Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Försäkring - Hel eller halv?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168

    Försäkring - Hel eller halv?

    Funderar över det här med hel och halvförsäkring.

    Är det normalt sett bara vagnskada som skiljer? Betyder det att om jag har halvförsäkring och jag krockar, kan inte försäkringen betala reparationer på plåt osv?

    Min bil är en -99 och har gått 13500 mil. Är det vettigt att helförsäkra, eller räcker det med halvförsäkring?

    Tacksam för svar.

    /Daniel

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    774
    Är du vållande med halvförsäkring får du inte ett skit i ersättning. Visst det är en 99a men den är väl ändå värd minst 85000:-? Dumt att köra halv tycker jag.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    140
    Citat Ursprungligen postat av Johan W
    Är du vållande med halvförsäkring får du inte ett skit i ersättning. Visst det är en 99a men den är väl ändå värd minst 85000:-? Dumt att köra halv tycker jag.
    Håller med!
    Har man inte råd att försäkra bilen så skaffa cykel........

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 426
    Halvförsäkring eller trafik måste du ha och det innebär att om du krockar med någon annan och du är vållande så täcker din försäkring reparationen.

    Helförsäkring innebär att om du tex. kvaddar bilen i ett dike så täcker din försäkring även för detta.

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 952
    Medlem#
    4181
    Jag använder mig av följande tankesett:

    Bil med ett värde mindre 10000 kr = Trafikförsäkring.
    Värde 15-20000 kr = Halvförsäkring
    Värde 20000 kr+ = Helförsäkring.
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    241
    Halvförsäkring eller trafik måste du ha och det innebär att om du krockar med någon annan och du är vållande så täcker din försäkring reparationen.

    Helförsäkring innebär att om du tex. kvaddar bilen i ett dike så täcker din försäkring även för detta.
    Ovanstående är fel enligt mina erfarenheter...

    Det enda man måste ha enligt lag är trafik, men det är sällan det räcker.

    Trafikförsäkringen betalar skador på den bil som du kör på, alltså INTE din bil.

    Halvförsäkringen gäller glas, stöld, räddning mm.

    och Helförsäkringen betalar skador på din bil när du är vållande. Vid t.ex. kört i diket eller mot rött och krockat.

    Är det någon annan som kör på dig så den andra är vållande så går det på hans försäkring.

    Något man bör tänka på är att om man bara trafikförsäkring och bilen blir stulen så får man betala bärgningen hem själv. Min kompis bil snodde dom och körde ut i skogen och eldade upp, inte kul och betala den bärningen ur egen ficka.

    Men kolla upp saken med ditt försäkringsbolag så du har det skydd som du förväntar dig.

    /Tomas

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168
    Tack för alla svar! Jag har nu helförsäkring och kommer byta bolag i augusti till ett som är drygt 1000:- billigare/år. Jag är själv dållig på det här med försäkringar, så jag ville bara höra med er så jag inte sitter och betalar på nåt onödigt.

    Kör nu med länsförsäkringar och bor mitt i stan (Linköping), betalar 7100:- om året i helförsäkring. Byter snart till SAAB-försäkringar och betalar då 6000:- om året med liknande villkor (oftast bättre) om något händer. Är 25, snart 26 år. Är detta rimligt pris?

    Gusten 72 > Jag har BÅDE helförsäkrad bil och en cykel

    Ha de gött!

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Citat Ursprungligen postat av gusten72
    Citat Ursprungligen postat av Johan W
    Är du vållande med halvförsäkring får du inte ett skit i ersättning. Visst det är en 99a men den är väl ändå värd minst 85000:-? Dumt att köra halv tycker jag.
    Håller med!
    Har man inte råd att försäkra bilen så skaffa cykel........

    Eller så har du så mycket pengar så du klarar dig på trafik försäkring. Beror på hur man ser det. Känner en som enbart åker dyrare BMW bilar. Det enda han säger när jag yrar om helförsäkring är att. "Du kör väl inte som en kärring".


    Danjell: Man får tänka över hela sin ekonomi när det gäller inköp av bil och försäkringar. En olycka händer väldigt lätt och vill du inte betala för att få din halvtskrotade bil fixad så ta en helförsäkring.

    Jag kör helförsäkrat och skulle aldrig komma på tanken att inte göra det. Iof, vinterbil och sådant går med trafik.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 426
    Citat Ursprungligen postat av Tomas
    Halvförsäkring eller trafik måste du ha och det innebär att om du krockar med någon annan och du är vållande så täcker din försäkring reparationen.
    Ovanstående är fel enligt mina erfarenheter...

    /Tomas
    Slarvade lite när jag skrev...

    Självklart skulle det stå: "...så täcker din försäkring reparationen av den andres bil."

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168
    sebastian > Det där med ekonomin för bilen är lugnt. Till bilen finns alltid pengar, det är andra saker i vardagen som får stryka på foten.

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Citat Ursprungligen postat av Danjell
    sebastian > Det där med ekonomin för bilen är lugnt. Till bilen finns alltid pengar, det är andra saker i vardagen som får stryka på foten.
    Jo det jag menade, är man inte gjord av pengar eller en pappa som har några miljarder på banken så ´är det helförsäkring som gäller för oss vanligt döda på en bil.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 953
    Så länge man inte har råd att förlora värdet på bilen så är det bara helförsäkring som gäller!

    Gränsen går väl runt 20 tusen sådär....?




  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Bromölla
    Inlägg
    686
    Citat Ursprungligen postat av MrZ
    Så länge man inte har råd att förlora värdet på bilen så är det bara helförsäkring som gäller!

    Gränsen går väl runt 20 tusen sådär....?



    Instämmer!

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Johanneshov
    Inlägg
    43

    Valet är inte så väldigt svårt faktiskt

    Lite enkel matte ger att de flesta skulle gå rejält pluss på att bara köra trafikförsäkrat. Jag har haft bil i 18 år och alltid kört trafikförsäkrat. Enda skadan jag orsakat gav små skador på bilen jag backade på och ett lyktglas på min.

    Tänker att om jag gör något mer seriöst kanske reparationerna går på 12 tusen på min egen bil, vilket jag då får betala ur egen ficka. Ser jag på skillnaden mellan trafikförsäkrat och helförsäkrat här i Johanneshov i sthlm blir det runt 7000 per år. Alltså behöver jag bara hålla mig okrockad i 2 år för att gå plus. Rejält allvarliga skador vill jag inte orsaka, så jag kör därefter.

    Vidare: Skulle jag tvingas använda försäkringen höjs premien rejält under några år så att försäkringsbolaget får tillbaks de pengar de betalat ut vilket för mindre skador mer innebär att man gör en avbetalning på skadan till försäkringsbolaget än att de betalar! Totalkvaddar man en nyare bil gäller inte detta. Halvförsäkring (som kallas delkasko av någon outgrundlig anledning, INGEN använder ju det begreppet!), kan ju vara av intresse eftersom Saab turbo är en av de mest stulna bilarna samt att försäkringen täcker inbrott i bilen, något som i vissa områden är mer en regel än ett undantag...

    Genom detta har jag råd att köpa nya segel till brädan, kevlardäck till cykeln och lite annat som hör till det mer vesäntliga i tillvaron

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021
    Fick i somras mina Aerofälgar med däck bortplockade, samt blinkers fram. Bilen är från 98. Räkning från verkstaden blev 21 500.

    Efter självrisk 1800:- och åldersavdrag på fälgar mm fick jag ca 12 000 från försäkringsbolaget. Fick alltså pröjsa mer än 9000:- ur egen ficka trots att jag har helförsäkring, lite drygt ett års försäkringspremier för mig.

    Nu blev det en del lackskador också, så när de är fixade kommer slutkalkylen se lite bättre ut för min del, eftersom jag själv betalat färdigt. Men ålders-/slitageavdragen är tunga!!

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

Liknande ämnen

  1. 3" helsystem eller halv?
    Av sammy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-05-09, 22:56
  2. Halv eller helförsäkring 9-3 aero - 02?
    Av granberg85 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-04-01, 13:29
  3. Försäkring Motorras eller häva köp...
    Av Falo i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-05-02, 23:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •