Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: GLT med trasigt avgassystem?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    159

    GLT med trasigt avgassystem?

    Min svärfars 9000 2.3T 200 hk laddar inte fullt. Den går upp till mitten på det gula fältet och jag har fattat det som att det är GLT ungefär. Jag har skrivit om detta i en annan tråd http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=223140 och har fått en massa tips och råd som jag har testat utan resultat.

    Det är i alla fall så att avgassystemet har rostat av vid skarven till den bakre dämparen. Kan detta påverka laddet så pass att det inte blir mer än just GLT?

    // Lidman

    Edit: ABS-lampan lyser ibland när man startar bilen, men slocknar oftast av sig själv efter en liten stund, men ibland måste man knacka lite på abs-säkringsburken under huven för att lampan ska slockna. Vad har detta för betydelse för laddtrycket?
    Saab 9-3 SE 2.0t M1 -99

    http://www.garaget.org/?car=42491

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    159
    Ingen som vet nåt om det här?
    Saab 9-3 SE 2.0t M1 -99

    http://www.garaget.org/?car=42491

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Hej,
    ABS-lampan lyser eller inte, gör inget för laddtrycket. De har jag på båda mina Saabar och dom laddar som dom ska. Felet tyvärr ligger inte där.
    Tyvärr de är jätte tråkigt att man inte hittar felet. Om du bodde här kunde du låna min gamla T25 den laddar stabilt 0,9 och för att testa duger den bra men inte mer.
    Du måste hitta någon som kan låna ut en liggande turbo eller via skruten.
    Du säger så här: jag vill testa turbo den kanske är inte bra och därefter öppet köp.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  4. #4
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Citat Ursprungligen postat av George
    Hej,
    ABS-lampan lyser eller inte, gör inget för laddtrycket. De har jag på båda mina Saabar och dom laddar som dom ska. Felet tyvärr ligger inte där.
    Tyvärr de är jätte tråkigt att man inte hittar felet. Om du bodde här kunde du låna min gamla T25 den laddar stabilt 0,9 och för att testa duger den bra men inte mer.
    Du måste hitta någon som kan låna ut en liggande turbo eller via skruten.
    Du säger så här: jag vill testa turbo den kanske är inte bra och därefter öppet köp.

    Med vänlig hälsning
    George
    Mja.....

    Jag råkade rycka säkringen till ABS på min Aero och då vart det GLT kan jag lova... Och bromspedalen vart "lite" trög.

    Det är troligen inget fel på turbon heller, då ryker det blått och/eller låter illa.
    Magnetventilen kan det vara annars.
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    bromssystemet kan väl mycket väl orsaka GLT.

    avrostat avgas påverkar iaf inte laddet, inte om det är långt bak iaf.

    Jag skulle sattsa en liten slant på att de är nått med absen som sänker laddet.

    Skulle nog börjat min felsökning där iaf.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    159
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Det är troligen inget fel på turbon heller, då ryker det blått och/eller låter illa.
    Magnetventilen kan det vara annars.
    Nä det ryker då ingenting, så turbon borde vara hel. Angående magnetventilen så ska ju turbon tydligen ladda som f*n om man drar slangen till WG'n men det är ändå samma ladd, så det borde inte vara det heller.

    // Lidman
    Saab 9-3 SE 2.0t M1 -99

    http://www.garaget.org/?car=42491

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    159
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    bromssystemet kan väl mycket väl orsaka GLT.

    avrostat avgas påverkar iaf inte laddet, inte om det är långt bak iaf.

    Jag skulle sattsa en liten slant på att de är nått med absen som sänker laddet.

    Skulle nog börjat min felsökning där iaf.
    Jag är lur på att det kan vara nåt med abs-historian jag också. Vad ska man börja kolla på då? Abs'en funkar ju oftast men laddet är ändå lågt. Men i regel så lyser både "Anti lock" och (!)-lampan när man startar bilen, ibland bara "Anti lock", men de slocknar ju i 9 fall av 10 efter lite knack. Kan det ändå vara det som gör att den går på GLT? Att det finns kvar i minnet för att det har varnats för bromsfel typ? Ingen CE-lampa tänds iaf.

    // Lidman
    Saab 9-3 SE 2.0t M1 -99

    http://www.garaget.org/?car=42491

  8. #8
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285
    Citat Ursprungligen postat av Lidman
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Det är troligen inget fel på turbon heller, då ryker det blått och/eller låter illa.
    Magnetventilen kan det vara annars.
    Nä det ryker då ingenting, så turbon borde vara hel. Angående magnetventilen så ska ju turbon tydligen ladda som f*n om man drar slangen till WG'n men det är ändå samma ladd, så det borde inte vara det heller.

    // Lidman
    Om den inte laddar mer än "GLT" när du rycker slangen kan du garanterat utesluta ABSn, samt även MVn som du säger. Kolla så att inte wastegateklockan är för slapp. Är den OK är det nog tyvärr turbobyte som gäller (såvida det är fritt flöde i avgassystem och insugsrör).

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Citat Ursprungligen postat av George
    Hej,
    ABS-lampan lyser eller inte, gör inget för laddtrycket. De har jag på båda mina Saabar och dom laddar som dom ska. Felet tyvärr ligger inte där.
    Tyvärr de är jätte tråkigt att man inte hittar felet. Om du bodde här kunde du låna min gamla T25 den laddar stabilt 0,9 och för att testa duger den bra men inte mer.
    Du måste hitta någon som kan låna ut en liggande turbo eller via skruten.
    Du säger så här: jag vill testa turbo den kanske är inte bra och därefter öppet köp.

    Med vänlig hälsning
    George
    Mja.....

    Jag råkade rycka säkringen till ABS på min Aero och då vart det GLT kan jag lova... Och bromspedalen vart "lite" trög.

    Det är troligen inget fel på turbon heller, då ryker det blått och/eller låter illa.
    Magnetventilen kan det vara annars.
    Tyvärr de är inte så på hans bil , har exakt samma bil och en ABS lampa kan lysa 100% detta påverkar inte laddtryck…
    Men om du tar ut relä till ABS pumpen (eller Fusse ABS som du gjorde ) då har man stumma bromsar och bilen bromsar inte ens, ingen servo verkan då är annan feman .
    Hans bil känns PERFEKT men laddar inte mycket, och han utryckte sig som att de är upp till GLT, laddet okej.
    Har gått igenom med flera meters brev med trådskapare om alla möjliga fel utan att vi kom framme till nått, tyvärr.

    Finns allt på en länk som vi gått igenom vilket bör läsas eller om han kort skriver punkt för punkt:
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=223140

    Trevligt att ni också ville hjälpa till eftersom jag tomt ut alla mina celler och nu rekommenderar jag byte av Hardware som sista utväg.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    159
    Tack George för din otroliga entusiasm och vilja att hjälpa mig. Det verkar nog inte bättre än att jag måste börja prova att byta ut lite grejor. OM jag får tag på en annan styrenhet från en lika dan bil, kan jag montera dit den då eller måste den "giftas in"? Vilken box är det jag ska byta och var sitter den?

    M v h // Lidman
    Saab 9-3 SE 2.0t M1 -99

    http://www.garaget.org/?car=42491

  11. #11
    sitter wastegatestaget på övehuvettaget?
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  12. #12
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    486
    Citat Ursprungligen postat av Lidman
    Tack George för din otroliga entusiasm och vilja att hjälpa mig. Det verkar nog inte bättre än att jag måste börja prova att byta ut lite grejor. OM jag får tag på en annan styrenhet från en lika dan bil, kan jag montera dit den då eller måste den "giftas in"? Vilken box är det jag ska byta och var sitter den?

    M v h // Lidman
    Det var en 91a va? I så fall sitter motorstyrboxen under förarstolen och ska vara svart.
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    159
    Citat Ursprungligen postat av Tim900turbo
    sitter wastegatestaget på övehuvettaget?
    Om du har läst min andra tråd som jag länkade till så ser du att det gör det
    Saab 9-3 SE 2.0t M1 -99

    http://www.garaget.org/?car=42491

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    159
    Citat Ursprungligen postat av frostyman
    Citat Ursprungligen postat av Lidman
    Tack George för din otroliga entusiasm och vilja att hjälpa mig. Det verkar nog inte bättre än att jag måste börja prova att byta ut lite grejor. OM jag får tag på en annan styrenhet från en lika dan bil, kan jag montera dit den då eller måste den "giftas in"? Vilken box är det jag ska byta och var sitter den?

    M v h // Lidman
    Det var en 91a va? I så fall sitter motorstyrboxen under förarstolen och ska vara svart.
    Tackar, går det att byta rakt av bara sådär eller ska den giftas in?
    Saab 9-3 SE 2.0t M1 -99

    http://www.garaget.org/?car=42491

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Tack för dom fina orden de var vänligt sagt.
    Min 9000-91 är chipat och när jag byte DI/APC chip samt bränsle chip Jetronic (num. 0 280 000 908 ) behövde jag inte gifta in, där efter min slutsats att de går bra utan giftermål.
    Kolla vilken num. står på dom två, kanske någon bytte en eller båda boxar tydigare? Eller, det kanske finns lik i garderoben?

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    159
    Citat Ursprungligen postat av George
    Tack för dom fina orden de var vänligt sagt.
    Min 9000-91 är chipat och när jag byte DI/APC chip samt bränsle chip Jetronic (num. 0 280 000 908 ) behövde jag inte gifta in, där efter min slutsats att de går bra utan giftermål.
    Kolla vilken num. står på dom två, kanske någon bytte en eller båda boxar tydigare? Eller, det kanske finns lik i garderoben?

    Med vänlig hälsning
    George
    Varsågod

    Hur vet jag om boxen/boxarna (var sitter den andra?) är bytt nån gång? Kan det vara nån nisse som har satt dit en box från en LTT eller nåt annat sånt där korkat tro?

    M v h // Lidman
    Saab 9-3 SE 2.0t M1 -99

    http://www.garaget.org/?car=42491

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Boxarna är DI/APC detsamma sitter under förar stolen och Jetronic är LH 2.4.2 på din och den sitter i akvariet.
    Vad kunde har hänt att chipar är från ltt som sitter där.??
    Kolla på Speedparts hemsida och länken är ANVISNINGAR då ser man hur dom ser ut och var dom ligger.
    Länken Bosch LH 2.4 är för din bil.
    Trots allt känns att man är i dimma och de finns bara en rätt väg ut och kan vara värd att prova alla möjlighet, även om de
    känns långsökt.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    159
    Jag tog loss boxen under stolen och fotade den. Jag tänkte att nån kanske kunde få ut nåt vettigt av siffrorna där. Jag ska lägga in ett par bilder på akvarieboxen också, men det blev så dåligt väder så jag avvaktar ett tag med det.






    // Lidman
    Saab 9-3 SE 2.0t M1 -99

    http://www.garaget.org/?car=42491

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Jag har kvar mina egna chipar och för Di/APC stämmer bra. LH chip har 2 287 355 961 .
    Känns att vi går runt och hittar inte felet där.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    159
    Ok, tack igen George. Jag har alltså rätt chip i DI/APC-boxen? Då borde det väl även vara det i den andra boxen också, eller är det är det nån idé att kolla det?

    // Lidman
    Saab 9-3 SE 2.0t M1 -99

    http://www.garaget.org/?car=42491

Liknande ämnen

  1. Trasigt bränslefilter?
    Av mry i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-19, 13:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •