Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Gammalt jobb från -05, trots det ocker än i dag

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Gammalt jobb från -05, trots det ocker än i dag

    Satt ock kollade bland gamla papper som förra ägaren lämnade.

    Hittade bl.a detta som jag verkligen beklager å branschens väger.

    Här har en firma i södra norrland lyckats skinna förra ägaren av min bil på följande:
    1:Programmering av larm/nyckelsändare = 297,50 + moms = 372:- För alla som är initierade eller har läst bilens handbok, betyder det att denna verkstad har tagit 372 kronor för att trycka 5 gånger på kundens fjärrkontroll!!!
    För att haka på hävarmen från VG klockan till hävarmen och montera spårryttaren tar dom det fascila priset av 654,50 + moms= 818:- !!!
    Detta är ett arbete som tar max 10 min. Ska man dessutom felsöka, hittar en erfaren tekniker felet inom 5 min.
    Kopia på fakturan.

    Tankar, någon?
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    676
    1) Nja, för att prog./"gifta in" nya/fler fjärrisar behövs Tech-I Detta intrument är inte gratis för en verkstad utan måste på något sätt betalas.

    Detta med 5ggr och tändning på gäller bara vid batteribyte om man varit långsam.

    2) Biva här i Uppsala tar 1400:- i timmen (vet ej EXAKT!) I detta fall kan man ju tycka att verkstaden inte borde debiterat alls, men det är ju upp till vaaje handlare...

    /mvh Anders B.
    jag har också kramat Lill-Babs...

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    tja blandade känslor. Om du själv hade haft nämnda verkstad och velat täcka dina omkostnader. Hade du då debiterat kunden 15min jobb eller hade du kanske rent av bjudit på det?
    De priser som du pekar på låter inte som ocker i mina öron även om det onekligen är dyrt. vad tar motsvarande GM /Saab verkstad i storstockholm ? 12-1400kr i timmen? Då ter sig ju detta som helt normalt.

    En bekants mor blev nödgad att beställa ett nytt batteri till bilen och eftersom hon bor ganska nära en större bilåterförsäljare så ringde hon dit och frågade om de kunde komma och byta det åt henne, inga problem sa de och de kom och bytte batteriet och räkningen kom sen och slutade på nästan 1000 lappen för bytet (plus batterikostnaden). 5min jobb, 10 min resa...............Det tycker jag är att ta i om man hjälper en äldre människa som inte kommer nånstans...........

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 122
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    ..och räkningen kom sen och slutade på nästan 1000 lappen för bytet (plus batterikostnaden). 5min jobb, 10 min resa...............Det tycker jag är att ta i om man hjälper en äldre människa som inte kommer nånstans...........

    Ska man arbeta gratis åt äldre människor eler vad menar du?
    1000 spänn för starthjälp + batteribyte lät väl rätt rimligt iom att dom fick åka en mil.

    Fast å andra sidan kanske du jobbar gratis, eller plockar du ut en lön? Jag tippar på att människorna som hjäpte den äldre damen inte jobbade gratis iaf.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    dosprogrameringen går faktiskt att förklara.
    Sist jag programerade nycklar så kostade det 100kr/dosan
    problemet var att jag hade 2 gamla och en ny dosa som då skulle programeras in, men då måste även de 2 äldre programeras om, så emd andra ord blev det 300kr eftersom alla larmdosor behövdes programeras om.

    Tyvärr är märkesverkstäder äckligt dyra, saab här nere tar 1100kr + moms för arbete, med andra ord svindyrt, närsta mekonomenverkstad tar 450kr ink moms per timme.

    Tyvärr är det ju inte personens lön man betalar utan allt annat runt om.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. gammalt sportluftfilter?
    Av marcus429 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-26, 20:50
  2. Dammat av ett gammalt luftgevär!
    Av Johannyman i forum Off Topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-12-29, 18:56
  3. Byta motor 9000 från -93 till -92 Hur mycket jobb.
    Av phoenix__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 17:27
  4. Sätta T16-motor från 88:a i en 91:a 9000. Mycke jobb?
    Av Mitsu Bitchie TD-007 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-14, 18:24
  5. Vinande ljud från lådan trots lagerbyte.. Nu med Bilder !!!!
    Av negative i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-04-19, 12:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •