Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: felsökning av vevhusventilation på en 9-5a 04

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    72

    felsökning av vevhusventilation på en 9-5a 04

    hejsan. är den inringade delen trasig om det går att blåsa åt båda hållen?
    jag antar att det är en backventil.

    saab 9-5 2.3t -04

  2. #2

    Re: felsökning av vevhusventilation på en 9-5a 04

    Citat Ursprungligen postat av wbs
    hejsan. är den inringade delen trasig om det går att blåsa åt båda hållen?
    jag antar att det är en backventil.
    Det är en ventil som släpper igenom olika flöde beroende på vilket håll gasflödet går. Se den som en backventil med ett litet hål borrat i ventilen. Åt ena hållet öppnar backventilen, åt andra hållet stänger backventilen, men ett strypt gasflöde passerar genom det lilla hålet.

    Funktionen ventilen har här är
    1) att ge ett litet motstånd när vevhusgaserna leds mot turbons sugsida, dvs när turbon laddar.
    2) att ge ett motstånd (flödesbegränsning) när vevhusgaserna leds mot spjällhuset och anslutningen till turbons sugsida leder in frisk luft till vevhuset (motsatt flödesriktning jämfört med alternativ 1). Flödesbegränsningen används då för att reglera undertrycket i vevhuset.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    72
    tackar för ditt informativa svar göran.
    en annan fråga som slog mig. hur kan man se om man fått uppgraderingen av vv på en 04 mvh
    saab 9-5 2.3t -04

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av wbs
    hur kan man se om man fått uppgraderingen av vv på en 04 mvh
    Uppgraderingen av vevhusventilationen för årsmodell 04 innebar att den modifierades till motsvarande årsmodell 05, dvs ny oljefälla (inte enkelt att se) och att den "strypbackventil" du först frågade om monterades. Har du den ventilen så borde alltså vevhusventilationen vara uppgraderad.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    LIDKÖPING
    Inlägg
    12
    Behöver man uppdatera vevhusventilationen på en -04:a.
    Vad blir skillnaden mellan de olika varianterna ??

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av saablar_9-5
    Behöver man uppdatera vevhusventilationen på en -04:a.
    Ja. Modifieringar för olika årsmodeller samt beskrivning av modifiering 4 och modifiering 4b

    Citat Ursprungligen postat av saablar_9-5
    Vad blir skillnaden mellan de olika varianterna ??
    Se inlägg ovan, dvs en strypbackventil och en ny oljefälla. Årsmodell 2004 och tidiga 2005 behöver även en ny slangklämma.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    LIDKÖPING
    Inlägg
    12
    På tidigare modeller uppdaterades ju vevhusvent. för att undvika (flytta fram) ett motorhaveri på grund av dålig konstruktion från början.

    Från och med -04 trodde jag problemen var lösta.

    Finns det risk för haverier även på -04 och framåt om man inte uppdaterar vevhusvent eller vilka skillnader blir det rent motormässigt av att uppdatera.

  8. #8
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Hoppar in och lånar tråden lite om det är ok.

    Ja byte nyligen till en kungskobra och där är det ju den nya varianten på nippel till vevhusventen där den bara trycks i och inte en banjo som på äldre.

    Har det någon betydelse ifall man har kvar den där lilla backventilen, lr måste man ta bort denna för att allt ska funka korrekt?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    222
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Hoppar in och lånar tråden lite om det är ok.

    Ja byte nyligen till en kungskobra och där är det ju den nya varianten på nippel till vevhusventen där den bara trycks i och inte en banjo som på äldre.

    Har det någon betydelse ifall man har kvar den där lilla backventilen, lr måste man ta bort denna för att allt ska funka korrekt?

    Mvh
    Jag köpte plastslangen utan backventil när jag monterade kungskobran, antog att senaste versionen av vv pre 2004 är utprovad utan den backventilen och att den ev. skulle störa mer än den gjorde nytta.

    Plastslang till vevhusvent:
    Utan stryp/backventil = 59 61 552
    (passar perfekt i bef. gummislang)

    /Johan
    Saab 9-5 Sport Edition 2.3t '01, 900 i16 '89

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    72
    hejsan lite nya funderingar, då jag brottas med en vit rök poff vid start av bilen och vill börja med att utesluta vevhusventilationen.

    1. ska den där stypbacksventilen kännas tydligt när man suger/blåser i den? för jag kan då inte känna någon speciell strypning åt nåt hål

    2. vad blir det för konsekvenser om ovan nämd ventil inte funkar?

    3. finns det nån skiss över den här vv till 04-att titta på, hur luften strömmar å så vidare

    4. den vita ventilen sluter inte helt 100 men kanske 98% tätt vad blir konsekvenserna av det. (om man tar i utahel*ete så kan man pressa igenom lite luft)

    slutligen.. jag ska naturligtvis byta den vita ventilen, men då det var beställnings vara på saab så vill jag passa på att lära mig mera om den här ventilationen ifall det är något mer som ska beställas i samma veva.


    p.s Vilka j*vla ocker priser vi stackars saab ägare tvingas leva med 330:-
    för bara den vita ventilen...
    saab 9-5 2.3t -04

  11. #11

    Re: felsökning av vevhusventilation på en 9-5a 04

    Håller också på att felsöka min vevhusventilation på min 9-5 -04.

    Jag är rätt så säker på att jag har version 4b, dvs följande fast med en strypbackventil på slang C samt slangklämma på slang D vid insuget.

    http://www.mitt-eget.com/saab/images/ccv_2004_large.gif

    Det började med att tråget läckte olja i den lilla urgröpningen mellan tråg och block som finns under oljesticksröret. Lämnade in den på omtätning 2ggr, verkstan fick göra om det eftersom de använde en siliconbaserad massa istället för Loctite 518 som det skall va (såvida man inte vill ha packningsräster i sin olja).

    Hur som helst så fortsatte läckan, ända tills jag upptäckte att den slutade om man inte drog åt oljepåfyllningslocket. Med andra ord så blir det av någon anledning för högt tryck i mitt vevhus, nu återstår bara att reda ut varför!?

    Den vita backventilen mellan oljefällan och insuget funkar, i allafall när jag blåser i den, men jag skall byta den ändå. Strypbackventilen mellan oljefällan och turboinsuget har jag inte testat men jag tror inte att den kan vara orsaken eftersom den inte kan sluta helt tätt, eller har jag fel?

    Det finns väll inget mer som kan plugga igen förutom slangar och själva fällan? Bilen är fullservad och det finns inte minsta tecken på klägg i slangarna.

    //C
    9-5 2,3t-04

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    987

    Re: felsökning av vevhusventilation på en 9-5a 04

    I min servicebok finns följande direktiv stämplade 15429 samt 15433 ngn som vet vad dessa direktiv betyder?

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    35

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av wbs
    hur kan man se om man fått uppgraderingen av vv på en 04 mvh
    Uppgraderingen av vevhusventilationen för årsmodell 04 innebar att den modifierades till motsvarande årsmodell 05, dvs ny oljefälla (inte enkelt att se) och att den "strypbackventil" du först frågade om monterades. Har du den ventilen så borde alltså vevhusventilationen vara uppgraderad.
    Mmmm, så kan det vara.

    Inte alltid verkstaden gör rätt, dock. Då jag uppdaterade min tidiga -04:a, så sa jag till verkstaden att, se nu till att byta det som skall bytas. Hur många här tror att de bytt både fällan och backventilen, inte många va. Det här var ju några år sedan, men ändå. Då jag påpekade för verkstaden att de glömt att byta PA-röret med tryckreglerventilen, så började de att argumentera. Hur smart är det..... Det var ju en del som skulle bytas ut.

    -04,a 2,0 omfattas inte av uppgraderingen. Den motorn behöver inte uppgraderingen.
    -04 2,3 skall ha uppgraderingen. Oavsätt om den är tillverkad tidigt eller sent.
    Från -05 har alla B2X5-motorer samma VHV.

    // Linjer

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    35

    Re: felsökning av vevhusventilation på en 9-5a 04

    Citat Ursprungligen postat av clali969
    Håller också på att felsöka min vevhusventilation på min 9-5 -04.

    Jag är rätt så säker på att jag har version 4b, dvs följande fast med en strypbackventil på slang C samt slangklämma på slang D vid insuget.

    Hur som helst så fortsatte läckan, ända tills jag upptäckte att den slutade om man inte drog åt oljepåfyllningslocket. Med andra ord så blir det av någon anledning för högt tryck i mitt vevhus, nu återstår bara att reda ut varför!?

    Den vita backventilen mellan oljefällan och insuget funkar, i allafall när jag blåser i den, men jag skall byta den ändå. Strypbackventilen mellan oljefällan och turboinsuget har jag inte testat men jag tror inte att den kan vara orsaken eftersom den inte kan sluta helt tätt, eller har jag fel?

    Det finns väll inget mer som kan plugga igen förutom slangar och själva fällan? Bilen är fullservad och det finns inte minsta tecken på klägg i slangarna.

    //C
    Nix, det är högst osannolikt att tryckreglerventilen är igenkläggad. Den är rätt robust och tål en hel del misshandel

    Gör ett kompprov och kolla så du inte har en spräckt kolv.

    // Linjer

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    35

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av wbs
    hejsan lite nya funderingar, då jag brottas med en vit rök poff vid start av bilen och vill börja med att utesluta vevhusventilationen.

    1. ska den där stypbacksventilen kännas tydligt när man suger/blåser i den? för jag kan då inte känna någon speciell strypning åt nåt hål

    2. vad blir det för konsekvenser om ovan nämd ventil inte funkar?

    3. finns det nån skiss över den här vv till 04-att titta på, hur luften strömmar å så vidare

    4. den vita ventilen sluter inte helt 100 men kanske 98% tätt vad blir konsekvenserna av det. (om man tar i utahel*ete så kan man pressa igenom lite luft)

    slutligen.. jag ska naturligtvis byta den vita ventilen, men då det var beställnings vara på saab så vill jag passa på att lära mig mera om den här ventilationen ifall det är något mer som ska beställas i samma veva.


    p.s Vilka j*vla ocker priser vi stackars saab ägare tvingas leva med 330:-
    för bara den vita ventilen...
    1. Nix, man kan inte känna någon skillnad om man bara blåser genom tryckreglerventilen och den lär inte vara trasig.

    2. Om ventilen inte funkar.
    Stängd igenkläggad = ingen gasevakuering = övertryck i vevhuset.

    3. Ingen skiss, men beskrivning, finns här
    viewtopic.php?p=940076#p940076
    viewtopic.php?p=940998#p940998

    4. Om ventilen släpper igenom i backriktningen, trycksätts vevhuset då övertryck råder i inloppsröret. Inte bra......

    // Linjer

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: felsökning av vevhusventilation på en 9-5a 04

    så mycket strul som saab har haft med vv så borde dom satt en tryckgivare i vevhuset, när det blir för mycket övertryck så tänds motorlampan!
    Nu skulle man nästan behöva en laddtrycksmätare kopplad till vevhuset med för o övervaka hur den funkar.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    35

    Re: felsökning av vevhusventilation på en 9-5a 04

    Citat Ursprungligen postat av Robbis turbolös ft
    så mycket strul som saab har haft med vv så borde dom satt en tryckgivare i vevhuset, när det blir för mycket övertryck så tänds motorlampan!
    Nu skulle man nästan behöva en laddtrycksmätare kopplad till vevhuset med för o övervaka hur den funkar.
    Fr o m. -04b är det inte något problem med övertryck i vevhuset. Införandet av tryckreglerventilen gjorde det möjligt att göra en riktigt trevlig kalibrering av vevhusventilationssystemet.

    // Linjer

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 927

    Re: felsökning av vevhusventilation på en 9-5a 04

    Jag har en tidig 9-5 Aero -04. Så jag ska bara byta slang med ventil (går från insugsrör turbo till oljefälla) och oljefällan om jag har fattat det rätt.

    Jocke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    35

    Re: felsökning av vevhusventilation på en 9-5a 04

    Citat Ursprungligen postat av Mr Aero
    Jag har en tidig 9-5 Aero -04. Så jag ska bara byta slang med ventil (går från insugsrör turbo till oljefälla) och oljefällan om jag har fattat det rätt.

    Jocke
    Om din bil fortfarande har ett plaströr utan grå ventil, mellan oljefälla och turboinlopp, så har någon verkstad någonstans missat. Det var kampanj på de artiklarna, på B235-motorerna, B205 berördes inte.

    Både oljefällan och röret skall bytas, annars blir kalibreringen fel.

    // Linjer

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 927

    Re: felsökning av vevhusventilation på en 9-5a 04

    Citat Ursprungligen postat av Linjer
    Citat Ursprungligen postat av Mr Aero
    Jag har en tidig 9-5 Aero -04. Så jag ska bara byta slang med ventil (går från insugsrör turbo till oljefälla) och oljefällan om jag har fattat det rätt.

    Jocke
    Om din bil fortfarande har ett plaströr utan grå ventil, mellan oljefälla och turboinlopp, så har någon verkstad någonstans missat. Det var kampanj på de artiklarna, på B235-motorerna, B205 berördes inte.

    Både oljefällan och röret skall bytas, annars blir kalibreringen fel.

    // Linjer
    Jag har bara plaströret. Går det att få ut detta gratis tro?? Kanske inte i dessa tider

    Jocke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •