Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Plötsligt turbopys från 9-3 ltt, -99:a.. hmm?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    56

    Plötsligt turbopys från 9-3 ltt, -99:a.. hmm?

    Köpte som bekant en Saab 9-3 lättrycksturbo på 154hk häromdagen.. Bilen har gått väldigt tyst vad jag har märkt innan och den har varit gubbkörd hela dess livslängd. Men efter att jag gasat lite häromdagen (dock inte extremt, utan mer som man gör när man kör om en bil, alltså peta i 3:ans växel och dra på) så tycker jag att den har börjat pysa en massa vid gassläpp när man gasat. Lite ojämnt pysljud uppkommer efter man gasat och släppt gasen (t.ex. vid växling). Det är som mest hörbart när man kör på ettan, tvåan och lite på 3:an. På fyrans växel hör jag det inte nåt särskilt, men då är man ju också uppe i fart en del..

    Turbobilar kan ju pysa lite, men grejen är att jag inte hört detta lilla ojämna pys innan? Tycker det är lite skumt, och undrar om det ska pysa något från denna modell med lättrycksturbo.
    (Saab 9-3 SE 5D 2,0t M1, årsmodell -99, trionic5, bilen har gått 13000 mil)

    Ifall den inte ska låta något, vad kan det då vara?
    Bilen går som den ska och verkar ladda som den ska också. Har ju ingen laddtrycksmätare, men man känner när turbon sätter in iaf.

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Kolla så ingen vaccumslang har hoppat av lr rent av gått sönder? om inte så är det nog avlastningsventilen som är trasig.. brukar ge upphov till att pyset pluserar och inte en ända nysning.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    56
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Kolla så ingen vaccumslang har hoppat av lr rent av gått sönder? om inte så är det nog avlastningsventilen som är trasig.. brukar ge upphov till att pyset pluserar och inte en ända nysning.

    Mvh
    Aha, och vad kan en sådan kosta ny? Avlastningsventilen alltså.. Är det något allvarligt, eller ska man låta bilen stå tills man har åtgärdat felet?
    Då kanske man rent av kan sätta på en öppen dumpventil, eller kostar en original mindre pengar?

    Grejen är ju att jag knappt hört nåt pys innan, och nu har det uppkommit och hörs ganska väl, och lite ojämnt pulserande som du beskriver..

    Och jag är som inte är särskilt duktig på bilar, var sitter alla vaccumslangar man ska kolla? Var sitter turbon i denna motor? (Har ärligt talat inte kollat så mycket på motorn än så länge). Har inte tummarna mitt i handen, så jag kan nog checka detta själv, men vet som sagt inte var slangarna sitter :P

    Tack på förhand!

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 421
    Citat Ursprungligen postat av widde84
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Kolla så ingen vaccumslang har hoppat av lr rent av gått sönder? om inte så är det nog avlastningsventilen som är trasig.. brukar ge upphov till att pyset pluserar och inte en ända nysning.

    Mvh
    Aha, och vad kan en sådan kosta ny? Avlastningsventilen alltså.. Är det något allvarligt, eller ska man låta bilen stå tills man har åtgärdat felet?
    Då kanske man rent av kan sätta på en öppen dumpventil, eller kostar en original mindre pengar?

    Och jag är som inte är särskilt duktig på bilar, var sitter alla vaccumslangar man ska kolla? Var sitter turbon i denna motor? (Har ärligt talat inte kollat så mycket på motorn än så länge). Har inte tummarna mitt i handen, så jag kan nog checka detta själv, men vet som sagt inte var slangarna sitter :P

    Tack på förhand!
    En orginal kostar mindre. Kostar några hundralappar. Man kan även ha orginalen som öppen om man envisas.
    /Henrik

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    56
    Citat Ursprungligen postat av Henkeman
    Citat Ursprungligen postat av widde84
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Kolla så ingen vaccumslang har hoppat av lr rent av gått sönder? om inte så är det nog avlastningsventilen som är trasig.. brukar ge upphov till att pyset pluserar och inte en ända nysning.

    Mvh
    Aha, och vad kan en sådan kosta ny? Avlastningsventilen alltså.. Är det något allvarligt, eller ska man låta bilen stå tills man har åtgärdat felet?
    Då kanske man rent av kan sätta på en öppen dumpventil, eller kostar en original mindre pengar?

    Och jag är som inte är särskilt duktig på bilar, var sitter alla vaccumslangar man ska kolla? Var sitter turbon i denna motor? (Har ärligt talat inte kollat så mycket på motorn än så länge). Har inte tummarna mitt i handen, så jag kan nog checka detta själv, men vet som sagt inte var slangarna sitter :P

    Tack på förhand!
    En orginal kostar mindre. Kostar några hundralappar. Man kan även ha orginalen som öppen om man envisas.
    Okej, hur gör man då?

    Frågan om vilka slangar jag ska kolla kvarstår .. Och var tusan sitter turbon och avlastningsventilen i motorn? Kollade lite igår men kunde inte se den .. Den kanske sitter tillgänglig underifrån bilen ? Har bara kollat ovanifrån.. Hur kan jag kolla om avlastningsventilen är trasig?
    Och som sagt, är det skadligt för något i motorn att köra med en trasig avlastningsventil?

Liknande ämnen

  1. Motorn dör plötsligt 9-3 -05
    Av BLO i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-04-26, 20:42
  2. [LÖST] Går helt plötsligt på GLT 9000
    Av Joo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-09-18, 15:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •