Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Nybörjarfråga ang. LMM och Turbo i min saab.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    25

    Nybörjarfråga ang. LMM och Turbo i min saab.

    Jag undrar hur man kan kolla upp ifall man har en LMM under huven eller inte. jag är grön på bilar i allmänhet men är så villig att lära mig så mycket som möjligt.

    Om jag har en, bör jag då även undvika att byta till t.ex. öppet luftfilter?

    Hur jag får reda på om det är stora eller lilla turbon jag har. Har försökt leta runt och orsaken till att jag undrar är för att jag har sett min modell i både 150HK, 185HK och 205HK. Vad är det som skiljer dessa "modeller" åt?

    Jag skäms nästan för att fråga eftersom det är sådana här frågor man tar reda på innan man köper bilen. Inte för att det egentligen spelar någon roll för min del men man vill ju veta vad som sitter under huven.

    Behöver ni veta något av mig så är det bara till att fråga.
    SAAB 9-3 2.0T -99 185HK T5

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Gäller det en 9-3 2.0 M/1999?

    a) Ingen LMM
    b) TuRbo; Garrett "TB25", kan väl kanske kallas liten?
    c) M/1999 finns 185 hk / 263 Nm resp 200 hk / 280 Nm. Skillnaden mellan dem är principiellt bättre laddluftkylare, annan wastegate dosa samt mjukvara för 200 hk.
    d) 150 hk kom M/2001
    e) 205 hk kom M/2000
    f) M/2000 finns både 185 resp 205 hk med motorstyrsystem Trionic T7. (din bil har Trionic T5)
    g) Öppet luftfilter, nja, av vilken anledning? Mer ljud? Eller bättre prestanda?
    Vill du har mer ljud så är väl de förhatliga öppna s.k. sportfiltren att föredra. Men om du vill ha funktion och prestanda kanske jag får föreslå att du modifierar inloppet till ordinare luftrenarhus och kör med en original pappersfilter?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    25
    Tack för det snabba svaret DrBoost.

    Jo, anledningen är att jag vill höra lite mer av turbon när jag trycker på lite extra, även få något, även om det är ytterst liten märkbar skillnad, snabbare reaktion på turbon. Så som jag förstått det så får turbon luft "snabbare" med ett öppet luftfiler eftersom det är mindre motstånd i ett sådant.

    Vad bör man ha i åtanke vid köp av öppet luftfilter? Vad ska man undvika och vad ska man titta efter? Är det skadligt för turbon med öppet luftfilter?


    Så om jag har en 9-3 2.0T -99 med 185HK så har jag ingen LMM och en LTT?

    Vad laddar turbon orginal respektive med steg 1 chipp (ungefärligen)?
    SAAB 9-3 2.0T -99 185HK T5

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Du har en laddluftkylare som är "lite klen" för stordåd. Du bör minst ha en "crossflow" alltså den som introducerades till 2.2 TiD och B204R 200 hkr. Max laddtryck på din bil i std utförande ligger på just precis under 0.8 bar, med steg 1 tja... he he he, det brukar variera... 1.2-1.3 si sådär.

    Är du ute efter prestanda, modda luftburken istället. Billigare o bättre. Ett undermåligt filter är skadligt för turbon och motorn, men det är ofta problem med att filtren suger VARM luft från motorrummet, eller att VATTEN tränger in på grund av olämplig placering av filtret.

    Din bil har ingen LMM utan en MAP-sensor. Det är ingen "LTT" (lågtrycks turbo) utan en FPT.

    Så, skaffa en bättre LLK, modda luftburken som åtgärd #1.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    25
    Wee, vad mycket förkortningar det finns att lära sig.

    Det är ingen "LTT" (lågtrycks turbo) utan en FPT.

    FPT = ?


    "Så, skaffa en bättre LLK, modda luftburken som åtgärd #1."

    LLK = ?

    Hur menar du med att jag ska modda luftburken? göra ett större hål in i burken?

    Hoppas jag inte ställer till besvär, som sagt är jag grön på det här men är villig att lära mig.
    SAAB 9-3 2.0T -99 185HK T5

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    988
    http://geting.se/viewimage.php?image=98 ... rrrkan.JPG

    Så gjorde jag

    LLK=Laddluftkylare

    H/David

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    153
    Men han kan fortfarande ha en 200hk som det är crossflow på.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    56
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Gäller det en 9-3 2.0 M/1999?

    a) Ingen LMM
    b) TuRbo; Garrett "TB25", kan väl kanske kallas liten?
    c) M/1999 finns 185 hk / 263 Nm resp 200 hk / 280 Nm. Skillnaden mellan dem är principiellt bättre laddluftkylare, annan wastegate dosa samt mjukvara för 200 hk.
    d) 150 hk kom M/2001
    e) 205 hk kom M/2000
    f) M/2000 finns både 185 resp 205 hk med motorstyrsystem Trionic T7. (din bil har Trionic T5)
    g) Öppet luftfilter, nja, av vilken anledning? Mer ljud? Eller bättre prestanda?
    Vill du har mer ljud så är väl de förhatliga öppna s.k. sportfiltren att föredra. Men om du vill ha funktion och prestanda kanske jag får föreslå att du modifierar inloppet till ordinare luftrenarhus och kör med en original pappersfilter?
    Vad menas med M/2001?
    Jag har ju en Saab 9-3 2,0t M1 på 154hk som är en -99:a?
    Jag får för mig att du menar att den kom 2001?
    Har min modell kass laddluftkylare alltså, eller har jag förstått fel? Det är väl inga problem om man inte trimmar den, eller är den kass även när motorn är original? Borde väl heller inte ta skada av att bara köra med öppen dump t.ex eller? (Även jag är grön på detta)

  9. #9
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    M/2001 = Modellår 2001.

    Ja, den kom 2001. Precis som du säger så är din på 154kh och inte 150. 150hk kom 2001 med Trionic 7. LLK:n är väl egentligen rätt dålig även utan trim och yttrar sig som att styrsystemet "spikar ner sig" och sänker laddtrycket efter några repor med bra tryck eftersom insugluften blir varm. Problemet är givetvis större vid trim men grundproblemet finns egentligen där redan i original.

    T5 är inga problem med öppen dump. Däremot på T7/T8 (LMM) så dumpar man luft som redan är uppmätt och då stämmer inte mätresultatet.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    25
    Finns det några bättre LLK för en mindre passande plånbok? Tanken är att bilen ska chippas upp till steg-1, utan att någonting kan ta sakda av det pga hårvaran i bilen.

    Så, vad rekomenderar folket?
    SAAB 9-3 2.0T -99 185HK T5

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    http://forums.exd.se/index.php

    Kolla in denna sidan så kanske du hittar nått kul.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    56
    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    M/2001 = Modellår 2001.

    Ja, den kom 2001. Precis som du säger så är din på 154kh och inte 150. 150hk kom 2001 med Trionic 7. LLK:n är väl egentligen rätt dålig även utan trim och yttrar sig som att styrsystemet "spikar ner sig" och sänker laddtrycket efter några repor med bra tryck eftersom insugluften blir varm. Problemet är givetvis större vid trim men grundproblemet finns egentligen där redan i original.

    T5 är inga problem med öppen dump. Däremot på T7/T8 (LMM) så dumpar man luft som redan är uppmätt och då stämmer inte mätresultatet.
    Okej, på så sätt. Men det yttrar sig bara att laddtrycket går ner, det är inget som egentligen tar skada av det eller? Alltså att något går sönder på grund av att man kört för hårt så att säga?

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Eskilstuna.
    Inlägg
    659
    Citat Ursprungligen postat av kRYSSET
    Finns det några bättre LLK för en mindre passande plånbok? Tanken är att bilen ska chippas upp till steg-1, utan att någonting kan ta sakda av det pga hårvaran i bilen.

    Så, vad rekomenderar folket?
    Finns en kille som kallas EXD här på forumet som säljer schyssta IC
    till din bil för en billig peng.
    Ta kontakt med honom vettja!
    Länk till hans forum: http://exd.se/forums/index.php?sid=3f11 ... a4bd6f1459

    *EDIT*
    IC = InterCooler = LaddLuftKylare.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    25
    Är det rekomenderat att man byter IC om man ska ge sig på steg1 chippning eventuellt vilka konsekvenser kan det medföra om man inte byter?
    SAAB 9-3 2.0T -99 185HK T5

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Eskilstuna.
    Inlägg
    659
    Ja, original IC klarar knappt av att kyla luften till originaleffekten.
    Vad som kan hända?
    motorn spikar ner sig, sänker laddtryck, du får inte den prestandan du
    betalat för.
    Mitt tips: Köp bättre IC i samband med Steg1.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    25
    Vad tror ni om något sådant här?

    http://www.ridetech.se/Shop/Application ... MenuId=257

    Någon av dem?
    SAAB 9-3 2.0T -99 185HK T5

Liknande ämnen

  1. Nybörjarfråga trimning.
    Av tretorn76 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-06-23, 17:26
  2. Förklara coilovers, nybörjarfråga :)
    Av Jkswe i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-28, 22:43
  3. nybörjarfråga! oljekyl
    Av olssonjo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-07, 20:08
  4. Nybörjarfråga!
    Av niohundra i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2007-04-19, 16:35
  5. Nybörjarfråga om turbo med vattenlagerkylning.
    Av wadde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-01-27, 03:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •