Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Byta bakre bromsskivor *justera handbromsen*

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    89

    Byta bakre bromsskivor *justera handbromsen*

    Hej!
    Är det svårt att byta bromsskivorna och beläggen bak på nedanstående bil? Fick anmärkning på dessa på besiktningen samt handbromsen.
    Är speedparts bromsgrejer ok?
    SAAB 9000 CSE -97 2,3T, 235 hk/401 Nm, BSR steg 2.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 085
    nej...
    lossning av mutter sker motsols samma sak med evt bultar, åtdragning sker medsols...

    motsols = moturs = vänstervarv

    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    köp biltemas skivor istället,,, samma som speedparts std skivor men billigare, köp några bättre belägg till detta.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Något mer detaljerad instruktion än ovan angiven finns här: http://www.saab9000.com/procedures/braking/rearpads.php

    Inga märkvärdigheter annat än att rosten också brukar ha fått fäste här och kan göra det svårt att få loss delarna.


    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    89
    Har läst att man ska markera läget på bromsskivan med markeringspenna innan man lossar skivan, är det för att det ska passas in rätt för hjulbultarna? Går det inte lika bra att fixera själva skivan m h a att skruva in bultarna innan man drar åt fästskruven till skivan?
    Ska nya skivorna rengöras med något innan de monteras?
    SAAB 9000 CSE -97 2,3T, 235 hk/401 Nm, BSR steg 2.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 055
    Är det inte som på 9-3 och 9-5 att det sitter en liten insexmutter som låser bromsskivan på rätt plats?
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av Ekan
    Är det inte som på 9-3 och 9-5 att det sitter en liten insexmutter som låser bromsskivan på rätt plats?
    Är helsäker på att det är så fram på 9000 och nästan lika säker på att det är så även bak. Eller det är ingen insex utan torx men med samma funktion. Dessutom en styrpinne som går genom skivan.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    89
    det verkar ju konstigt att man ska behöva markera läget på skivan om man har en styrpinne och en fästmutter i samma radie som hjulbultarna.....men det stod så i haynes reparationshandbok....
    ska man göra rent nya skivorna med bromsvätska innan montering?
    SAAB 9000 CSE -97 2,3T, 235 hk/401 Nm, BSR steg 2.

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    brukar torka skivan med t-sprit innan montering.

    Haynes boken är bra ibland och mindre bra andra gånger, tänker man sig för 5 sekunder så är det egentligen mer eller mindre en omöjlighet att göra fel.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    89
    ok. tycker det verkar krångligt att justera handbromsen.
    SAAB 9000 CSE -97 2,3T, 235 hk/401 Nm, BSR steg 2.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av the_eagle
    ok. tycker det verkar krångligt att justera handbromsen.
    Skojar du? Vad är det för krångligt att skruva ut/in en insexskruv?
    Rena drömmen jämfört med att pilla på justeringen till en av de nyare saabmodellerna.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    89
    Det är säkert inte krångligt när man vet hur man göra, men jag är inte säker på att jag vet hur man gör riktigt.
    Tittade i haynes och där skulle man först montera bort någon täckbrickor vid själva handbromsspaken och sedan använda bladmått för att justera spelet vid oket, men jag har tittat lite och om jag fattar rätt gör jag följande:
    -drar upp spaken till 2-3 hacket
    -Lossar 14-bulten
    -drar åt 4-insexen tills skivan nyper.
    -släpper upp 4-insexen ett halvt varv så att skivan går fritt. Klart?

    Är det någorlunda rätt??
    SAAB 9000 CSE -97 2,3T, 235 hk/401 Nm, BSR steg 2.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    192
    Citat Ursprungligen postat av the_eagle
    ...
    -drar upp spaken till 2-3 hacket
    -Lossar 14-bulten
    -drar åt 4-insexen tills skivan nyper.
    -släpper upp 4-insexen ett halvt varv så att skivan går fritt. Klart?

    Är det någorlunda rätt??
    Någorlunda rätt i mina ögon! Räkna med en finjustering när du är klar. Själv har jag alltid fått spänna åt lite till när jag trott det varit bra. Det går fint att göra med hjulen i backen om man krälar lite. Vänta med att skruva tillbaka täckskruven (14-bulten) tillls du testat. Jag har grusväg utanför huset och kollar där om det är någorlunda jämnt justerat mellan höger/vänster. Se bara till så att hjulen rullar fritt när du är nöjd.
    9-3 AERO SC 2,8T aut. A60 MY07 (såld)
    9-3 SS 1,8t -05 (såld)

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    89
    Sådär, nu är nya skivorna och beläggen på plats, riktigt enkelt.
    Men däremot har jag svårt att få till handbromsjusteringen på höger sidan, fick en 2:a på besiktningen pga handbromsen innan jag byte belägg och skivor, så den är lite besvärlig.
    Jag drar åt insex 4:an så att han låser hjulet helt, sedan släpper jag drygt 1/2 varv, så att skivan går fritt. Har också justerat inne i bilen.
    men hur påverkar justeringen inne i bilen justeringen på oket? jag menar inte går det väl att slacka ut vajern med juseringen i bilen för att sedan spänna på oket och dra efter ytterligare inne i bilen?? utan det går väl bara att göra som jag gjort, justera på oket och dra efter inne i bilen?
    Det är väldigt lite spel på insex 4:an mellan att hjulet låses helt och inte.
    SAAB 9000 CSE -97 2,3T, 235 hk/401 Nm, BSR steg 2.

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av the_eagle
    Det är väldigt lite spel på insex 4:an mellan att hjulet låses helt och inte.
    Ja, så är det så det låtar riktigt. För att självjusteringen skall funka är det ganska viktigt att vajern är "lagom" slack när handbromsspaken är i botten. Det skall vara ett visst mått mellan själva armen som vajern är fäst vid och en klack på oket. Ska se om jag hittar en illustrerande bild senare.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    89
    men ska det avståndet justeras på oket eller inne i bilen? Tror avståndet ska vara 1 mm. Men nu har jag justerat max inne i bilen, men tycker ändå att det tar högt upp. jag vill ha den att låsa på 4:e hacket.
    Finns det någon möjlighet att justera vajern på där den sitter fast på oket, typ att kunna dra åt den, justera den så att vajern blir kortare?
    Vad menar i praktiken med att den är självjusterande?
    SAAB 9000 CSE -97 2,3T, 235 hk/401 Nm, BSR steg 2.

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av the_eagle
    Vad menas i praktiken med att den är självjusterande?
    Att mekanismen inne i oket "kuggar över" så att spaken tar på samma ställe i takt med att beläggen slits.
    Har du bytt skivor och belägg kan det nog dels ta ett tag innan beläggen satt sig mot skivan och sedan också krävas ett ytterligare justering på insexan efter ett tag.

    Avståndet om 1mm justeras genom att sträcka vajern inne i bilen.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    89
    men om man drar upp handbromsen till 3:e hacket och sedan låser med insexen, borde det inte bli bra sedan då nar man släpper upp handbromsen, att den tar i rätt läge?
    SAAB 9000 CSE -97 2,3T, 235 hk/401 Nm, BSR steg 2.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    89
    det verkar som att högra vajern är för slak, trots att den är så mycket justerad inne som det går och även tight justerad med insexen vid oket.Går det att justera någon mer stans på vajern, eller korta den på något sätt? Annars tänkte jag nästan lägga brickor under högra justeringsmuttern inne för att få vajern tightare....frågan är ju bara varför den är så slak, skulle nog behöva kortas av 5-10 mm. Den vänstra är ganska ok. Är det åldern som gör att den blir längre eller vad är fel??
    SAAB 9000 CSE -97 2,3T, 235 hk/401 Nm, BSR steg 2.

  20. #20
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Handbromswiren kan vara kass, eller så är oket kasst. Farsan hade det problemet men han böt ok och wire på en gång så det vart ju lite svårt att veta vart felet låg...

    Dessutom ska du bara dra upp spaken ETT hack och justera sedan som du har beskrivit att du gör, förutom att det räcker gott att backa justerskruven ett halvt varv, eller ett kvarts om den biter riktigt fort.
    Så har jag alltid gjort på 9000 och vanligtvis hoppar bilen baklänges ur bromsrullarna på Svensk Bilprovning. Mycket underhållande att se då dom oftast "rycker upp spaken i taket".

    Kan dessutom tillägga att på min förra 9000 hade jag Biltemaskivor + belägg + deras repsatser till oken.
    3.0 respektive 3.1 i broms fram.
    2.1 respektive 2.0 i broms bak.
    handbromsen tog exakt lika och den stannade på 1.7 när bilen hoppade ur rullarna
    På den nuvarande har jag bara bytit skivor och belägg och den bromsar
    2.7 resp. 2.7
    1.9 resp 1.9
    samt 1.5 på handbromsen.

    "Dä' va' ju gööÖÖÖööörfine brömser påren häära" sa besiktningsgubben nu den 21/05. (tyvärr gnällde han ju om annat men inte bromsen i alla fall...)
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

Liknande ämnen

  1. Justera handbromsen
    Av noniz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-10, 21:26
  2. Går det att justera handbromsen på ng9-3?
    Av -Rickard- i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-03, 16:13
  3. Hur justera handbromsen 9-3?
    Av Johcarl i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-11-30, 11:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •