hittade" 50hk till plus att bilen går mkt jämnare!

    http://forum.saabturboclub.com.....hp?t=94149

    Hoppas det hjälper,
    Jesper
    Tjena! Jag har lusläst denna, därav testet med att rycka R-slangen från magnetventilen. Jag hade stora förhoppningar på detta, men det verkar som att backventilerna är OK.

  5. #45
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    153
    Om bilen bara gått 6 000 mil borde det inte vara fel på nån av de grejerna vi rabblar upp! Verkstan borde verkligen lyssna till dig och ta dina problem på allvar! Ryck nedersta slangen på magnetventilen och kolla om du har lite olja där. Det hade jag på min som gått 11 000 mil och när jag bytte magnetventilen försvann rycken vid 2700-2800 varv. Men det hade ju varit turboras på min för förre ägaren vilket kunde förklara oljan på magnetventilen.
    Min andra gissning är din bränslepump, som vad jag förstått, kan ge sig väldigt tidigt. Jag bytte min vid 10 500 mil och då gick den också mycket jämnare.
    Jag har bytt det mesta på min och man kan säga att för varje liten del jag bytt har den gått jämnare och lenare. Nu är motorgången som på en ny fastän den är -98! Det jag vill säga är att det inte sällan är flera komponenter och inte bara en som är dålig. Men din har som sagt bara gått 6 000 mil... Hur gammal är den då?

  6. #46
    Citat Ursprungligen postat av Brun7
    Om bilen bara gått 6 000 mil borde det inte vara fel på nån av de grejerna vi rabblar upp! Verkstan borde verkligen lyssna till dig och ta dina problem på allvar! Ryck nedersta slangen på magnetventilen och kolla om du har lite olja där. Det hade jag på min som gått 11 000 mil och när jag bytte magnetventilen försvann rycken vid 2700-2800 varv. Men det hade ju varit turboras på min för förre ägaren vilket kunde förklara oljan på magnetventilen.
    Min andra gissning är din bränslepump, som vad jag förstått, kan ge sig väldigt tidigt. Jag bytte min vid 10 500 mil och då gick den också mycket jämnare.
    Jag har bytt det mesta på min och man kan säga att för varje liten del jag bytt har den gått jämnare och lenare. Nu är motorgången som på en ny fastän den är -98! Det jag vill säga är att det inte sällan är flera komponenter och inte bara en som är dålig. Men din har som sagt bara gått 6 000 mil... Hur gammal är den då?
    Det är en 05:a. Jag har också svårt att ta till mig att komponenter börjar rasa redan då, men måndagsexemplar finns ju överallt.

    Visst kan det vara flera små grejer som gör det. Jag börjar dock mer och mer misstänka bränslesystemet, typ pump eller filter. Filter är ju relativt billigt och jag ska byta vid tillfälle, troligtvis tillsammans med magnetventil.

  7. #47
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    153
    Magnetventilerna brukar sällan gå sönder på T7, tydligen. Tror inte din är trasig eftersom bilen är så ny.

    Däremot bränslepumpen har jag hört bilar som gått från 6 000 mil och uppåt som tvingats byta bränslepump. När man byter pump byter man alltid bränslefiltret samtidigt. Börja du med filtret.

  8. #48
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Köping
    Inlägg
    248
    Min -04 2,3T gick lite ojämt och tappade även lite laddtryck vid hård belastning.

    Gick igenom ungefär samma saker som du gjort, utan resultat.
    I och med att jag tappade laddtryck så började jag misstänka om dumpen inte höll tätt, men det trodde inte min Saab mek var problemet.
    Han trodde då snarare på magnetventilen som den lilla slangen på dumpen går till, den sitter på torpedväggen.
    Böt den och problemet försvann.
    2010 BMW 320D Touring
    2010 Opel Meriva 1,4T

  9. #49
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Okej, för det första så är inte tankurluftingen ansluten på R-slangen på en -05a, dessutom ovanligt med problem med tankurluftningen på dessa.
    Magnetventil känns märkligt, skulle inte ge ryckningar, utan snarare gungningar i effekten vid pådrag vanligaste med MV'n är att locket lättar på dom.
    Spjällhus mmmm, ja det kan det vara. Känns bilen mycket piggare precis nystartad kall om du drar på än varm, likaså känns det som den är piggare ena gaspådraget och slöare andra lite sporadiskt, då är det garanterat spjällhus.
    Kollat O-ringen under plaströret vid spjällhuset så att denna inte är av eller defomerad?
    LMM kan också vara orsaken till felet, skulle provat denna efter kollen av O-ringen.
    Antar att du kör med Saab Orginal tanklock och inget annat !

  10. #50
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Okej, för det första så är inte tankurluftingen ansluten på R-slangen på en -05a, dessutom ovanligt med problem med tankurluftningen på dessa.
    Okej, där ser man. Jag har ganska ny Saabägare men jobbar på att få bättre koll! Då har man lärt sig nåt nytt idag.

    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Magnetventil känns märkligt, skulle inte ge ryckningar, utan snarare gungningar i effekten vid pådrag vanligaste med MV'n är att locket lättar på dom.
    Gungningar... Ja så skulle man kanske kunna beskriva det. Ryck är det ju inte, den drar liksom ojämnt! Jag kan nog inte riktigt avskriva magnetventilen ännu. Ekonomin har dock sagt stopp för fler inköp denna månaden.

    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Spjällhus mmmm, ja det kan det vara. Känns bilen mycket piggare precis nystartad kall om du drar på än varm, likaså känns det som den är piggare ena gaspådraget och slöare andra lite sporadiskt, då är det garanterat spjällhus.
    Kollat O-ringen under plaströret vid spjällhuset så att denna inte är av eller defomerad?
    Den känns likadant kall som varmt. Några direkt skillnader från gång till gång är det inte heller. Spjällhuset tror jag är långsökt, men o-ringen kan jag ju kontrollera!

    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    LMM kan också vara orsaken till felet, skulle provat denna efter kollen av O-ringen.
    Antar att du kör med Saab Orginal tanklock och inget annat !
    Jag har bara visuellt kontrollerat att det är rent och fint där. Jag sprayade också med CRC's fina luftmassemätarrengöringsspray! (långt ord)

    Vad gäller lock så.... Ja, så vitt jag vet. Det står nåt blaj på det att man ska vrida ex antal "klick" pga nånting jag inte minns. Har inte läst så noga.

    Tack för ett utförligt svar med nya tips!

  11. #51
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    22

    Precis samma symptom på 9-5 2,0t -00

    Tjena Bonkeman, jag har exakt samma fel på min 9-5'a. Som sagt irriterande för petiga män.

    Jag har en lånad tändkassett i just nu från en bra verkstad i stockholms-området och det har inte hjälpt. Samma verkstad böt nyligen spjällhus, vilket inte heller gjorde ett dyft för det här problemet (det böts för att det pajade helt enkelt och bilen gick över i limp-mode). Jag hade tidigare hittat och bytt o-ringen under plaströret ovanpå spjällhuset, som nämns ovan, och den var deformerad, jag vet inte om det bidrog till spjällhusets död.

    Hur som så har jag kunnat utesluta spjällhus och tändkassett hittills.

    Jag funderar liksom dig på bränslepump/-filter, vevaxelgivare och LMM. Har inte bestämt mig för nästa steg. Verkstaden jag har kontakt med har erbjudit sig att göra en rejäl provkörning a'la hemlån (mot lånebil) för att undersöka felet. Beror på kostnaden för den felsökningen. Antingen det eller fortsatt trial and error-metod.

    Magnetventil och backventiler hade jag inte hört om tidigare så det ska kanske kollas.

    Fortsätt rapportera så gör jag det med. Ska prata med verkstaden på tisdag.

    /Jocke
    KTM 250EXC -07

  12. #52
    Tjena Trottel,

    Jag har inte heller bestämt mig för nästa steg, budgeten (och sambon) har sagt stopp för denna månaden!

    Jag har varit hos handlaren jag köpte den hos och han kände ett par små ryckningar i trean och sa att han skulle prata med deras verkstadskille som har jobbat på Saab. Han ringde dagen efter och menade att det helt enkelt är turbon som går in och ur och ger dessa små ojämnheter i accelerationen. Alltså att den inte laddar helt jämnt. Dessutom sa han att det märktes mer på 2.0t-motorn än 2.3t. Jag tror inte att det är lönt att stångas med honom mer eftersom felet är så jävla litet att det alltid går att slingra sig ur med olika skrönor. Om det ligger nåt i det han säger vet jag inte.

    Något jag tycker är jättekonstigt är att jag andrig känner något vid acceleration i tvåan. Den dras igenom hur fint som helst. Det är på trean och högre växlar som det kan kännas. Dum fundering kanske, men känner Trionic 7-systemet av vilken växel man har i och optimerar ladd och annat skit utefter det?

  13. #53
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    153
    Någon som vet om ryckningarna vid 2 700 - 2 800 varv kan försvinna om man uppgraderar till senaste versionen av programvaran i styrboxen? Det är ju tydligen många som har samma problem med Saab 9-5 2.0t.

  14. #54
    Citat Ursprungligen postat av Brun7
    Någon som vet om ryckningarna vid 2 700 - 2 800 varv kan försvinna om man uppgraderar till senaste versionen av programvaran i styrboxen? Det är ju tydligen många som har samma problem med Saab 9-5 2.0t.
    Good point! Men borde inte sådana här problem vara fixade år 2005? Nu talar jag såklart bara för mig själv och min bil. Min respekt för Saab kommer helt att försvinna om såna här problem kvarstår i mjukvaran efter så pass lång tid.

  15. #55
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av bonkeman

    Något jag tycker är jättekonstigt är att jag andrig känner något vid acceleration i tvåan. Den dras igenom hur fint som helst. Det är på trean och högre växlar som det kan kännas. Dum fundering kanske, men känner Trionic 7-systemet av vilken växel man har i och optimerar ladd och annat skit utefter det?
    Jag känner av det här på tvåan också. Det känns vid olika gaspådrag och vid lite olika varvtal, inte helt konsekvent. Om T7-systemet vet jag precis ingenting men jag håller med dig om att om det är ett vanligt mjukvarufel så borde det ha åtgärdats. Jag har ju en -00 och du en -05 med samma symptom. Turbon är bytt för ett par år sedan på min bil. Det där som säljaren sade om den laddar ojämnt kanske kan stämma, vad vet jag, men i så fall så ligger det ju nåt fel bakom - vad är det?

    /Jocke
    KTM 250EXC -07

  16. #56
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427
    Fr.o.m. ett visst ch.nr. på M-05 sitter det ett mindre bränslefilter som ska bytas var 6000:e mil. Tidigare satt det ett större filter som byttes var 12000:e mil, så det är mycket möjligt att filtret inte byttes vid 6000-milsservicen och då kan du ha en felkälla där.
    Sen måste jag säga att helt ryckfritt tycker jag inte att någon 9-5:a går vid full belastning i mellanregistret. Framförallt inte 2,0t.
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  17. #57
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427
    Citat Ursprungligen postat av bonkeman
    Citat Ursprungligen postat av Brun7
    Någon som vet om ryckningarna vid 2 700 - 2 800 varv kan försvinna om man uppgraderar till senaste versionen av programvaran i styrboxen? Det är ju tydligen många som har samma problem med Saab 9-5 2.0t.
    Good point! Men borde inte sådana här problem vara fixade år 2005? Nu talar jag såklart bara för mig själv och min bil. Min respekt för Saab kommer helt att försvinna om såna här problem kvarstår i mjukvaran efter så pass lång tid.
    Det finns ingen ny programvara till en -05:a.
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  18. #58
    Jag har under några hundra mil haft problem med ryckningar, framförallt vid låga varv och segdragning, på min 9-5 2.3t -01:a. Det började precis efter ett oljebyte varför jag började tro att det runnit in olja i slangarna till vevhusventilationen och slabbat igen backventilerna till den. Tänkte att det försvinner väl... men inte då.

    Sökte på forumet och hittade bl.a. den här tråden. Jag gjorde rent LMM och ett par andra sensorer med CRC Sensor Cleaner. Ingen skillnad.

    Plockade bort högra strålkastaren och pillade isär snabbkopplingen till slangen med de två blå backventilerna och blåste och sög för att se om de funkade. Jodå de verkade funka, stopp åt ena hållet bara. Efter genomblåsning gick bilen något bättre, tror jag, kan ha varit inbillning bara för att jag gjort något.

    Plockade efter en tid isär igen och sprayade med Sensor Cleaner i slangen. (vad fan ska man göra när bilfan inte funkar?) Inte bättre just...

    Kollade på bildelsbasen och hittade ett nytt (beg.) slangpaket. 450 inkl. frakt, det är ju taget, med tanke på nypriset.

    Har nu bytt hela slangen med två ventiler OCH HAR FÅTT EN NY BIL.
    Man tror ju inte det är sant att det kan bli ett så sjukt fel av en bit slang.
    9-5 2,3t -01

  19. #59
    Citat Ursprungligen postat av 9-5 NORDIC
    Fr.o.m. ett visst ch.nr. på M-05 sitter det ett mindre bränslefilter som ska bytas var 6000:e mil. Tidigare satt det ett större filter som byttes var 12000:e mil, så det är mycket möjligt att filtret inte byttes vid 6000-milsservicen och då kan du ha en felkälla där.
    Sen måste jag säga att helt ryckfritt tycker jag inte att någon 9-5:a går vid full belastning i mellanregistret. Framförallt inte 2,0t.
    Det verkar nästan som att det är så. Att speciellt 2,0t går lite oroligt i mellanregistret. Jag tycker bara att en turbo ska väl för fan ladda jämnt när den väl går in?

    Jag hade bilen upplyft på Vianor (däckbalansering) för några dagar sedan och passade på att kika efter bränslefiltret. Jag reagerade på att det såg mindre ut än det jag fixat på Mekonomen så det är nog som du säger. Jag tänkte att det kanske var pumpen jag såg.

  20. #60

Liknande ämnen

  1. Motorn går lite ojämnt, 9-3 ss biopower.
    Av realtid i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-02-23, 18:48
  2. Turbon rycker lite vid gaspådrag?
    Av Kilin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-23, 01:43
  3. Går lite gungigt vid gaspådrag
    Av gregge12 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-13, 23:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •