Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Uppgradera 9-3 SS med elektriskt infällda backspeglar?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167

    Uppgradera 9-3 SS med elektriskt infällda backspeglar?

    Hur gör man? Finns det färdiga kit? Montera ut på skrot? Går det att gifta in i systemet?

    Har någon här genomfört en sådan operation?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    972
    Vet inte om detta tillför något, men... Detta är vad jag hittade. Lite olika artnummer, men i övrigt verkar det inte vara en stor operation.


  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367
    Det går, kollat själv på det men då saab skroten tar runt 3000 per
    sida la jag ner det.

    Hade varit billigare att välja det vid nybeställningen,
    enbart 1900 kr totalt!! Dumsnål eller vad.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48
    Kostar de verkligen så mycket?
    Från vilken årsmodell finns dessa att få tag på? När kom de?
    SAAB 9-5 Aero 2001, Sedan.
    http://www.garaget.org/iceman32

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Tror det är olika kablage draget till dörrarna beroende på vad du har för konfig på speglarna. Finns el, el med minne, el med minne och fällning, el med fällning, och sedan dito med auto avbländning (auto avbländning fanns på cabben redan från lansering -04), och -06 SS/SC.

    Kan vara mer jobb än man tror att byta tror jag, samt att de sedan med största sannolikhet ska giftas in för att kunna fällas in med nyckeln. Sedan behöver du även byta reglaget i förardörren (styrning av speglar) då det ska sitta en knapp för fällningen där.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  6. #6
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Jag är faktiskt skeptisk till att det skulle vara olika kablage till dörren beroende på detta. Det som behövs till dörren borde bara vara busskommunikation och spänning, d.v.s som vanligt. Fördelen med just bussystem är att det inte nödvändigtvis måste bli mer kablar bara för att man lägger till funktioner. Men jag kan ha fel, det är bara min tanke om det.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Jag är faktiskt skeptisk till att det skulle vara olika kablage till dörren beroende på detta. Det som behövs till dörren borde bara vara busskommunikation och spänning, d.v.s som vanligt. Fördelen med just bussystem är att det inte nödvändigtvis måste bli mer kablar bara för att man lägger till funktioner. Men jag kan ha fel, det är bara min tanke om det.
    När jag köpte min Silvriga SS -05 så specade jag den med elinfällbara speglar + minne i förarstol (dock ej avbländbara ytterspeglar då det inte fanns). Vid leverans visade det sig att bl.a. minne i stol saknades, och därmed så lades en ny beställning på en rätt specad bil. 10 veckor senare så skulle jag hämta denna, och vid leverans visade det sig då att ngn mek hade lyckats göra en buckla i förardörren. I leveranshallen stod "min första bil" fortfarande kvar, och då jag inte ville vänta ytterlgiare 2,5 månad så sa jag till dem att de fick byta dörr med den första bilen. Sagt och gjort, men det visade sig vara svårare än de trodde då det skilde på specen, så de var tvugna att byta hela kablaget, spegel, reglage i dörren samt programera in det hela med techII, och det lyckades inte på första gången om vi säger så... Möjligt att inte alla kombinationer har olika kablage, men det finns definitivt olika kablage, och så även på 9-5an...

    Vi talar ju faktiskt om Saab, företaget som sparar in på varenda minsta lilla detalj som går att spara på...
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  8. #8
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Att man vill spara in på saker, även minsta lilla skruv, är jag med på. Jag tyckte bara inte att det skulle behövas mer kabel till dörren för att få med backspegelstyrningen. Däremot lär det ju behövas lite kablage internt i dörren och lite givare, ställdon mm. Men det vara bara en spekulation så jag kan mycket väl ha fel.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. Fel på elektriskt infällbara sidospeglar
    Av AdamHolmberg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-03-15, 10:12
  2. Nåt elektriskt fel perhaps!
    Av Cissi i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-30, 16:52
  3. Elektriskt sprut till T8
    Av Bonna Trimmaren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-01-29, 22:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •