Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Speedparts kopplingsvajer ng900

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 092

    Speedparts kopplingsvajer ng900

    Någon som bytt till denna mer än mig?

    För ett par dagar sedan gick min gamla vajer, så en ny inhandlades från speedparts. Den hade manuell justering istället för som orginal automatisk, jag skruvade in den max vilket jag antar gör vajern som längst, satte dit allt relativt enkelt, men problem blev sedan att vajern redan är spännd med kopplingspedalen helt uppe och justerskruven(den vid pedalen) på sitt yttersta läge. Ska de verkligen vara såhär

    Justeringen(på vajern) är max inne med andra ord men detta innebär att armen till kopplingen redan e dragen nån cm. Är de kanske så att vajern åker ut efter ett tag eller har bör ja misstänka något fel

    Tacksam för all hjälp ja kan få

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    534
    Jag kör med manuellt justering men inköpt på ad-center. Vajern töjde sig lite efter lite kopplande så efterjustering behövdes en gång. Inte helt säker på vad du menar men om jag klipper av min vajer så åker kopplingsarmen på lådan tillbaka mer än när vajern satt där, det är typ förspänning i vajern.

    Blev du något klokare??

    //Spets
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 092
    Citat Ursprungligen postat av Spets
    Jag kör med manuellt justering men inköpt på ad-center. Vajern töjde sig lite efter lite kopplande så efterjustering behövdes en gång. Inte helt säker på vad du menar men om jag klipper av min vajer så åker kopplingsarmen på lådan tillbaka mer än när vajern satt där, det är typ förspänning i vajern.

    Blev du något klokare??

    //Spets
    Ok, med andra ord ska den vara något förspännd, typ 1cm eller något? För man vågar ju inte kör runt me den annars, har inte vågat röra bilen ännu så länge, sedan dagens operation, men man tycker ju att de ska va rätt, sitter som de ska. Hur högt upp har du ställt din kopplingspedal, min är nu ca 3cm högre upp än bromspedalen, ställt den på de översta läget.

    Och visst är det så att när man skruvar ut skruven så de blir några stycken synliga plastgängor på justeringen så spänns vajern mer, för nu har ja den helt inskruvad

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    99% av alla nyare bilar med förspänt kopplingslager, dvs att armen är svagt fjäderbelastad så att lagret ligger an tryckplattan justeras på det viset att pedalerna ligger i våg med varann.
    Är wiren helt ihopskruvat och pedalen ligger max uppåt så måste du ha missat nånting fatalt.
    Jaghar monterat mängder med dylika wirar och det brukar ju "bara" vara att haka dit och justera.
    Det är inte så att du missuppfattat justeringen så du skruvar åt fel håll?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 092
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    99% av alla nyare bilar med förspänt kopplingslager, dvs att armen är svagt fjäderbelastad så att lagret ligger an tryckplattan justeras på det viset att pedalerna ligger i våg med varann.
    Är wiren helt ihopskruvat och pedalen ligger max uppåt så måste du ha missat nånting fatalt.
    Jaghar monterat mängder med dylika wirar och det brukar ju "bara" vara att haka dit och justera.
    Det är inte så att du missuppfattat justeringen så du skruvar åt fel håll?
    Något måste de ju va, både vid pedalen och vid armen ligger fästena som de ska, och den delen som är mot ett stag innan kopplingsarmen sitter precis som den gjorde på den andra vajern. Ska ner i garaget idag en sväng o justera ut den där o se vad som händer...

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 092
    Well, de blev inte bättre av dagens mek, en jävla massa pill, bort me allt igen, justera ut vajern o kolla, ÄNNU MER SPÄNNT. Dvs nu står den återigen på sitt innersta läge vilket gör den som längst, men den är ändå allt för kort, var ute o provkörde en runda också o den tar precis allra längst uppe o slirar vid ladd, inte bra

    Varför i hela friden är vajern för kort, bifogar två bilder, dels på kopplingsarmen o dels på vajerdämparen. Men de ska vad ja vet sitta så, och inne vid kopplingspedalen sitter det också enligt konstens alla regler. Det enda ja märkt är att den inte riktigt går ända in mellan torpedväggen där vid gummit...

    http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/ ... C00008.JPG

    http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/ ... C00012.JPG

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 092
    Fick en ny saab orginal vajer med automatisk inställning av speedparts och Peter. Så nu e allt löst.

    All heder åt SP som nu ska utreda om eftermarknadsvajern överhuvdtaget ska vara kvar i deras sortiment

Liknande ämnen

  1. Bytta Kopplingsvajer ng900
    Av rgolsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2020-05-30, 11:46
  2. [LÖST] Hur byter jag kopplingsvajer NG900 -96?
    Av Agaton.sax i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-02-19, 09:17
  3. Kopplingsvajer, hur se skillnad? (ng900)
    Av Pumba i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-05-22, 00:13
  4. Var hittar jag justerbar kopplingsvajer? ng900
    Av darobin§ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-27, 23:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •