Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: hjulinställning på boggievagn

  1. #1

    hjulinställning på boggievagn

    Med min formidabla husvagnsdragare till SAAB 2,3 T 9000, jo helt riktigt den är bra och billig att dra husvagn med, har jag en boggievagn drygt 20 år på nacken.

    Ja jag vet fel forum, men jag slänger ut min fråga likväl, och är tacksam om tips till vart jag kan lyfta min fråga om jag nu inte får svar här.

    Jo vagnen sliter däck, på utsidan på det främre paret och kraftigt på insidan på det bakre. torligen lite för mycket toin fram och to ut bak.

    På axeln sitter en kraftig insexskruv med låsmutter, är det möjligt att justera inställningen på denna eller ska man ta fram släggan ,eller kan man inte göra något ???

    Hade tidigare en unika gammal husvagn enkelaxlad i nästan 15 år som jag aldrig bytte däck på.
    9000 2,3T 200hk CSE -97

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    sliter släpvagnar snett så är det nåt som är utslitet eller så spårar axlarna olika. Hissa upp och bryt och bänd lite så kanske det känns nåt, alternativt får man mäta som sagt och se vad som felar.
    Den skruv du pratar om låter mest som den som låser svängarmen mot fjäderpaketet. Vissa vagnar har bladfjädrar inne i röret och då är det bussningar i röret mot svängarmen.
    Detta jämfört med gummilagrade vagnar som inte låter sig demonteras med lätthet. (är en sån krokig så är det billigast att byta axel)

Liknande ämnen

  1. 9-5 Hjulinställning
    Av AndreasHo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-03-29, 04:35
  2. Hjulinställning?
    Av 9-3Newman i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-24, 17:40
  3. Hjulinställning på 9-5
    Av Apex i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-21, 22:38
  4. Hjulinställning
    Av strankan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-05-27, 14:17
  5. Hjulinställning? 9-5
    Av Mr cba i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-15, 13:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •