Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Färgämne i E85 kläggar igen motorn

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    17

    Färgämne i E85 kläggar igen motorn

    Hejs

    Jag har sökt men inte hittat något så jag tänkte att jag frågar här då de flesta E85-åkare förmodligen finns här

    Jag kör min bil på E85 och hittar efter relativt få mil rött klister i insugskanaler och på ventiler, efter lite efterforskning visar sig detta vara ett färgämne som Sekab måste blanda i då livsmedelsverket bestämt detta.

    Upplever nu som kör på E85 samma bekymmer som mig? Kan tänka mig att de som kör flexibilar inte upplever problemet då man kan tanka bensin lite när man vill (och förmodligen också gör så) och på så vis tvättar bort färgens avlagringar.

    Om det finns liknande trådar om detta så länka gärna dit då jag som sagt inte hittade något med sökmotorns hjälp.

    PS. Sekab som tilverkar etanolen hade ett tips: kör på bensin så slipper du problemet. DS


    Mvh
    /Henke
    Kör också en såndär sketen Jompabil på 450hk

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Umeå (Sävar)
    Inlägg
    91
    När jag plockade ut nya bilen så sa säljaren att SAAB rekomenderar att man skulle tanka var 6-7 tank med bensin
    för att man annars kunde få ryckig gång.

    Dock inget jag har märkt av än.
    SAAB 9-3 SS Vector Active 1.8t Biopower -08
    SAAB 9-3 2,0t -01 Steg 4 270Hk/370Nm -Såld

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Citat Ursprungligen postat av Nemesis
    Dock inget jag har märkt av än.
    Jag som bara kört på E85 nu i snart ett år har inte märkt av något av ojämn gång än.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    202
    Vi körde drygt 4000mil på ett år med vår gamla 9-5:an(2,3 BP). Samtliga tankningar utom EN på etanol. Hade aldrig några problem med ryckig gång.
    9-3 Viggen Cab -00 "Humlan" http://www.garaget.org/sword7
    9-5 TiD -10 "Leif"
    Mitsubishi Galant Avance -01 som dragbil.
    Skoda Fabia Greenline "Fabbe" pendlarvagnen

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    17

    Re: Färgämne i E85 kläggar igen motorn

    Ingen här som känner igen problemet alltså?

    Jag fick detta svar på ett annat community, där trillade förövrigt in ett par igenkännande nickningar relativt fort så jag trodde lätt att ni skulle ha hört talas om det här.


    Citat Ursprungligen postat av Svensktmodellflyg
    Det finns en rekomendation från Saab att köra en tank var 1000e mil med bensin för att rensa spridarna. Enligt vad jag läst behöver det inte ens vara en hel tank ren bensin, rengöringseffekten är tillräcklig vid 50%.

    Kan tipsa att läsa på forum.saabturboklubb.com av naturliga orsaker är det vanligt med etanoltrimmade saabar.
    Problem med etanolkonvertering verkar främst vara trasiga bränslepumpar och tankgivare eftersom etanolen ger oxidation på elkomponenterna.

    Sedan har etanol-saabarna 1500 mils oljebyte i stället för 3000 mil. Etanol i oljan är inget vidare.

    Saab 95 2,3 biopower
    Saknar min volvo Carisma men frugan tyckte inte om den, för mycket effekt enligt henne.
    /Henke
    Kör också en såndär sketen Jompabil på 450hk

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    Hej,

    Vissa av de rengörande additiverna i E85 kan bidra till bildandet av ett rödaktigt klägg i insuget. Att tanka lite bensin då och då löser upp det mesta av det här.

    mvh/Ragnar

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Hej,

    Jag känner till minst ett fall där färgämnet i fråga har resulterat i ventilhaveri, så rekommendationen att tanka en tank bensin ca. var 4-500:e mil känns vettig. Jag kommer att följa det på mina framtida BioPower-bilar.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Oh yes...!
    Jag känner väl till detta. T8-toppen och ventilerna såg ut så här när jag demonterade efter blott ca 1500 mil:



    Och inloppsventilerna såg ut så här:



    Blandtankning är modellen för att slippa detta problem. "Det röda gucket" löses som tidigare nämnts upp av bensinen och försvinner. Kör man riktigt länge byggs gucket upp mer och motorn stryps mer och mer, det är i alla fall vad som sägs på www.etanol.nu där folk hemkonverterat och kört 10.000+ mil på enbart etanol.

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    17
    Då blir det till att göra en bensinmapp i eftermiddag då

    alltid nått kul med det onda

    tackar så mycket för svar och bilder.
    /Henke
    Kör också en såndär sketen Jompabil på 450hk

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Nyköping/Linköping
    Inlägg
    222
    Även hyrbilsfirmorna säger ju att man ska tanka soppa ibland om man har en bil lite längre, rensa ut skiten kanske?
    http://www.garaget.org/Epitaph
    Projekt effekt OG9-3 - Från show till go!
    viewtopic.php?f=31&t=241405

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Det intressanta är ju var skiten kommer ifrån
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    17
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Det intressanta är ju var skiten kommer ifrån
    Verkar vara färgen som fäller ut. Teorin säger att rengörande medel i bensinen (PIM) fäller ut färgen, men sekab säger att de tagit bort PIM samt halverat färgmängden.

    Det framgår inte när de tagit bort PIM eller halverat färgämnet.

    Även Jompa (som jobbar på BSR nu mera) hade samma förklaring som sekab...


    Citat Ursprungligen postat av Sekab
    Hej Henrik,
    Den yta som du får har visat sig vara färgämnet som vi måste ha i etanolen enligt läkemedelsverket. Vi har minskat mängden till hälften och inte hört något negativt sen dess.
    I bensinen finns en rengörande kemikalie som heter pim. Den är borttagen i bensindelen för den trivs inte ihop med etanolen. Det enda tips vi kan ge är att du kontaktar Volvo för mer info eller att du nån gång kör på ren bensin för då rengörs systemet.
    Jag får bolla frågan vidare till Mathias som är produktchef och som har mer information när det gäller den här frågan.
    Hälsningar
    /Karin
    ________________________________
    SEKAB BioFuel Industries AB
    Karin Sandström
    /Henke
    Kör också en såndär sketen Jompabil på 450hk

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 283
    Hej

    Tror ni inte att det räcker att hälla i t ex Redline SI-Alcohol eller något liknade?

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Malung
    Inlägg
    467
    som sagt finns det inget annat alt til oss som inte har råd med en bensin mapp och som kör på konverterade bilar.....

    eller törs jag blanda i typ stp injector cleaner eller nått annat dyl?
    Saab 9000 cse numera 2,3 konv och nira tuned
    http://www.garaget.org/sleepy

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    17
    Jag är i kontakt med Sekab i frågan, de förefaller engagera sig i problemet.

    Jag håller er uppdaterade om intresse finns
    /Henke
    Kör också en såndär sketen Jompabil på 450hk

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    17
    vidare forskning pekar på att ett additiv som heter PIB fäller ut.

    problemet är att E85 per definiton måste innehålla svensk miljöklassad bensin och bensinen innehåller PIB, eller egentligen slutade man med PIB för flera år sedan men det ersatter av ett annat additiv som innehåller samma molekyl, så PIB finns kvar.

    även om man idag skulle sluta tillsätta "PIB" så finn det kvar i tankar och systemet länge enl Sekab. De menar på att PIB finns i all bensin och all olja, så det verkar lurigt att komma från PIB helt.

    Jag har även slagit fart i ledningen på JET. Sekab påstod först att bensinbolagen själva tillsätter additiv efter tycke och smak, när jag komfronterade JET med detta så vart de förbannade! De får nämligen sin E85 levererad av Sekab med Sekabs egna lastbilar. JET skulle fråga Sekab vad tusan de pysslar med.

    ...så förhoppningsvis så får vi rätsida på problemet ganska snart.
    /Henke
    Kör också en såndär sketen Jompabil på 450hk

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 283
    Citat Ursprungligen postat av Torpis
    De får nämligen sin E85 levererad av Sekab med Sekabs egna lastbilar. JET skulle fråga Sekab vad tusan de pysslar med.

    ...så förhoppningsvis så får vi rätsida på problemet ganska snart.
    Hej

    Har jag fått allt om bakfoten?? Är det Sekab som framställer E85 till Jet (även andra)? Trodde det mesta som såldes i Sverige kom från sockerrören i Brasilien.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  18. #18
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Jesper 1873
    Citat Ursprungligen postat av Torpis
    De får nämligen sin E85 levererad av Sekab med Sekabs egna lastbilar. JET skulle fråga Sekab vad tusan de pysslar med.

    ...så förhoppningsvis så får vi rätsida på problemet ganska snart.
    Hej

    Har jag fått allt om bakfoten?? Är det Sekab som framställer E85 till Jet (även andra)? Trodde det mesta som såldes i Sverige kom från sockerrören i Brasilien.

    //Jesper #1873
    Det kan nog hända att Svensk EtanolKemi AB är med och framställer en del etanol.

    Det är ju liksom inte bara att krama på sockerrören så trillar det ur etanol i andra änden på sockerröret, utan det krävs diverse processer för att framställa, och till det krävs en fabrik som framställer Etanol. Sekab har ett antal sånna fabriker.. (som antagligen använder bland annat sockerrör från Brasilien)

    Sen om de framställer ALL etanol till samtliga mackar i Sverige, det har jag ingen aning om.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 283
    OT

    Trodde bara dom höll på med Etanolframställning av trämassa i liten still fortfarande. Har för mig att SL här i STHLM köper sin E85 av Sekab (gjort på just träavfall) och att resten kom direkt från leverantörer i Brasilien.. Alltså det man köper på macken har inget att göra med Sekab.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    17
    Citat Ursprungligen postat av Jesper 1873
    OT

    Trodde bara dom höll på med Etanolframställning av trämassa i liten still fortfarande. Har för mig att SL här i STHLM köper sin E85 av Sekab (gjort på just träavfall) och att resten kom direkt från leverantörer i Brasilien.. Alltså det man köper på macken har inget att göra med Sekab.

    //Jesper #1873
    Min kontakt på Jet handlade av Sekab och namngav själv personen jag pratat med där vad gäller tekiska frågorna, så nog tror jag på Jet där att de shoppar soppa av Sekab
    /Henke
    Kör också en såndär sketen Jompabil på 450hk

Liknande ämnen

  1. Vill ha motorn orginal igen, hur tar man bort optimeringen?
    Av Mr Me i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-06-28, 08:01
  2. Motorn går ner i varv när jag kopplar! (IGEN!)
    Av helvetes i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-12-21, 08:30
  3. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-10-23, 19:10
  4. [LÖST] Kan motorn ha skurit på min NG900 2,0t -94
    Av Goran13194 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-07-17, 12:40
  5. Jaha då vare dags IGEN! rassel från motorn 9-5
    Av kIM0h i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-03-07, 16:04

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •