Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Motorn dör T8-special *Problemet löst!*

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8

    Motorn dör T8-special *Problemet löst!*

    Hej, jag har problem med min T8!

    Det började med att motorn ibland 2 sekunder efter start stannade. När jag vred på nyckeln startade den direkt men kunde ibland stanna igen efter ett par sek. Det problemet var irriterande men gick att leva med. Nu har jag dock mycket värre problem.

    Motorn startar alltid men dör som innan ibland efter 2 sek. Ibland startar den och går som den ska på första försöket. Däremot har den börjat stanna när jag ligger på hög växel och låga varv vid lite gas. Om jag har varv och gasar går den som den ska.

    Bilen är servad med NGK-stift, luftfilter och SAAB-tändelar + kablar. Givetvis är även alla oljor bytta. Jag har även bytt bränslefilter, kollat spridningsbilden på spridarna och synat vakumslangar efter sprickor och bytt de som såg dåliga ut.

    Vad kan orsaka problemet?

    Tacksam för tips och idéer!

    Mvh

    HenrikM

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    250
    Hej!

    Skulle kunna ha något att göra med vaccumklockan i tändfördelaren att göra! Om denna är kass eller något annat i tändfördelaren är dåligt så kan den ju tvärdö! Vad tändningen står på, vid olika belastning, justeras alltså med hjälp av vaccum!

    Mvh Pär
    "Potential Victims will take one look in the mirrors and know, flat know, what is about to happen to them"
    - Autoweek vid lanseringen av Saab 900 Aero..
    Nu i garaget: Saab 900 turbo AirFlow-cab. -87, 900 Aero-replika -88 I8->T16, o lite annat skoj..

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 093
    Citat Ursprungligen postat av saab900t8replica
    Hej!

    Skulle kunna ha något att göra med vaccumklockan i tändfördelaren att göra! Om denna är kass eller något annat i tändfördelaren är dåligt så kan den ju tvärdö! Vad tändningen står på, vid olika belastning, justeras alltså med hjälp av vaccum!

    Mvh Pär
    turbo ställs med tryck inte med vaccum

    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    548
    Fick en känsla: kan bränslepumpen vara på gång?
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av saab900t8replica
    Hej!

    Skulle kunna ha något att göra med vaccumklockan i tändfördelaren att göra! Om denna är kass eller något annat i tändfördelaren är dåligt så kan den ju tvärdö! Vad tändningen står på, vid olika belastning, justeras alltså med hjälp av vaccum!

    Mvh Pär
    Det är fler som tipsat mig om Hallgivaren. Frågan är om det finns ett lätt sätt att kolla den på?

    Mvh

    HenrikM

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av andreas2251
    Fick en känsla: kan bränslepumpen vara på gång?
    Mvh
    Bränslepumpen har jag också varit inne på! Jag tänkte mäta upp den i helgen så får vi se.

    Mvh

    HenrikM

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 093
    Citat Ursprungligen postat av HenrikM
    Citat Ursprungligen postat av saab900t8replica
    Hej!

    Skulle kunna ha något att göra med vaccumklockan i tändfördelaren att göra! Om denna är kass eller något annat i tändfördelaren är dåligt så kan den ju tvärdö! Vad tändningen står på, vid olika belastning, justeras alltså med hjälp av vaccum!

    Mvh Pär
    Det är fler som tipsat mig om Hallgivaren. Frågan är om det finns ett lätt sätt att kolla den på?

    Mvh

    HenrikM
    Det finns 3 stift i kontakten +12, singnalpuls ca+5, och grund.

    Sätt på tändning- se till så att du har 12v mellan dom yttre sladdarna. Sätt en lysdiod som klarar 5v eller ett motstånd i serie med 2v lysdiod mellan mittensladd(puls) och 12v sladden(+), när du sedan kör startmotorn ska dioden blinka. om inte så är den nog trasig.Det går inte heller att motståndsmäta sig till en trasig hallsensor. funkar även med en multimeter som har diodtestfunktion.

    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av termos
    Citat Ursprungligen postat av HenrikM
    Citat Ursprungligen postat av saab900t8replica
    Hej!

    Skulle kunna ha något att göra med vaccumklockan i tändfördelaren att göra! Om denna är kass eller något annat i tändfördelaren är dåligt så kan den ju tvärdö! Vad tändningen står på, vid olika belastning, justeras alltså med hjälp av vaccum!

    Mvh Pär
    Det är fler som tipsat mig om Hallgivaren. Frågan är om det finns ett lätt sätt att kolla den på?

    Mvh

    HenrikM
    Det finns 3 stift i kontakten +12, singnalpuls ca+5, och grund.

    Sätt på tändning- se till så att du har 12v mellan dom yttre sladdarna. Sätt en lysdiod som klarar 5v eller ett motstånd i serie med 2v lysdiod mellan mittensladd(puls) och 12v sladden(+), när du sedan kör startmotorn ska dioden blinka. om inte så är den nog trasig.Det går inte heller att motståndsmäta sig till en trasig hallsensor. funkar även med en multimeter som har diodtestfunktion.

    //T
    Tack för bra beskrivning! Ska kika på det i helgen.

    Mvh

    HenrikM

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Om den tänder alls så har du signal från hallgivaren, jag tror det kan vara svårt att se skillnad på en bra signal och en som spökar med hjälp av blotta ögat.

    Det låter som att motorn går på den bensin som kallstartsventilen pytsar in när du startar och att bränslehuvudet sen -av någon anledning- inte ger tillräckligt när den väl startat och kallstarten slutar ösa in bränsle.

    Kolla mängdmätarskivans inställning och att den går lätt utan att kärva. Det skulle kunna förklara att den går dåligt på riktigt låg last, typ tomgång och hög växel med litet gaspådrag. Mängdskivan fastnar i lite olika lägen och ibland är det inte tillräckligt för att den ska gå.
    Kanske. Men värt att kolla!

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    250
    Citat Ursprungligen postat av termos
    Citat Ursprungligen postat av saab900t8replica
    Hej!

    Skulle kunna ha något att göra med vaccumklockan i tändfördelaren att göra! Om denna är kass eller något annat i tändfördelaren är dåligt så kan den ju tvärdö! Vad tändningen står på, vid olika belastning, justeras alltså med hjälp av vaccum!

    Mvh Pär
    turbo ställs med tryck inte med vaccum

    //T
    Jo jag vet, skrev fel bara !!

    Precis som skrevs tidigare så är det väl inget fel på hall-givaren om bilen startar o går som den ska vid vissa förhållanden? Men skadar ju inte att kontrollera som sagt!

    Tror ändå att det har något med tryckklockan att göra...

    mvh Pär
    "Potential Victims will take one look in the mirrors and know, flat know, what is about to happen to them"
    - Autoweek vid lanseringen av Saab 900 Aero..
    Nu i garaget: Saab 900 turbo AirFlow-cab. -87, 900 Aero-replika -88 I8->T16, o lite annat skoj..

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    250
    Föresten sitter det över huvud taget hall-givare på t8'a motorerna?? Sitter inte dom bara på 16'ventilarna??
    "Potential Victims will take one look in the mirrors and know, flat know, what is about to happen to them"
    - Autoweek vid lanseringen av Saab 900 Aero..
    Nu i garaget: Saab 900 turbo AirFlow-cab. -87, 900 Aero-replika -88 I8->T16, o lite annat skoj..

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 093
    Citat Ursprungligen postat av saab900t8replica
    Föresten sitter det över huvud taget hall-givare på t8'a motorerna?? Sitter inte dom bara på 16'ventilarna??
    det finns även på T8

    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 278
    Medlem#
    5173
    jag är inne på Davids spår att kolven i bränslefördelaren (förbunden med "skivan" i LMM) som kärvar.
    i så fall, ta isär BRF och putsa kolven försiktigt med tex smärgelduk (eller vad det kallas) och tävtta med t-röd.
    fick göra det mer än en gång på vår T8a.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8
    Ok, kanske är jag nu lite närmare en lösning på problemet.

    Jag upptäckte att det droppade lite bensin från mitt bränslefilter och bytte därför packningar och skruv. Filtret är nyligen bytt. Efter att jag tuggat lite på starten gick motorn igång. Jag lät den gå en stund och stängde därefter av den. Nu startade den igen och gick bra. Efter en stund på tomgång stannade motorn och därefter var det som vanligt, dvs motorn går i två sekunder för att sedan stanna. Jag kopplade ur startventilen och då startade inte motorn. Om jag har startventilen inkopplad och fortsätter att hålla nyckeln i startläge går motorn men stannar så fort jag släpper

    Jag har gjort följande:

    -Plockat bort och rengjort Luftmängdmätaren samt kollat så att den är ok.
    -Plockat bort och rengjort Bränslemängdmätarens styrkolv.
    -kollat så spridningsbilden är ok på spridarna.
    -smort upp tillsatsluftsliden.
    -bytt tändförstärkare.

    Inget av dessa byten/kontroller gav något resultat!

    Nu återstår följande:

    -Kolla om det är glapp i tändningdslåset.
    -kolla om det är larmet som spökar, tror dock jag lyckats att koppla bort detta
    -jag har inte kollat hallgivaren heller.

    Vad mer kan vara tänkbara fel? motorn går ju som sagt om jag håller kvar nyckeln i startläge.

    Det blev en liten uppsats men jag hoppas ni orkar läsa

    Tacksam för tips!

    Mvh

    HenrikM

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Att den går när du har nyckeln i startläget är intressant!
    Då får motorn bränsle via kallstartsventilen.

    Felsök inte tändningen mera, det är bara pengar i sjön, det låter helt klart som att det är soppan som spökar.
    Men för att vara alldeles säker, testa att dra ur en av vacuumslangspluggarna i insuget och låt en medhjälpare spruta startgas. Se ifall motorn går på gasen även då du släpper ner nyckeln till bara vanliga tändläget.
    Så det inte är något i tändninslåset som är glappt och klipper tändningen när du släpper nyckeln.

    Du har testat sprutbilden? Ur med spridarna, av med insugssnorkeln, byglat bränslereläet och lyfta tallriken?

    Styrtrycksregulatorn brukar ofta strula. Har du märkt nån skillnad med varm eller kall motor? Om problemet bara är vid kall motor så skulle det kunna innebära att styrtryckregulatorn har kärvat / ärgat / pajjat = du får ingen "choke" när du kallstartar och bränslemängden blir för liten för att den ska gå.
    Det skulle förklara varför den inte går trots att du får fin spridarbild, mängden kanske är för liten.

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    hej
    kollat pumprelät?
    vill minnas att pumprelät tvångsstyrs av startmotor +50 och tändning på +15 går c:a 2 sek tändning på.
    kolla varvtalssignal till pumprelät lr pulsförstärkaren ( om den fanns då ) lr bygla relät o kolla funktionen
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 108
    Ditt problem härstämmar troligtvis från sprutet. Låter som trasig WUR.

    Det går inte att gissa sig till fel på K-Jet. Du måste mäta tryck. Mät följande:

    1. Systemtryck
    2. Styrtryck kall motor
    3. Stryrtryck varm motor

    Kolla att styrtrycket inte är för högt. Då får motorn för lite soppa.
    Signatur...

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av LarsLars
    hej
    kollat pumprelät?
    vill minnas att pumprelät tvångsstyrs av startmotor +50 och tändning på +15 går c:a 2 sek tändning på.
    kolla varvtalssignal till pumprelät lr pulsförstärkaren ( om den fanns då ) lr bygla relät o kolla funktionen
    Japp!

    Igår fick jag fart på bilen! Efter mycket letande och skruvande kom jag på att bränslepumpsrelät var boven i dramat. De är inte helt enkla att få tag på och en av teknikerna på Speedparts nästan idiotförklarade mig när jag frågade om det inte kunde vara relät Därför har jag inte bytt det tidigare.


    Tack alla för era tips och idéer!

    Mvh

    HenrikM

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    hej
    det var ju bra, man kan ta ett relä från en sugis men då missar man funktionen med övervarvsskyddet. kan vara årsmodelkänsliga.
    bytte för 100 år sen på min egna T8 85 till något relä och vips så bröt den på c:a 4000 så fick skaffa ett annat i stället....
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

Liknande ämnen

  1. Inget laddtryck Saab 900 T8 Special. Löst problemet.
    Av granberg85 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-03, 23:20
  2. [LÖST] Problem att montera pinnskruv
    Av Hedley i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-08, 18:03
  3. Löst!! problemet felet va = tomgångsventilen/motorn
    Av wisse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-03-18, 18:23
  4. Motorn startar inte efter renovering.. Problemet löst
    Av xor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2006-05-04, 11:53
  5. [LÖST] Problem med startmotor OG900
    Av 900aero84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-05, 22:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •