Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Ännu ett turboras? OG-93 -00 ryker/inge drag i bilen *LÖST!*

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    283

    Ännu ett turboras? OG-93 -00 ryker/inge drag i bilen *LÖST!*

    Hej.

    Jag låg på Riksväg 80 och småracade lite med en kompis, körde ifrån honom på 5ans växel i sisådär 150-160 knyck..

    Efter en stund kom han bakom mig igen o jag tänkte att nu jävlar ska han få. Jag petar ner till 4:ans växel o stampar på, DÅ händer följande:

    Jag tappar allt drag i bilen och kollar bakom mig och ser att det ryker en massa, tomgång och allt är fint och ingen lampa lyser men bilen rör sig knappt alls vid gaspådrag.

    Rullar in till sidan av vägen efter en 5-600 m och det ryker en massa fortfarande. Ingen lampa eller nåt lyser, tomgången är fin och inga som helst missljud från motorn.

    Jag får bilen bogserad till mitt garage i Gävle och kollar oljan efter en stund men kan inte direkt säga om den dragit nån olja. Vatten har den inte dragit iaf.

    Provar starta den (nyfiken och lite korkad som man är) och efter några sekunder börjar den ryka igen, både i avgasröret och i oljepåfyllningen, fortfarande bra i tomgång och inge lampor lyser och inga missljud. Jag stänger av och går in o skriver detta.

    Turboras?

    Vore tacksam för svar snarast, jag vet ni kan det här

    Vart köper jag billigast en TD04 till Aeron? SP? Borde få klippkort där snart för allt jag handlat. Om det nu är turbo jag behöver en ny av, vad mer ska jag ha i packningsväg osv.


    Tack på förhand

    UPPDATERING:

    Bytte turbon, axeln var av, troligen pga lagerhaveri. Inge olja på sug/trycksida alls, inge ryk alls i avgas heller efter turbobytet. Kört ca 20-25 mil nu och tänkte köra 25 lugna mil till just ifall att.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    890
    Går bilen riktigt på tomgång?
    Troligen är det ett turboras i så fall..
    Börja med att lossa inloppsröret till turbon så kan du känna om impellern glappar.

    Mvh. Mathias
    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    283
    ja den gick fint på tomgång, börjar ryka efter kanske 5-10 sek.

    kan tillägga att jag haft problem med svajande laddtryck sen jag köpte den för ett år sen, kan den ha börjat gå redan då? Det har ju varit ett bra klipp i bilen ändå, men jag trodde svajet berodde på dålig kylning via IC:n.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    590
    Medlem#
    1518
    Precis så uppförde sig min bil när turbon rasade, jag köpte från sp, halva priset mot saab handlaren. Det var bara turbon, inget annat som behövde bytas (förutom olja, filter och stift förstås)

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    283
    Citat Ursprungligen postat av ola 1518
    Precis så uppförde sig min bil när turbon rasade, jag köpte från sp, halva priset mot saab handlaren. Det var bara turbon, inget annat som behövde bytas (förutom olja, filter och stift förstås)
    Låter bra det, ska kolla impellern i morrn, men allt tyder på turbon.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    283
    Har lossat luftsnoken nu och impellern glappar bra mycket axiellt, dvs ut/in mot snoken. Är det bara att beställa turbo som gäller?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    252
    Tjenare.. Kan nog fixa fram en fräch TD0415T Åt dig från nån 9-5 aero /9-3

    kan kolla upp pris mm om du är sugen.. Hör av dig via PM .. mvh// Christoffer
    9-3 2.3T -01 ca : 320hk/450nm

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    283
    Citat Ursprungligen postat av ZoreX
    Tjenare.. Kan nog fixa fram en fräch TD0415T Åt dig från nån 9-5 aero /9-3

    kan kolla upp pris mm om du är sugen.. Hör av dig via PM .. mvh// Christoffer
    Kanon men det besvarade inte min fråga iofs

  9. #9
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 276
    Citat Ursprungligen postat av Hyppe
    Har lossat luftsnoken nu och impellern glappar bra mycket axiellt, dvs ut/in mot snoken. Är det bara att beställa turbo som gäller?
    Axiellt ska det inte glappa något, radiellt kan det glappa något, det radiella glappet stabiliseras av oljetrycket när turbon är igång. Men som sagt, axiellt glapp ska du inte ha.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    283
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Citat Ursprungligen postat av Hyppe
    Har lossat luftsnoken nu och impellern glappar bra mycket axiellt, dvs ut/in mot snoken. Är det bara att beställa turbo som gäller?
    Axiellt ska det inte glappa något, radiellt kan det glappa något, det radiella glappet stabiliseras av oljetrycket när turbon är igång. Men som sagt, axiellt glapp ska du inte ha.
    Som jag trodde då, tack

    Tack även för Intercoolern, ska montera den så fort jag bytt turbon

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    283
    Som rubriken säger: Löst

    Jag bytte turbon i helgen, axeln var av, troligen pga lagerhaveri. Inge olja på sug/trycksida alls, inge ryk alls i avgas heller efter turbobytet. Kört ca 20-25 mil nu och tänkte köra 25 lugna mil till just ifall att.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Bilen ryker NG9-3 B207
    Av oleander85 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-03-19, 01:48
  2. Råd/Hjälp ang. turboras 9-5 B235E -99 [LÖST]
    Av BJL701 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-09-17, 23:36
  3. 9-3 SE 2.0T -2001 ryker blått. Turboras?
    Av Flebbe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-09-23, 22:39
  4. Rädda Saab 9-5 som ryker blått (turboras), koppla ur turbo?
    Av Cod i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2008-07-11, 12:01
  5. Inge laddtryck 9000CD Turbo - 86, Problemet löst
    Av ERnsT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-07-05, 14:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •