Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: varför sjunker laddspänningen???

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608

    varför sjunker laddspänningen???

    har bytt laddningsregulator för ett tag sen på generatorn då jag trodde att kolen var dåliga (bosh140amp) när man startar bilen så laddar 14volt men om man kört ett tag så sjunker det till 13.Xvolt går den i underhållsladdnig då eller? för jag fick höra att det ska alltid ladda 14volt
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920
    nej den står inte fast på ett värde utan det beror alltid på hur många ampere den levererar. Om du slår på så många förbrukare du kan så ska den ju aldrig sjunka under 12,5 v iallafall, då är det nåt fel........

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 297
    Generatorn brukar tappa lite laddspänning när den blir varm.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    nej den står inte fast på ett värde utan det beror alltid på hur många ampere den levererar. Om du slår på så många förbrukare du kan så ska den ju aldrig sjunka under 12,5 v iallafall, då är det nåt fel........
    Vill inte vara besserwissrig, men riktigt så enkelt är det inte om du frågar mig utan det beror ju på hur många och hur stora förbrukare man har samt vilket varvtal man håller.

    Man kan ju, utan att vara väldigt extrem, göra av med mer ström än vad generatorn klarar att ladda batteriet med utan att det för den sakens skull är något fel på bilen eller generatorn.

    Okej, för att faktiskt dra ur batteriet helt trots en laddande generator så är det ganska stora förbrukare vi pratar om, men att batteriet stundvis kan hamna under 12,5V med inte allt för extrema strömslukare och utan att det för den sakens skull är fel på bilen råder det inga större tvivel om hos mig i alla fall.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    nej den står inte fast på ett värde utan det beror alltid på hur många ampere den levererar. Om du slår på så många förbrukare du kan så ska den ju aldrig sjunka under 12,5 v iallafall, då är det nåt fel........
    Vill inte vara besserwissrig, men riktigt så enkelt är det inte om du frågar mig utan det beror ju på hur många och hur stora förbrukare man har samt vilket varvtal man håller.

    Man kan ju, utan att vara väldigt extrem, göra av med mer ström än vad generatorn klarar att ladda batteriet med utan att det för den sakens skull är något fel på bilen eller generatorn.

    Okej, för att faktiskt dra ur batteriet helt trots en laddande generator så är det ganska stora förbrukare vi pratar om, men att batteriet stundvis kan hamna under 12,5V med inte allt för extrema strömslukare och utan att det för den sakens skull är fel på bilen råder det inga större tvivel om hos mig i alla fall.
    jo men jag svarade trådskaparen och eftersom han har en 140A generator så förutsätter jag att den klarar det mesta i normal väg. Hade han haft en 70A blir situationen en annan men så var ju inte fallet.

Liknande ämnen

  1. Varför sjunker laddtrycket?
    Av Turbogreger i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-27, 23:30
  2. laddtrycket sjunker
    Av Bennyc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-04-26, 21:50
  3. Laddtryck sjunker.
    Av Barra i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-11-26, 19:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •