Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: 9-5 Aero klonkade ljud i fram efter montering eibachfjädrar

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 101

    9-5 Aero klonkade ljud i fram efter montering eibachfjädrar

    Hej,

    9-5 Aero sedan, aut. 2003. Bilen är besiktad u/a.
    Har monterat eibachfjädrar och därefter fått ett klonkande ljud i framvagnen(övre fästet för stötdämparen i karossen) båda sidor.

    Har bytt:
    Stötdämpare
    Lager
    Stagen till krängningshämmaren

    Monterade tillbaka org. aerofjäder och klonket försvann på den sidan.

    Några tips eller idér motages!









    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Lomma
    Inlägg
    441
    Sitter fjädern löst när den är på plats? Om så kan du trä lite slang över sista biten på fjädern.
    9-5 SC 2,3t -00 automat nu med aux-in
    9-5 SC 2,3 BioPower -08 automat

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 101
    Citat Ursprungligen postat av JohanW
    Sitter fjädern löst när den är på plats? Om så kan du trä lite slang över sista biten på fjädern.
    Hej,

    Nej vid montering av fjädern på stötdämparen så måste fjädern pressas lite ihop för att kunna monteras på stötdämparen.

    Sedan sjunker fjäderna ihop 5(?) cm när den belastas av bilen.
    Övre delen där fjäderna sitter monterad så är det ett mellanlägg av gummi(damskydd) så det är ingen metall som kan låta där.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  4. #4
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 997
    Medlem#
    6220
    Prova med att trä lite gummislang på nedre delen av fjädern.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 101
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Prova med att trä lite gummislang på nedre delen av fjädern.

    Mvh
    Hej,

    Har testat det, ingen förändring map ljudet. Dock så verkar ljudet komma ifrån överdelen av dämparen/infästningen i karossen.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  6. #6
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 997
    Medlem#
    6220
    Testa och ryck i fjädern när den har belastning. sa du att det försvann när du montera tillbaka orginal?

    Kanske svårt att komma åt med näven med hjulet ivägen.. men ta en extra domkraft och höj upp hela paketet tills du ser att du nästan lyfter hela bilen. och sen rycker du lite varstans.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    969
    Det är inte de beryktade bussningarna som är vanligt på så många SS -03 (och neråt) som det finns åtgärdspaket till?
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=214173
    ...eller sök på: +klonk +framvagn

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 101
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Testa och ryck i fjädern när den har belastning. sa du att det försvann när du montera tillbaka orginal?

    Kanske svårt att komma åt med näven med hjulet ivägen.. men ta en extra domkraft och höj upp hela paketet tills du ser att du nästan lyfter hela bilen. och sen rycker du lite varstans.

    Mvh
    Hej,

    Japp, ljudet försvann när orginal aerofjäder monterades, förstår inte varför. dock så är ju enibachfädern hårdare så det blir ju större påfrestning på sakerna, om det skulle ha varit fjädertallriken(där stötdämparen fäster i karossen) så borde ju ljudet finnas där med org. fjäder.

    Har försökt att framkalla ljudet med stötdämparen bortmonterad och monterad på bilen, låst med stor mejsel bulten som hller stötdämparen.
    Enda tillfället som ljudet låter är om 2 personer gungar samtidigt eller om man står på krockbalken och gungar lite lätt.

    Mvh
    johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 101
    Citat Ursprungligen postat av JAM
    Det är inte de beryktade bussningarna som är vanligt på så många SS -03 (och neråt) som det finns åtgärdspaket till?
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=214173
    ...eller sök på: +klonk +framvagn
    Hej,

    Bussningarna till kräningshämmarstagen är bytta, trodde att dessa var problemet först.
    Har även provat att monterat bort dessa stag för att inte kräningshämmaren ska påverka.

    Bilen besiktigades med org aerofjädrar 2 v innan jag bytte till einbachfjädrarna, så då antar jag att den var ok i framvagnen

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 101
    Hej,

    Lyckades framkalla ljudet trotts org.fjäder, ska prova att byta fjädertallrik.

    //Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  11. #11
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 997
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Fjädertallriken är det nog inte då den sitter svetsad i fjäderbenet. Tror nog det kan mkt väl vara spindel leden som glappar, med sänkfjädrarna det är hårdare och glappar lätare, org. fjäder det krävs mer för att den ska glappa.

    Och man ska inte förlita sig till 100% på att allt är i tiptop av SBP's tester.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  12. #12
    hur har det gått? kan inte vara något lager där uippe som sitter under fjädertallriken men mellan den och fjädern högst upp?

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 101
    Citat Ursprungligen postat av qoud me nutrit me destrui
    hur har det gått? kan inte vara något lager där uippe som sitter under fjädertallriken men mellan den och fjädern högst upp?
    Hej,

    Har nu även bytt stödlagerfäste på bägge sidor, kanske något tystare men knaket finns där... :-/ el klonket märks om det är gropar på vägen el. om det är grusväg.....

    www.speedparts.se/shop/prod/res_ch_fjadring_9-5.shtml
    Har bytt:
    Nr 9, 7, 3, 2, 1
    +Krängningshämmarstag

    Är ingen skillnad med orginal och einbach...
    Dock låter det som om det kommer ifrån överdelen av fjädern typ vid infästningen i karossen.
    Så jag tolkar det som om spindel och styrled är ok och inte något annat skramlar.

    Börjar bli lite less på detta nu!

    Tips mottages gärna!

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  14. #14
    jag har tagit ner allt igen coh rengjort, kommit grus i när jag hållt på med det förut, återkommer med rapport..

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 101
    Citat Ursprungligen postat av qoud me nutrit me destrui
    jag har tagit ner allt igen coh rengjort, kommit grus i när jag hållt på med det förut, återkommer med rapport..
    Hej,

    Allt rengjort på alla delarna, ej grus. Har även provat att haft fett på vissa delar.

    Kan det vara några andra delar som ligger och skramlar så man tolkar ljudet så det kommer ifrån överdelen av hjulet?

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    502
    Kolla lagret till fjäderbenet igen, det är ju därifrån det låter säger du.
    Sänker man bilen så skall man höja motorns bak kant för rätt vinkel på drivaxlar, på 9-3 iaf.. Detta borde dock inte ge klonk iaf..
    Åker: GUL 9-3 Viggen-99 Min bil
    Ha en bra dag!
    /Knak (4690)

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 101
    Citat Ursprungligen postat av KNAK
    Kolla lagret till fjäderbenet igen, det är ju därifrån det låter säger du.
    Sänker man bilen så skall man höja motorns bak kant för rätt vinkel på drivaxlar, på 9-3 iaf.. Detta borde dock inte ge klonk iaf..
    Hej,

    Har på vänsterfram nu provat 2 beg och 1 nytt lager med einbach+orginal aero fjäder + 2 olika stötdämpare.

    Blir det ett klonkade ljud av drivaxlarna i guppen?

    Dock så ska man betänka att enibachsänkningen knappt syns mot orginalfjädrarna dvs 5-10 mm lägre.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  18. #18
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 067
    Medlem#
    1941
    Hej!

    Först å främst, jag antar att det är Eibach fjädrar & inget annat du köpt. Hyffsat viktigt att man försöker stava rätt annars blir det svårt när någon söker på produktnamnet.

    Angående klonket. Är du helt säker på att det inte är i nedredelen av fjädern som glappar runt i fjäderskålen vid utfjädring? För jag fick ett klonkande när jag bytte till sänkfjädrar ifjol. Det var som så att fjädrarna jag monterade var för korta i förhållande till stötdämparna & dess längd på kolvstången, så de spännde inte in tillräckligt mellan övre & nerdre fjäderskålarna. Så när det fjädrade ut helt så gled fjädern ut mot nedre fjäderskålens kant med ett klonk som följd. Jag fick mina fjädrar (G&M) utbytta mot en reviderad variant som var mer utdragen just för att spänna in bättre mellan fjäderskålarna & då blev det bättre. Men man skulle nog egentligen även behöva ha en stötdämpare med kortare kolvstång så som Bilstein Sprint.

    Att ändra motorns höjd på 9-5 har jag aldrig hört talas om. Det är väl för ng900 & og9-3 det brukar behövas.

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 101
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Hej!

    Först å främst, jag antar att det är Eibach fjädrar & inget annat du köpt. Hyffsat viktigt att man försöker stava rätt annars blir det svårt när någon söker på produktnamnet.

    Angående klonket. Är du helt säker på att det inte är i nedredelen av fjädern som glappar runt i fjäderskålen vid utfjädring? För jag fick ett klonkande när jag bytte till sänkfjädrar ifjol. Det var som så att fjädrarna jag monterade var för korta i förhållande till stötdämparna & dess längd på kolvstången, så de spännde inte in tillräckligt mellan övre & nerdre fjäderskålarna. Så när det fjädrade ut helt så gled fjädern ut mot nedre fjäderskålens kant med ett klonk som följd. Jag fick mina fjädrar (G&M) utbytta mot en reviderad variant som var mer utdragen just för att spänna in bättre mellan fjäderskålarna & då blev det bättre. Men man skulle nog egentligen även behöva ha en stötdämpare med kortare kolvstång så som Bilstein Sprint.

    Att ändra motorns höjd på 9-5 har jag aldrig hört talas om. Det är väl för ng900 & og9-3 det brukar behövas.
    Hej,

    Ska försöka att stava korrekt....

    Vid montering så pressas fjädern ihop 2-3 cm när den monteras på stötdämparen.
    När fjäderbenet monteras på bilen så sjunker fjäderbenet ihop 5(?) cm ytterligare. Dock så erhåller jag klonket även om jag nu monterar dit orginalfjädrarna.
    Har även provat att montera en trädgårdsslang på det sista varvet på fjädern med oförändrat resultat.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  20. #20
    Nu har jag testat och ändå klonkar det och exkat vid samma rattutsalg som tidigare samt vid gupp etc.

    Tänkte att det kan vara krängningshammaren för det låter när man svänger på ratten ca 3 cm åt vänster när bilen rör på sig, INGET LÅTER när bilen står STILLA, det är skumt tycker jag.

    hur som helst ska jag imorgon montera bort krängningshammaren och testa och se om det klonkar så man kan utesluta vissa detaljer,

    Ska man höja motorn på saab 9-3 SS när man sänker den, ni som läser detta har ni gjort det?

Liknande ämnen

  1. Klonkade ljud saab 9-3 aero 06
    Av fillsing i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-09-09, 09:18
  2. Klonkade ljud fram, 9-5 kombi, 2000
    Av Poker i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-08, 13:54
  3. Klonkade ljud från framvagn.9-5a -00
    Av rallypacker i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-01-03, 22:37
  4. Dunkande/klonkade höger fram
    Av Groolo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-10-17, 21:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •