Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Upphäva köp av bil från bilfirma

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    590
    Medlem#
    1518

    Upphäva köp av bil från bilfirma

    Tänkte kolla om det är någon här som har fått sitt bilköp hävt när man har handlat på bilfirma. Om ja, vad för bil och prisklass?

    M.v.h. Ola
    (som är mycket trött på sin 2 månader gamla bil (beg alltså))

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 187
    Är det några fel på den? Håller den inte vad som lovats vid köpet?

    Tror det kan vara väldigt svårt att få köpet hävt. Det är bara om den inte stämmer med det avtal ni träffat, fast då har handlaren antagligen fortfarande rätt att åtgärda fel osv för att få bilen att stämma med avtalet.

    I slutändan hänger det nog på hur välvillig handlaren är. Jag tror inte du kan få rätt att få köpet hävt.
    Det kanske går lättare om du frågar ifall du inte kan få byta till en annan bil hos samma handlare...

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 110
    Vänd dig till konsumentverket och ställ dina frågor där...

    Men att häva för att man är less på sin bil funkar nog inte
    Men om säljare sagt att nått som inte stämmer skulle inverka så pass stort på ditt köp så kan du häva ditt köp... jag var nära att göra det med min bil men tog tillbaka det efter lite lägre pris och prylar med bilen...!
    Anders Vikström
    PSE II

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    590
    Medlem#
    1518
    Ok, kanske ska förklara mig lite vad som gäller mig och min bil.
    *Drar in andan i bästa Ace Ventura stil*

    Den 3/4 köpte jag på en bilfirma en jag vad jag trodde en bra bil, en 9-5 Aero Kombi med steg 3 trim. Enligt försäljaren var motorn bytt för ca: 800 mil sedan, och var alltså ny. Förra ägaren hade fått en stake genom blocket, bara 15 minuter efter att han hade hämtat den från servicen. Det är ju perfekt tänkte jag eftersom jag vet att årsm. 00-01 hade problem med kolvhaveri. Bilen uppfyllde mina andra snäva kriterier, Lackskyddad, inga stenskott och så skulle bilen vara svart och ha helskinn inredning.

    Sen började problemen, backsensor funkade ej, det åtgärdades på säljarens bekostnad. Bakre ljuddämparen (Ferrita) skramlade, åkte upp till Köping till Ferrita och bytte ljuddämpare, eftersom det inte var jag som hade köpt avgassystemet från början så gällde inte garantin, utan jag fick bekosta det själv, 1875:-
    När jag var inne och betalade provkörde han som monterat ljuddämparen och tyckte att motorn gick lite konstigt och att jag skulle ta en tur till den firma i Norrköping som trimmat bilen.

    Sagt och gjort, jag åkte direkt till Nordic som bytte program, testade att byta DI, ingen skillnad, bytte tillbaks. Testade sen att byta LMM, ingen skillnad, bytte tillbaks. Klockan var då 19 på kvällen och Nordic som stänger kl 17 ville inte kolla mera den dagen, de bad mig ringa dagen efter så jag kunde boka en heldag.

    Jag fick en tid 2 veckor senare och lämnade bilen, när jag hämtade bilen så hade de konstaterat att LMM, DI och MV var trasiga och förmodligen orsakat förra ägarens haveri. Kostnad 5885:-

    Nu kändes bilen helt annorlunda, och jag var nöjd. Men säg den lycka som varar! 3 veckor senare hade jag precis lagt på nya framdäck, hämtade bilen från däckfirman, körde lungt i ca 10 minuter, sen gasade jag på (INTE fullt ös, men nästan) och POFF!! bilen började gå på 3 burk och jag stängde av bilen direkt.

    Eftersom det var fredag och kl. var 18 så var ju allt stängt, en kompis hjälpte mig att bogsera. På måndagen ringde jag försäljaren och han bad mig kontakta den Saab verkstad som bytt motor. Jag gjorde det och eftersom den verkstaden ligger ca 20 mil från mig så bad de mig lämna in bilen på närmaste aukt Saab verkstad. Jag bogserade bilen dit och de hade inte tid den veckan (Midsommar) men skulle ta det på måndagen efter. På tisdagen var jag där och då sa de att en kolv spikat sönder. De hade även ringt firman som bytt motor och de var inte villiga att betala nått. Jag ringde dem och då sa de att det INTE var en ny motor som de satt i, utan en beg. från skroten och därför var det bara 1 månads garanti. De visste inte hur långt den gått.

    Jag har nu ringt säljaren igen och sagt att jag vill häva köpet för att bilen inte uppfyller vad som är utlovat. Han hade inte befogenhet till det, han skulle prata med sin chef som skulle ringa mig.

    Citat från www.ko.se Konsumentverket om Konsumentköplagen:

    Befintligt skick
    Konsumentköplagen gäller även varor som är sålda i "befintligt skick". Befintligt skick betyder alltså inte att du behöver acceptera oväntade fel. Är varan i sämre skick än du rimligtvis hade kunnat räkna med är den felaktig. Vid bedömningen av varans skick tas hänsyn till priset.

    Prisavdrag, ersättning
    Om förstahandsalternativen - avhjälpande och omleverans - inte kommer ifråga, inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet får du:
    begära prisavdrag som svarar mot felet,
    kräva ersättning för vad det kostar att avhjälpa felet hos annan om inte kostnaden är oskälig eller täcks genom ovan nämnda prisavdrag,
    häva köpet om felet är av väsentlig betydelse för dig.

    Häva köpet
    Hävning av köpet betyder att säljaren betalar tillbaka alla pengar som köparen har betalat, mot att köparen lämnar tillbaka varan. Du har rätt till ränta på det belopp säljaren återbetalar. Något tillgodokvitto, som bara gäller i säljföretagets butik eller butikskedja, behöver du aldrig acceptera om köpet hävs för att det är fel på varan.

    För att du ska ha rätt att häva köpet måste felet vara av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet. Om du har haft en betydande nytta av varan kan du i vissa fall få betala en rimlig ersättning för detta. Man får till exempel nästan alltid räkna med nyttoavdrag för bilar. (jag har kört ca 200 mil på 2,5 månader).

    Garantier
    Som du även kan läsa under punkten "Säljarens ansvar vid fel" finns från och med den 1 juli 2002 en ny bestämmelse i konsumentköplagen. Den innebär att fel som visar sig inom sex månader efter det att varan levererades anses ha funnits vid leveransen, om inte säljaren visar annat eller det är oförenligt med varans eller felets art. Denna bestämmelse gäller i princip för alla varor, även begagnade. Bestämmelsen måste emellertid tolkas rimligt. Du kan exempelvis inte ha samma krav på en begagnad vara som på en ny. Likaså har priset betydelse. Observera att det skick säljaren och köparen har kommit överens om gäller, men det är säljaren som ska visa vad ni kommit överens om. Det är han som motbevisar att sexmånadersregeln inte gäller. Exempel på när det är oförenligt med varans art att hävda denna regel är för färskvaror som av naturliga skäl inte håller i sex månader.

    Slut citat.

    Usch det blev långt, men så ligger det till just nu.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Det är bara att ligga på dom.. om inte, så ska dom stå för ALLA kostnader tills dess bilen är i det skick den borde om så original har ingen betydelse. Dom ska oxå stå för 1875 + 5885kr som du lagt ut för att bilen skulle gå riktigt (där gjorde du fel som inte kontaktade dom o bad dom stå för det från början men det går att be om i efterhand oxå)

    Be om att få häva köpet. Om dom inte går med på det så kontaktar du MRF så hjälper dom dig MER ÄN GÄRNA att häva köpet och få dina kostnader betalda.
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bredared/Borås
    Inlägg
    1 189
    Som 9-3 Mike säger ta kontakt med MRF och prata med deras jurister , dom håller på med ett nästan likadant ärende som du har råkat utför..
    Och det är min bil som motorn havererade på efter ca 120 mil och 1½ månads ägande ... Dom har hjälpt mig så att jag har fått en nästan ny motor , när jag försökte få bilfirman att laga den eller häva köpet så bokstavligt talat dom hånflinade dom mig rakt upp i ansiktet , men när Mrf´s jurister ringde upp dom , så ändrade dom ton ganska fort ..
    Detta hände i februari och ärendet är inte klart än så det tar tid.. som tur är har jag alla fall fått tillbaka bilen , men den stog nog på verkstaden i ca 2 måndader innan det hände något..

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Man får ersättning för hyrbil eller så ska firman stå för en lånebil...
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    590
    Medlem#
    1518
    Har nu skickat ett mail till MRF, får se vad de säger.

    Vilka är kriterierna man måste uppfylla för att få en gratis hybil då?

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    590
    Medlem#
    1518
    Hmm, en liten uppdatering kanske är på plats.
    Enligt konsumentverket har säljaren rätt att försöka laga felet 2 gånger innan man kan häva köpet, nu har säljaren betalat min reparation á 16.000:-, 4 nya kolvar och lite kring grejer blev det.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av ola 1518
    Hmm, en liten uppdatering kanske är på plats.
    Enligt konsumentverket har säljaren rätt att försöka laga felet 2 gånger innan man kan häva köpet, nu har säljaren betalat min reparation á 16.000:-, 4 nya kolvar och lite kring grejer blev det.
    Fick du inte helt ny motor?
    Feminism:Ideologin bottnar i att alla män är svin, och att kvinnorna är lika bra som männen.

    C70 cäääb

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    590
    Medlem#
    1518
    Nej, det behövdes visst inte, alla kolvarna hade spruckit, men det var bara en som det var så stor spricka i att kompet försvann. Fick dock nya sortens kolvar, tror att de är bättre än den modellen jag hade innan.

  12. #12
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av ola 1518
    Nej, det behövdes visst inte, alla kolvarna hade spruckit, men det var bara en som det var så stor spricka i att kompet försvann. Fick dock nya sortens kolvar, tror att de är bättre än den modellen jag hade innan.
    Bara att trimma mera då?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    590
    Medlem#
    1518
    vem vet..

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    540
    Medlem#
    14235
    Innan min jag fick reda på min korta fortsatta framtid på Saab i Thn i maj -03 gick jag till Ana och skrev på pappren för en röd femdörrars Saab 9-3 Aero 2001.
    Den hade gått 13100 mil, hade allt utom As3 och kolfiberpanel. Pris 156 000 - 12% - 22 000 på grund av stenskott över hela bilen (inte illa dock för att gått 13000 mil) = 118 000:- hade jag fått betala för den.

    Dock så var det fler spekulanter på den, och jag viste inte hur framtiden skulle te sig för mig.
    Försäljaren gick igenom köpekontraktet där man har rätt att återlämna bilen vid ändrade ekonomiska förhållanden. Jag skrev på utan att tveka.

    Leveransdatum 8 maj -03. Dock den 6 maj så satt jag och fyra andra ur mitt lag med karosschefen och min arbetsledare och konstaterade att 6 juni stämplar jag ut för sista gången från Saab.

    Det blev ingen Aero för min del, dock så här i efterhand med tanke på hur Aeron stått sig i pris så hade köpet inte varit någon förlustafär.

    Är det någon som har sett SBN 551 så hälsa från mig *snyft*

Liknande ämnen

  1. okända fel vid köp av repobjekt från bilfirma?
    Av -Konrad- i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-10-11, 23:54
  2. Nyköpt bil från bilfirma med fel på ac
    Av Marre90 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-10-29, 14:21
  3. Fel på bil som är köpt av bilfirma.
    Av /J i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-04-05, 10:11
  4. Bilgaranti från bilfirma
    Av Tobias_Saab i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-20, 16:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •