Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: og93 som luktar mysko

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Mälardalen/Mellösa
    Inlägg
    61

    og93 som luktar mysko

    Tjejen låg bakom mig idag på väg hem från jobbet, o när jag gasade iväg så sa hon att bilen luktade konstigt, hennes arbetskompis som satt brevid henne sa samma sak. Har märkt att det kan komma svarta rök puffar om man står o gasar på varvstoppen, men det borde ju vara normalt?? Ingen blårök uppstår vid start, bilen känns inge trött eller så utan är lika pigg som vanligt, turbons spoolup effekt är som vanligt och inga missljud från varken motor eller turbo. Har även försökt lukta på avgaserna, vilket jag inte rekommenderar man bli lite lurig i skallen , men dom lukta iaf som avgaser brukar göra, har även pressat o sen stannat direkt o sprungit ut o luktat men inte kännt någe då heller. Nån som vet vad det kan vara? Kanske inte ens är någe fel alls, blir bara lite nojjig då man läst om turboras o oilsludge och hittan o dattan..

    Bilen är iaf en og93 -01 150hk orginal men chippad med BSR Steg 1.
    SAAB 9-3 SE 2.0T -2001
    225Hk/350Nm

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    527

    Re: og93 som luktar mysko

    Citat Ursprungligen postat av Flebbe
    Har märkt att det kan komma svarta rök puffar om man står o gasar på varvstoppen, men det borde ju vara normalt??
    Det är säkert helt normalt, frågan som väcks i mitt huvud är, varför du står och varvar in i varvstoppen???

    Inte konstigt att du nojar lite då man här på forumet nästan uteslutande får läsa om dom som har problem. Ingen konstig rök, ingen olja eller vatten som försvinner, servad som man kan förvänta sig mm då kan du nog sova lite lugnare tills något symtom dyker upp.

    //Spets
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 007
    Låter som att det luktar koppling om du kör iväg på varvstop...
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  4. #4
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Åk bakom en katalysator bil och känn lukten som kommer om denna dra på fullt det är en distinkt lukt svårt och beskriva, men din tjej och hennes kompis kanske aldrig kännt denna lukt tidigare och ja på den visan är det nog

    Svart rök = Bränsle

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    947
    hej
    lukten är väl närmast beskriven som ruttna ägg.
    brukar bero på att katten inte "tänt" ordentligt lr för mycke bränsle just då.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Mälardalen/Mellösa
    Inlägg
    61

    Re: og93 som luktar mysko

    Citat Ursprungligen postat av Spets
    Citat Ursprungligen postat av Flebbe
    Har märkt att det kan komma svarta rök puffar om man står o gasar på varvstoppen, men det borde ju vara normalt??
    Det är säkert helt normalt, frågan som väcks i mitt huvud är, varför du står och varvar in i varvstoppen???

    Inte konstigt att du nojar lite då man här på forumet nästan uteslutande får läsa om dom som har problem. Ingen konstig rök, ingen olja eller vatten som försvinner, servad som man kan förvänta sig mm då kan du nog sova lite lugnare tills något symtom dyker upp.

    //Spets

    Hehe tro inte att jag står o tokgasar på varvstoppet . Stod bara stilla med bilen och tryckte på gasen tills varvräknarn gick upp på rött o sen släppte, varva alltså upp motorn.. Men men är nog inge fel på bilen får man hoppas . Man tackar för alla svaren iaf .
    SAAB 9-3 SE 2.0T -2001
    225Hk/350Nm

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    30
    Jag råkade ut för en sötsliskig, ammoniak-aktig odör på min Saab ett tag.. Kändes båda bakom och inne i bilen. Har ingen aning om vad det berodde på men det försvann efter att jag uppgraderade vevhusventilationen. Är det samma på din? I så fall kanske det hjälper på din bil också.. Om det finns sådana moddar även till din årsmodell.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Mälardalen/Mellösa
    Inlägg
    61
    Citat Ursprungligen postat av Fal
    Jag råkade ut för en sötsliskig, ammoniak-aktig odör på min Saab ett tag.. Kändes båda bakom och inne i bilen. Har ingen aning om vad det berodde på men det försvann efter att jag uppgraderade vevhusventilationen. Är det samma på din? I så fall kanske det hjälper på din bil också.. Om det finns sådana moddar även till din årsmodell.
    Hade bilen inne på 13000 mila service i torsdags förra veckan hos SAAB. Enligt dom så va det inga problem alls me motor elle turbo . Tror att själva problemet faktiskt va tjejens bil hehe, märkte att den luktade konstigt när man satte igång ACn när jag lånade den sist, så jag tror det va den lukten hon kännde.
    SAAB 9-3 SE 2.0T -2001
    225Hk/350Nm

Liknande ämnen

  1. Mysko fel med min bagagelucka.
    Av mlscrew i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-01-17, 21:00
  2. Mysko lampa på ACC
    Av TheMPG i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-04, 18:42
  3. Mysko bil??
    Av Processor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-10, 00:31
  4. Mysko laddtryck
    Av Stoffen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-11-13, 06:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •