Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Köpa Diesel ???

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    8

    Köpa Diesel ???

    Hej !!!
    jag funderar starkt på att köpa mig en Saab diesel.
    Jag har en arbetskamrat som har en och han kör bara 90 väg och ligger straxt under 0,5l/mil,är de verkligen så snåla ???
    jag kör 2000-2500 mil/år mest landsväg...börjar bli dyrt att åka 9-5 Aero automat.

    frågan jag har är 9-5 eller 9-3 ???
    ska provköra en 9-5 diesel ikväll.

  2. #2
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 533
    Med tanke på dieselpriset idag så skulle jag inte köpa en.
    Tankade idag för ~1100kr ca 75l. Tror priset låg på 14.60
    Tur att man inte betalar det sj iaf
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 477
    Medlem#
    9481
    hade inte taget en diesel, inte om du kör så lite.... med dagens priser och skatten på bilen så hade jag valt att behålla den gamla bilen.

    Din Aero får ju dra sådär 20L/mil för att det ska finnas en rimlig chans att det ska gå ihop med ekvationen att byta till en lika dan bil fast diesel.

    Så nej jag hade inte bytt...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 533
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    hade inte taget en diesel, inte om du kör så lite.... med dagens priser och skatten på bilen så hade jag valt att behålla den gamla bilen.

    Din Aero får ju dra sådär 20L/mil för att det ska finnas en rimlig chans att det ska gå ihop med ekvationen att byta till en lika dan bil fast diesel.

    Så nej jag hade inte bytt...
    Har du räknat på det där eller är det en ren uppskattning...
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 477
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av evo_460
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    hade inte taget en diesel, inte om du kör så lite.... med dagens priser och skatten på bilen så hade jag valt att behålla den gamla bilen.

    Din Aero får ju dra sådär 20L/mil för att det ska finnas en rimlig chans att det ska gå ihop med ekvationen att byta till en lika dan bil fast diesel.

    Så nej jag hade inte bytt...
    Har du räknat på det där eller är det en ren uppskattning...
    Ren uppskattning, men att byta bil för att få lägre soppapris har aldrig gått ihop sig mer än att köpa en äldre sämre bil...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 533
    Nä precis, tacka så vet ja min gamla swift 1,3 förgasare.
    Där kan vi snacka sparbössa, körglädjen fick man på köpet
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 726
    Istället för att uppskatta kan vi ju räkna lite:

    9-5 Aero SC -05:
    Årsskatt: 2070:-
    0,9l/mil*2500mil = 2250l*13.54(98okt) = 30465:-
    30465 + 2070 = 32535:-

    9-5 Linear Business 2.2 TiD SC -05:
    Årsskatt: 6619:-
    0,6l/mil*2500mil = 1500l*14.09(diesel) = 21135:-
    21135 + 6619 = 27754:-

    Sedan gissar jag att försäkringen på dieseln är billigare än aeron så det går att spara några kronor där med.
    Förbrukningssiffrorna vet jag inte hur pass bra de stämmer, jag tog vad jag hittade på nätet. Bränslepriserna kommer från Jet.
    Nu är det bilar med manuell låda jag har räknat på, men skillnaden lär väl inte vara enorm med automat istället.

    Så uträkningen säger ju att det finns en del att spara i alla fall, dessutom borde väl en Aero stå högre i pris än en diesel?

    Correct me if I'm wrong.

    Mvh

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    8

    Jaa diesel

    har testat 9-5 diesel 1,9 tid nu,grymt vrid...körde golf -00 diesel i vecka som jämförelse.

    men är sugen på en 9-3:a 1,9 tid drar ännu mindre kul att byta modell också efter 3st 9-5:or.
    och har sett några -05 och -06 manuella skatten är på ca 4300.
    då går det att få riktigt bra ekonomi tycker att 9-3 kombin är så ful så det måste bli en sedan.max 12000mil. får man en för 120 000 tror ni ???
    vad ska man titta efter för fel ? finns det barnsjukdomar ?

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 259
    Ang skatten så har -06 och nyare "partikelfilterrabatt" på skatten och om jag inte misstar mig gäller den skatterabatten bara i 3år Isåfall är det ganska nära att en -06:a hoppar upp 1500kr/år i skatt.

    Ang förbrukningssifforna så stämmer dom inte riktigt med mina erfarenheter.
    Kör både 1,9 TiD (-0 och 2,0 BioPower i jobbet och alltid samma väg så siffrorna borde bli ganska rättvisa.
    Förbrukning med mig bakom ratten, landsväg ca 55mil med ca 1,5mil stadskörning, snittfart för hela resan på ca 90-95kmh, dvs på 90 och 110 väg ligger jag på ca 110-130, håller begränsningarna på 50 och 70 sträckor, lite trafik med få omkörningar.

    1,9TiD ~ 0,65l/mil
    2,0 BioP ~ 1,1 l/mil (E85)
    2,0 BioP ~ 0,87 l/mil (BF95)

    Gjorde en kalkyl för några veckor sedan och då låg brytpunkten kring 2500mil, så nu när dieselpriset stigit borde brytpunkten klättrat uppåt lite.
    Noterbart att det med ovanstående förbrukning är ca 2,5kr/mil billigare att köra E85 jämfört med bensin.

    Jag skulle nog i dagsläget allvarligt överväga en biopower, dels för att etanolen är billigare än bensin idag men framförallt att kombinationen bensin/etanol känns mer "stabil" i prisutveckligen jämfört med diesel.

    Hade jag en 9-5 Aero skulle jag undersöka kostnaden för en seriös konvertering till "biopower"
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    628
    Skatterabatten på dislar är redan borta,min 93a kostar
    3600kr/år min gamla 95 kombi kostade 2300/år.
    Snitta 0.95 med en lite påställd 95 kombi är
    omöjligt,klarar man det kan man lika gärna åka nissan
    micra.
    Själv låg min 95a mellan 1,1-1,2 i snitt,åker jag och leker
    med 93an disel kommer jag upp i 0,74 (än så länge)

    bilen är en 93sc ttid.
    /Magnus

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    199
    Själv ligger jag på 0,67l/mil med automat.
    Kör cirka 2800mil/år.
    /Alex
    Opel Astra 1.7 CDTi EcoFLEX Sport ST -2011

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    västkusten
    Inlägg
    14
    Kan bara rekommendera diesel. Kört 8000 mil med min 1.9 tid o har aldrig varit över 0.6 vid någon tankning. Dessutom ser man att sid stämmer mkt bra, slår på max 0.02 cl/mil. Diesel kommer att finnas i många år till. Många biopower av alla märken säljs, vad blir resutatet av det när tillgång o efterfrågan inte stämmer på etanolmarknaden...... Sen ska man inte bortse frånkortrabatter som alltid är högre för diesel än bensin/etanol
    Ang förbrukningen på min diesel så hade bilen gått 800 mil när jag köpte den . Mitt personliga rekord är 0.48. Har dock en sambo som alltid lyckas bättre med o köra snålt.............Normalt står sid på 5.2 l/10 mil totalt för oss bådda.
    Men man behöver köra litegrann för att ekvationen ska gå ihop, misstänker att andrahandsvärdet på många småbilar med diesel lär vara chockerande om ett par år. Va en intressant artikel om det i det kooperativas tidning Vi Bilägare.
    Saab 9-3 SS
    1.9 Tid

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Ang skatten så har -06 och nyare "partikelfilterrabatt" på skatten och om jag inte misstar mig gäller den skatterabatten bara i 3år Isåfall är det ganska nära att en -06:a hoppar upp 1500kr/år i skatt.

    Ang förbrukningssifforna så stämmer dom inte riktigt med mina erfarenheter.
    Kör både 1,9 TiD (-0 och 2,0 BioPower i jobbet och alltid samma väg så siffrorna borde bli ganska rättvisa.
    Förbrukning med mig bakom ratten, landsväg ca 55mil med ca 1,5mil stadskörning, snittfart för hela resan på ca 90-95kmh, dvs på 90 och 110 väg ligger jag på ca 110-130, håller begränsningarna på 50 och 70 sträckor, lite trafik med få omkörningar.

    1,9TiD ~ 0,65l/mil
    2,0 BioP ~ 1,1 l/mil (E85)
    2,0 BioP ~ 0,87 l/mil (BF95)

    Gjorde en kalkyl för några veckor sedan och då låg brytpunkten kring 2500mil, så nu när dieselpriset stigit borde brytpunkten klättrat uppåt lite.
    Noterbart att det med ovanstående förbrukning är ca 2,5kr/mil billigare att köra E85 jämfört med bensin.

    Jag skulle nog i dagsläget allvarligt överväga en biopower, dels för att etanolen är billigare än bensin idag men framförallt att kombinationen bensin/etanol känns mer "stabil" i prisutveckligen jämfört med diesel.

    Hade jag en 9-5 Aero skulle jag undersöka kostnaden för en seriös konvertering till "biopower"
    Kan bara hålla med, att köra biopower (särskilt landsväg) är inte bara roligare, det är bra mycket billigare med och miljön mår bättre!

    Jag körde en bekants 9-3tid -07:a häromdagen, jäklar så slö bil när man gick från min biopower till den. Men det var en bra bil, inget fel så...

    Lycka till med ditt val iallafall... men jag tror på etanolen en tid framöver som ett bra mycket bättre alternativ än diesel och bensin.

    /Elpapo
    Renare Kraft!
    9-5 SC-06 2,0t Vector Biopower. http://www.garaget.org/elpapo

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 259
    Citat Ursprungligen postat av Benny J
    Många biopower av alla märken säljs, vad blir resutatet av det när tillgång o efterfrågan inte stämmer på etanolmarknaden......
    Som jag ser det, är det värsta som kan hända att man får tanka bensin i sin etanolbil. Har svårt att tro att en BioPower blir billigare än en vanlig bensinare.
    Tror problmet kan vara större för andra märken som har etanolbilar.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    536

    Re: Jaa diesel

    Citat Ursprungligen postat av jockediesel
    har testat 9-5 diesel 1,9 tid nu,grymt vrid...körde golf -00 diesel i vecka som jämförelse.

    men är sugen på en 9-3:a 1,9 tid drar ännu mindre kul att byta modell också efter 3st 9-5:or.
    och har sett några -05 och -06 manuella skatten är på ca 4300.
    då går det att få riktigt bra ekonomi tycker att 9-3 kombin är så ful så det måste bli en sedan.max 12000mil. får man en för 120 000 tror ni ???
    vad ska man titta efter för fel ? finns det barnsjukdomar ?
    Barnsjukdomar? hur mycket som helst, egr ventiler, egr ventiler, egr ventiler, partikelfilter, mängdmätare samt en del annat smått och gott.

    Har haft 3 9-3 tid, den sista var en 06 1,9 150 hk, den sämsta bil jag haft, 15000 mil på 2,5 år massor av verkstadsbesök. förbrukningen är bra ca 0.55-060 normalkörning. Nu kör jag GM kvalitet från tyskland, Astra 1,3 CDTI, större än 9-3 i lastutrymmet, tystare men framför allt billigare i drift, 0,47 blandad körning. Än så länge ha jag sluppit att träffa min verkstad, samma mil med SAAB:en innebar 2 besök.

    Dom gamla veteran SAAB:arna har jag kvar

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    8

    Opel ???

    Barnsjukdomar? hur mycket som helst, egr ventiler, egr ventiler, egr ventiler, partikelfilter, mängdmätare samt en del annat smått och gott.

    Har haft 3 9-3 tid, den sista var en 06 1,9 150 hk, den sämsta bil jag haft, 15000 mil på 2,5 år massor av verkstadsbesök. förbrukningen är bra ca 0.55-060 normalkörning. Nu kör jag GM kvalitet från tyskland, Astra 1,3 CDTI, större än 9-3 i lastutrymmet, tystare men framför allt billigare i drift, 0,47 blandad körning. Än så länge ha jag sluppit att träffa min verkstad, samma mil med SAAB:en innebar 2 besök.

    Dom gamla veteran SAAB:arna har jag kvar


    Michael rasmussen föredrar Poel Astra...ha ha ha !
    vi hade en på företaget jag arbetade på,en 06:a den stod mer på verkstad än vad vi kunde använda den men vi fick en saab som lånebil så alla var glada !!!

    nej aldrig i helvetet att jag skulle köpa en astra fy fan...budget modellen.trist och ingen körkänsla förutom den tråkiga motorn 1,3 td...värre än gamla saabmotorn 2,2 jag körde förra veckan

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    536

    diesel

    Personligen föredrar jag en bil som fungerar efter som jag kör den varje dag i jobbet. 1,9 TID är ett riktig bottennapp, jag vet hur mycket bekymmer SAAB har med dessa bilar, dock rullar 2,2 dieseln oftast som en klocka. Vad det gäller "snikmodellen" så vet ju inte du något om detta ser jag i ditt inlägg, percis samma utrustning som jag hade i min 9-3 vector, men det kanske är snik utrustning? Dessutom har jag Recaro stolar samt dubbla färddatorer och en problemfri bil! Motorn CDTI är klart jämför bar med 2,2 TID som i mitt tycke är en av de bästa dieslar jag haft. Kör man 6-7000 mil / året sorteras ju fort felen ut.

    Det låter som om avundsjukan har slagit till!

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    8

    Opel...

    Citat Ursprungligen postat av Michael Rasmussen


    Personligen föredrar jag en bil som fungerar efter som jag kör den varje dag i jobbet. 1,9 TID är ett riktig bottennapp, jag vet hur mycket bekymmer SAAB har med dessa bilar, dock rullar 2,2 dieseln oftast som en klocka. Vad det gäller "snikmodellen" så vet ju inte du något om detta ser jag i ditt inlägg, percis samma utrustning som jag hade i min 9-3 vector, men det kanske är snik utrustning? Dessutom har jag Recaro stolar samt dubbla färddatorer och en problemfri bil! Motorn CDTI är klart jämför bar med 2,2 TID som i mitt tycke är en av de bästa dieslar jag haft. Kör man 6-7000 mil / året sorteras ju fort felen ut.

    Det låter som om avundsjukan har slagit till!
    Just det !!! en bil som är ännu bättre än din otroliga opel är -07 Lada den har dubbla kopphållare i skuffen och man kan lasta mer än din astra.
    så köper man ju hellre en 100 000 billigare bil och säger att den är SÅ bra...

    Opel är Opel säger jag bara samma som Ford focus volymmodell som bägge är så trista men det är bara vi på firman tycker 6 pers...
    sök till opel forum istället

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    St Albert, AB, Canada
    Inlägg
    217
    Min känsla är att inom 5år finns det andra bättre alternativ än etanol.

    Hur är det med service på etanol bilarna, kostar inte det mer pengar i jämförelse med bensin. Hur är det med disel (i jämförelse alltså) ??

    Körde min 9-5 2,0 från Malmö (Svedala)-Sthlm i söndags, 62mil.
    En vuxen, två barn, en cykel på kroken + lite packning. Köre med cruisen på hela vägen (120-130kmh) och bilen drog 0,79L. Tycker det känns rätt ok endå.
    900 16v Cab 1987, Subaru Outback, *NG9-3 Aero 2004 Cab, *Saab 95 2006 Kombi, * Jaguar XJ6 2000

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    536

    Re: Opel...

    Citat Ursprungligen postat av jockediesel
    Citat Ursprungligen postat av Michael Rasmussen


    Personligen föredrar jag en bil som fungerar efter som jag kör den varje dag i jobbet. 1,9 TID är ett riktig bottennapp, jag vet hur mycket bekymmer SAAB har med dessa bilar, dock rullar 2,2 dieseln oftast som en klocka. Vad det gäller "snikmodellen" så vet ju inte du något om detta ser jag i ditt inlägg, percis samma utrustning som jag hade i min 9-3 vector, men det kanske är snik utrustning? Dessutom har jag Recaro stolar samt dubbla färddatorer och en problemfri bil! Motorn CDTI är klart jämför bar med 2,2 TID som i mitt tycke är en av de bästa dieslar jag haft. Kör man 6-7000 mil / året sorteras ju fort felen ut.

    Det låter som om avundsjukan har slagit till!
    Just det !!! en bil som är ännu bättre än din otroliga opel är -07 Lada den har dubbla kopphållare i skuffen och man kan lasta mer än din astra.
    så köper man ju hellre en 100 000 billigare bil och säger att den är SÅ bra...

    Opel är Opel säger jag bara samma som Ford focus volymmodell som bägge är så trista men det är bara vi på firman tycker 6 pers...
    sök till opel forum istället
    Jag finns klart redan på OSC forumet, kör ju även Opel Speedster, också en tråkig Opel, lika tråkig som min SAAB 92 1950, min SAAB sport från 1965, Porsche 911 SC -82, sen har jag ju en jätte tråkig SAAB 99 Turbo 1980, skall kanske inte glömma min 900 T-16 Aero -87 och T-16 cabben från samma år.

    Du behöver inte söka någonstans, du har redan funnit din plats: sandlådan.

    Någon ställde frågan ang barnsjukdommar, synd att svaret inte var uppskattat, eller som jag skrev tidigare, de gamla SAAB:arna har jag kvar, de nyare är inte riktigt i den kvalitets klass som man vill göra gällande. Tyvärr, har haft 13 bruks SAAB:ar genom åren samt 11 Oplar så bytes valet var rätt enkelt.

    Vad det gäller priset så är ju SAAB:s andrahandsvärde så bra att Volvo handlaren vägrade befatta sig med bilen, det var tänkt att ev bli en V 70 diesel från början.

Liknande ämnen

  1. Köpa 9-5 diesel?
    Av JanneHagnell i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-09-04, 13:49
  2. Köpa 9-5 diesel?
    Av JanneHagnell i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-09-04, 10:59
  3. Vanlig diesel eller diesel+, premium och allt vad de heter
    Av hostarn i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-03-19, 19:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •