Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Nybörjare vill ha bättre ljud i sin og9-3'a

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Nyköping/Linköping
    Inlägg
    222

    Nybörjare vill ha bättre ljud i sin og9-3'a

    Hej!
    Jag undrar lite vad jag kan göra i min 9-3a för att få lite bättre ljud, vill ha lite mer djup i ljudet (kanske mer bas). Vad kan jag göra? Är det svårt att mecka in en baslåda? Vad behöver jag? Jag kan verkligen ingenting om ljud och el. Jag är inte beroende av mycket plats i bagaget så där skulle jag kunna ställa in nåt. Ni får gärna länka till några schyssta produkter och kanske beskriva hur installation går till, om det är mycket och/eller komplicerat jobb. Vill helst inte att det hela slutar på över ett par tusen (om det är möjligt??)

    Vill dvs ha mycket bang for the buck och lite work for the bang. Hehe.

    MVH
    http://www.garaget.org/Epitaph
    Projekt effekt OG9-3 - Från show till go!
    viewtopic.php?f=31&t=241405

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    25
    Jag håller på att fixa till ljudet i min 9-3 från -99.

    Det jag märkte var att någon antingen har tagit slutsteget som går till fronthägtalarna i dörrarna, eller så har det aldrig suttit något där. Det gjorde mig rätt besviken och jag blev tvungen att beställa hem ett slutsteg till för att kunna driva de högtalarna jag planerar att sätta in.

    Det andra som blir lite halvjobbigt är att man måste dra ström från motorrummet till slutsteget i bagageluckan som är kopplat till mina basar. Det är inget svårt egentligen, bara det att man måste ha mycket tålamod och bra mycket mer tid än vad jag har just nu.

    Idag finns det så mycket olika modeller av både stereo och högtalarelement att det näst intill blir omöjligt att säga vad som låter bäst för minst pengar.

    Jag köpte mig ett par GAS 12" basar för lite mer än ett år sedan. Då till ett så bra pris att han som sålde dem näst intill kastade dem efter mig för att bli av med dem.

    Tillsammans med ett billligt lågkvalitetsslutsteg från denver så tyckte jag ändå att jag fick bra tryck ur basarna och det räckte för mig. Tills idag då jag funderar på att byta upp mig. Kanske inte riktigt än, men väldigt snart. När man vant sig vid en viss kvalite, sedan sätter sig och hör något som låter bättre tycker man helt plötsligt att allt annat låter skräp.


    Det som du dessutom bör tänka på är att om du inte har en stereo med två lågnivå-utgångar baktill och vill ha en sub i skuffen bör du ha det här i åtanke vid köp av stereo. Eftersom du har ett slutsteg som ska driva frontarna i dörrarna (förutsatt att du har det i din bil du med?) och ett slutsteg som ska till sub:en så behöver man två utgångar, då man ogärna delar på en lågnivåutgång. Det går, men inget man rekomenderar ifall man är seriös.
    SAAB 9-3 2.0T -99 185HK T5

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Nyköping/Linköping
    Inlägg
    222
    Mhmm, ok. Jag vill bara ha lite bättre bas asså. Så en enkel 12" bas och ett billigt slutsteg är det jag behöver? Oså dra lite kabel från motorrummet? Kanske nån säkring?

    Har även sett att vissa har meckat in en dvd-stereo med stor skärm i mittkonsollen där org.stereon sitter nu. Hörde att det fans ett färdigt paket från typ pioneer som passar exakt... stämmer det? Kostar?

    MVH
    http://www.garaget.org/Epitaph
    Projekt effekt OG9-3 - Från show till go!
    viewtopic.php?f=31&t=241405

  4. #4
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 546
    Vad har du för stereo idag? AS2, AS3?

    aja, iaf om du bara har AS2 så är det ju helt klart värt att sätta i ett par 6,5" i dörrarna med ett litet steg..

    Sen så finns det just nu Massvis med trådar om att uppgradera stereon, så om du scrollar ner lite eller testa söka så finns det mycket läsvärt..
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    24
    Hej!

    Är också en nybörjare på dom här grejjerna.
    Min lösning blev en "infinity basslink" som jag fick otroligt billigt (ca 1200:-) via tradera, den är bra på så vis att man kan lägga in högnivå rätt in så omvandlar den det själv, man behöver heller inte dra remote till den eftersom den använder högnivå som remote.

    Men först bytte ja mina högtalare i instrumentpanelen där satte ja in JBL GTO 357

    Front högtalare: JBL GTO 357 högtalare

    Basslink: Infinity Basslink

    Det som också behöver göras är ju då ström från batteriet och jord från chassit (Var redan draget i min bil)


    Funkar grymt bra för mig iaf, bytet av fronthögtalarna var enligt mig en mycket stor förbättring! kunde spela betydligt högre och det blev mycket bättre ljud.

    mvh martin

Liknande ämnen

  1. Vill ha bättre ljud
    Av Carlzon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-06-16, 01:15
  2. Uppdatera stereo OG9-3
    Av diqq i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-07-10, 10:49
  3. Vill få bättre väghållning 9-3 ss -04
    Av MrWickwire i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-04-30, 13:41
  4. vill att min 9000 cde 2.3 93:a ska gå bättre ladda på??
    Av Andreas86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-06-23, 23:41

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •