Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: SVAJJIG tomgång

  1. #1

    SVAJJIG tomgång

    Tjenare!

    har en saab 9000 2,3T -87 200hk

    till en början när ja började köra med den så gick den hur bra som helst inga fel alls...
    efter nån vecka så börja bilen rycka kraftigt när man stämplade fullgas med hög växel i typ 4:an och 5:an

    Den rycker som till snabbt och kraftigt men fortsätter sen att ösa på..för att sedan rycka igen!(laddtrycksmätarn rörde sig inget vid ryckningarna utan stannade kvar där den var)

    och när den rycker till så smäller de till från avgasröret också!

    efter jag kört med den ett bra tag så började flexröret på downpipen ge vika och bilen började gå ännu sämre och ryckte vid ännu tidigare varvtal och ännu kraftigare !

    Jag fixade flexröret så de inte läckte lika mycket....
    sen for jag ut för att prova och tryckte fullt på 2:an då small de till uta bara H-vete...och bilen dog i nån sekund !

    skulle köra hem för att kolla vad fan som hände men då känndes de som att jag fick gashäng och jag tryckte ner kopplingen.....då pendlar tomgången mellan 8-900 varv och 3500 varv...

    Det gick inte att gasa eller nått utan jag fick i princip köra på tomtång hem samtidigt som jag höll lite på bromsen...för så fort den gick över 3500 så ryckte den till och sjönk till 800v/m den till

    när jag kom hem kolla jag runt lite under huven och såg att En slang var helt av..
    mellan turbon och LMM finns de nån Slang som går upp och går ihop med vevhusventen ? de var den slangen som var av iaf...
    ja bytte ut den, men tomgången är fortfarande likadan....

    MEN efter ja bytte slangen så står laddtrycksmätaren rakt upp hela tiden


    kanske skrivit lite krassligt men hoppas ni förstår...

    Annars så:
    läcker inge vatten
    läcker ingen olja
    inge vatten i oljan eller olja i vattnet
    ryker inte ovanligt mycet från avgasröret



    när bilen från första början började rycker så kollade blinkade jag ut felkoder och då fick jag nån felkod om Watchdog Apc eller nått sånt...men CE lampan lysde aldrig....
    har inte blinkat ut nu efter den blivit helt kaputt

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 566
    Medlem#
    5737

    Re: SVAJJIG tomgång

    Du har garanterat fler slangar som hoppat loss, kolla alla vakuumslangar som går från insuget så hittar du vilken/vilka det är. Just att bilen gasar av sig själv upp och ner tyder på detta samt att turbo-mätaren slutat funka.

    Motorn är bytt ser jag. Angående CE och watchdog. Misstänker att den är chippad?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  3. #3

    Re: SVAJJIG tomgång

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Du har garanterat fler slangar som hoppat loss, kolla alla vakuumslangar som går från insuget så hittar du vilken/vilka det är. Just att bilen gasar av sig själv upp och ner tyder på detta samt att turbo-mätaren slutat funka.

    Motorn är bytt ser jag. Angående CE och watchdog. Misstänker att den är chippad?
    Mjaa vad jag vet så är motorn inte bytt....skrev fel de är en -91:a

    tror inte den är chippad häller då en gammal gubbe hade den innan

    ska ut och kolla fler slangar

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 566
    Medlem#
    5737

    Re: SVAJJIG tomgång

    Citat Ursprungligen postat av Snurrbo_
    Mjaa vad jag vet så är motorn inte bytt....skrev fel de är en -91:a
    Dåså, 2.3T kom inte förrän -91 därför jag trodde den var bytt.

    Citat Ursprungligen postat av Snurrbo_
    tror inte den är chippad häller då en gammal gubbe hade den innan
    Glöm de, tänkte fel.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  5. #5
    Tjena igen...
    var ute igen och kollade igenom för 1000 gången känns de som...
    och ja fattar inte att ja missade de tidigare :P

    på vänster sida bakom insuget, sett framifrån så ska de sitta nån sorts plugg..! precis som där slangarna går in i ventilkåpan,..
    en gummiplugg med nå vacumslangar eller nått som man bara kan trycka dit.
    Men de sitter inget alls där. bara ett hål in i insuget :P

    hoppas du förstår var ja menar...

    de finns iaf tre sånna hål...
    en på höger sida och en på vänster sida,..och den tredje sitter på kortsidan av insuget på vänstersidan...går massa vacumslangar till dom andra iaf så antar att de ska sitta nå sånt där också.. !!

    du kanske vet vad som ska sitta där ?

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 566
    Medlem#
    5737
    Det är förmodligen den som går till laddtrycksmätare och avlastningsventil som hoppat loss då. Följ vakuumslangen från AV så hittar du änden.

    BTR och vevhusventilation sitter på plats va?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Det är förmodligen den som går till laddtrycksmätare och avlastningsventil som hoppat loss då. Följ vakuumslangen från AV så hittar du änden.

    BTR och vevhusventilation sitter på plats va?
    joo de sitter på plats

    var sitter AV:n då ? :P

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 566
    Medlem#
    5737
    Den sitter nere precis vid turbon, kan vara lite svår att se. Det går en gummislang från tryckröret ner till den. Ungefär 4cm i diameter, följ slangen så hittar du den.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Den sitter nere precis vid turbon, kan vara lite svår att se. Det går en gummislang från tryckröret ner till den. Ungefär 4cm i diameter, följ slangen så hittar du den.
    Sådärja nu sitter allt på plats....Men självklart så hade ja slut på ström så ja kunde inte prov starta :P

    Men tusen tack för hjälpen iaf
    det kan ju inte vara nått annat som är fel tycker jag ..

    ska ladda batteriet nån timme sen ut å prova..

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 566
    Medlem#
    5737
    Jag håller tummarna.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  11. #11
    Tjolahopp...

    nu var ju ute å rastade snurrbon ett tag

    gick hur bra som helst...
    inge ryck alls nu !

    så jag antar att anledningen till att den ryckte förut var att slangen som gick av drog in tjuvluft eller nått sånt...
    sen gick den helt av och så lossna den där slangen från insuget och bilen kruppade sig :P

    skönt att de inte kostade nått iaf
    tack så jätte mycket för hjälpen

Liknande ämnen

  1. Dålig effekt, svajjig tomgång [NG900] (Up. Äntligen Felkod!)
    Av LeafBox i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-30, 13:10
  2. Svajjig Turbo
    Av Arsenal i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-02-23, 17:56
  3. Bilen känns svajjig
    Av synthetic i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-04-25, 23:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •