Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Sportljuddämpare samt öppet luftfiler-frågor.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    56

    Sportljuddämpare samt öppet luftfiler-frågor.

    Har precis köpt mig en Saab 9-3 2,0t (154hk) som jag tycker ger riktigt bra skjuts när man trampar på pedalen, med tanke på de få hästkrakarna som sitter i.
    Prestandan är jag (hittills ) nöjd med, men skulle vilja ha lite gosigare ljud från den. Dock inte för mycket. Jag tänkte att jag skulle ta och byta sista ljuddämparen mot någon Simons eller någon form av japsdämpare (har dålig koll överhuvudtaget nu faktiskt). Öppet luftfilter brukar väl ge någon extra häst också, samt lite goare ljud i övrigt när man trampar på pedalen.
    Ni som är duktiga på 9-3:or, vilken simons (med upphängningsanordning) kan passa rakt av eller nästintill rakt av på en 9-3:a (-99:a)?
    Vad rekommenderar ni för luftfilter som är bättre än original utan att för den skull dra in en massa extra skit i motorn och inte blåsa luftmassemätaren?

    Tack på förhand!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    534
    Ang sportljuddämpare vill jag slå ett slag för JT systemen kolla fina priser på speedparts.se.

    Ang öppet filter kommer det nog inte göra några hästar så spara du ditt pappersfilter. vill du ha fler häst rekomererar jag steg 1 från någon tuner.

    //Spets
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    56
    Citat Ursprungligen postat av Spets
    Ang sportljuddämpare vill jag slå ett slag för JT systemen kolla fina priser på speedparts.se.

    Ang öppet filter kommer det nog inte göra några hästar så spara du ditt pappersfilter. vill du ha fler häst rekomererar jag steg 1 från någon tuner.

    //Spets
    Nja, är inte ute efter extra hästar, utan snarare lite goare ljud som det brukar bli med öppet luftfilter..

    Hur pass mycket trim klarar en 9-3:a 154hk:s lättryckare utan att koppling och växellåda tar stryk? Och hur mycket stryk klarar den på gatan när den är original, alltså inte trimmad?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    534
    Steg 1 trim ska inte vara några problem men det kommer ge dig en smärre chock när du drar iväg. J****r vad det skjuter på om man jämför med original, mycket prisvärt trim i mina ögon.

    Om du vill ha öppet filter för lite mer insugs och dumpljud så rekomenderar nog de flesta på forumet något filter av kändare märke, mycket viktigt att följa rengöring och inoljningsinstruktionerna vid användande. Har inte själv LMM så dom problemen har jag inte råkat ut för.

    Jag kör dock en ng900 med JT 3" hela vägen, sportkat och endast en slutdämpare och det låter inte fel. Lite dovt "muller" vid tomgång och vid körning i konstant hast. men vid pådrag ryter den ganska friskt.

    //Spets
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    56
    Citat Ursprungligen postat av Spets
    Steg 1 trim ska inte vara några problem men det kommer ge dig en smärre chock när du drar iväg. J****r vad det skjuter på om man jämför med original, mycket prisvärt trim i mina ögon.

    Om du vill ha öppet filter för lite mer insugs och dumpljud så rekomenderar nog de flesta på forumet något filter av kändare märke, mycket viktigt att följa rengöring och inoljningsinstruktionerna vid användande. Har inte själv LMM så dom problemen har jag inte råkat ut för.

    Jag kör dock en ng900 med JT 3" hela vägen, sportkat och endast en slutdämpare och det låter inte fel. Lite dovt "muller" vid tomgång och vid körning i konstant hast. men vid pådrag ryter den ganska friskt.

    //Spets
    Läste just att Trionic5 inte använder sig av luftmassemätare.. Vad jag förstått så är det Trionic5 som styrsystem på de saabar med röd tändkasett?
    Jag har ju en 9-3:a med röd tändkasett (årsmodell -99), alltså borde jag inte ha någon luftmassemätare, eller har jag fel?
    Då borde det ju inte bli något problem med öppet luftfilter, om man monterar det vettigt där det får kall luft, eller har jag fel?

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    634
    Citat Ursprungligen postat av widde84
    Citat Ursprungligen postat av Spets
    Steg 1 trim ska inte vara några problem men det kommer ge dig en smärre chock när du drar iväg. J****r vad det skjuter på om man jämför med original, mycket prisvärt trim i mina ögon.

    Om du vill ha öppet filter för lite mer insugs och dumpljud så rekomenderar nog de flesta på forumet något filter av kändare märke, mycket viktigt att följa rengöring och inoljningsinstruktionerna vid användande. Har inte själv LMM så dom problemen har jag inte råkat ut för.

    Jag kör dock en ng900 med JT 3" hela vägen, sportkat och endast en slutdämpare och det låter inte fel. Lite dovt "muller" vid tomgång och vid körning i konstant hast. men vid pådrag ryter den ganska friskt.

    //Spets
    Läste just att Trionic5 inte använder sig av luftmassemätare.. Vad jag förstått så är det Trionic5 som styrsystem på de saabar med röd tändkasett?
    Jag har ju en 9-3:a med röd tändkasett (årsmodell -99), alltså borde jag inte ha någon luftmassemätare, eller har jag fel?
    Då borde det ju inte bli något problem med öppet luftfilter, om man monterar det vettigt där det får kall luft, eller har jag fel?
    Stämmer fint det

    http://www.speedparts.se/shop/prod/sp_f ... _air.shtml

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    534
    Har du inte LMM så kan du ju montera öppendumpventil för ljudet.

    //Spets
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

Liknande ämnen

  1. Montera sportljuddämpare på 9-3 SC -08
    Av AndreasP i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-21, 10:12
  2. Viktigt med ett öppet luftfiler eller inte till Chippad 95a
    Av Big_B i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-05-13, 10:56
  3. Öppen dump samt öppet filter på 9000 2,3 turbo?
    Av niborn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-15, 01:42
  4. Sprucket luftfiler!
    Av Grout. i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-04-24, 21:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •