Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Fel på låssystem NG9-3

  1. #1
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574

    Fel på låssystem NG9-3

    Jag får felmeddelande på sdisplayen varje gång jag vrider igång min bil efter solfilmsmontering. Jag har inte brytt mig och bara trott att kontakten åkt ur då inget i dörren funkar. I dag så rev jag ner och kollade och allt sitter som det ska. Det verkar som det sitter en liten dator i knappsatsen och att det bara går signal in i dörren?

    Kan det kan brunnit om det kom vatten i den vid solfilmsmonteringen?


    Tips, tankar?

  2. #2
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Vad exakt säger felmeddelandet?

    Vad menar du med inget i dörren funkar.. Fönsterhiss? Låsknapp? Låser den med fjärrkontrollen?

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  3. #3
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Vad exakt säger felmeddelandet?

    Vad menar du med inget i dörren funkar.. Fönsterhiss? Låsknapp? Låser den med fjärrkontrollen?

    /Henrik
    Ska kolla exakt men typ "fel på låssystem. kontakta verkstad" Inget funkar i dörren. inte c-lås med knapp eller fjärr eller elhiss.

  4. #4
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av airflowfredde
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Vad exakt säger felmeddelandet?

    Vad menar du med inget i dörren funkar.. Fönsterhiss? Låsknapp? Låser den med fjärrkontrollen?

    /Henrik
    Ska kolla exakt men typ "fel på låssystem. kontakta verkstad" Inget funkar i dörren. inte c-lås med knapp eller fjärr eller elhiss.
    Låter som din dörrmodul har gett upp, alternativt inte får någon spänning. Du kanske kan mäta upp spänningen till modulen? Annars är väl att felsöka med en Tech2:a.

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    581
    Fick ett sånt fel på min förra 9-3 ´03. Hela dörren "dog" plötsligt inkl. ytterbackspegel, hissar och fick felmeddelande i SID:en. Verkstan fick ingen kontakt med dörrmodulen... Meken kopplade bort batteriet ca 15 min och fick sedan kontakt med dörrmodulen igen. Därefter var han tvungen att lägga in ny mjukvara. Sen funkade det utan problem.
    Om DET inte hade funkat, skulle de bli tvugna att riva dörren(som inte gick att öppna)för att byta dörrmodulen. Det hade inte blivit billigt sa meken... Hoppas det löser sig för dig som för mig, om det är samma problem?

    //Bullit
    En ny bil i garaget... Min 9-3 SC 2.0T Aero
    \\\ It´s better to burn out than fade away... ///

  6. #6
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574
    Citat Ursprungligen postat av Bullit
    Fick ett sånt fel på min förra 9-3 ´03. Hela dörren "dog" plötsligt inkl. ytterbackspegel, hissar och fick felmeddelande i SID:en. Verkstan fick ingen kontakt med dörrmodulen... Meken kopplade bort batteriet ca 15 min och fick sedan kontakt med dörrmodulen igen. Därefter var han tvungen att lägga in ny mjukvara. Sen funkade det utan problem.
    Om DET inte hade funkat, skulle de bli tvugna att riva dörren(som inte gick att öppna)för att byta dörrmodulen. Det hade inte blivit billigt sa meken... Hoppas det löser sig för dig som för mig, om det är samma problem?

    //Bullit
    Jag kan ju öppna dörren manuellt utan problem.

    Det står exakt såhär i siden.

    ! Fel på låssysten
    Kontakta verkstad


    Jga jobbar på toyota och har en dator som ska ta de flesta biler men inte nya 9-3an alls? Får la åka till snaab då ...

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Lund, Skåne
    Inlägg
    135



    Det står exakt såhär i siden.

    ! Fel på såssysten
    Kontakta verkstad

    exakt?
    sås? hehe, var bara tvungen
    2,3i 900 -96 9-3 Aero -02

  8. #8
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574
    Citat Ursprungligen postat av dirty_rider



    Det står exakt såhär i siden.

    ! Fel på såssysten
    Kontakta verkstad

    exakt?
    sås? hehe, var bara tvungen
    Ja... sås!

  9. #9
    Testa ta bort minuspolen på batteriet en kvart tjugo minuter.. Hade problem med mina fönsterhissar igår.. Men efter de så löste det sig!

    /Micke

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    En minut eller 15-30min gör ingen skillnad. Dumt att vänta i onödan!
    Man lär så länge man lever.

  11. #11
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574
    nollade i går och det blir ingen skillnad?

  12. #12
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574
    för er som undrar eller söker svar i framtiden kan jag meddela att det var styrdonet/knappsatsen i dörren som var knas. Förmodligen pga att det kommit vatten i den vid solfilmsmpntage.

    Kostade ca 400kr på skroten

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    3
    På en av bakdörrarna fungerar inte låset....ibland. Den där jä*la högra bakdörren som krånglar hela tiden, måste kolla så att den blir låst för om låset har fungerat ett tag så stannar den uppe när jag låser dom andra.

    Så det är egentligen bäst att jämt ha dörren låst men då får jag meddelandet jämt om det inte börjar fungera. jobbig dörr.

    Har inte tagit loss dörren och kollat om något är trasigt men det kanske det är, men det är säkert svårt att plocka isär dörren..

    Sen fattar jag inte varför farthållaren ska hålla på och jävlas med mig ibland? Oftast fungerar den men sen när jag skulle åka 60 mil då fungerar den ju sjävklart inte, bara sluta att fungera. Men det brukar ordna sig om man stänger av bilen och drar ut nyckeln, men det är inte så kul när man är på motorväg. Vet inte om det är något med koppling eller vad det är, gick inte att få liv i den när jag kör i alla fall. Blev lite offtopic nu, måste bli av med frustrationen Annars går den bra. (förutom att pixlar har brett ut sig på panelen bakom ratten vid miltalen, fast det syns mindre när den stått i värmen/solen ett par timmar..)

    Har en Saab 9-3 03 vector.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    252
    Citat Ursprungligen postat av Erka
    Sen fattar jag inte varför farthållaren ska hålla på och jävlas med mig ibland? Oftast fungerar den men sen när jag skulle åka 60 mil då fungerar den ju sjävklart inte, bara sluta att fungera. Men det brukar ordna sig om man stänger av bilen och drar ut nyckeln, men det är inte så kul när man är på motorväg. Vet inte om det är något med koppling eller vad det är, gick inte att få liv i den när jag kör i alla fall.

    Har en Saab 9-3 03 vector.
    En strulande farthållare KAN bero på dålig kontakt i farthållarens strömbrytare (i blinkersspaken), jag har läst om flera som haft detta problem, och jag hade det själv på en 9-3 Vector 2003.
    För att åtgärda får man ta bort blinkersspaken och ta isär den. Det finns ett litet hål på undersidan av spaken, inne vid rattstången, där man trycker med ett lämpligt verktyg (svetstråd el likn). Då släpper blinkersspaken. Sedan delar man försiktigt på blinkersspakens halvor. Efter att ha gjort rent alla kontaktytor i strömbrytarna (på min bil hade fettet som strömbrytarna var smorda med kletat ut på kontaktytorna) så är det bara att montera ihop det hela igen.
    Ronnie S, ej längre Saab-ägare

    Tidigare Saabar: 2012 9-3 SC Griffin (220 hk Biopower), 2006 9-3 Vector SC 2,0T, 2003 9-3 Vector SS 2,0t, 1995 9000 CSE 2,3 Turbo (200 hk), 1985 900 T16, 1980 900 Turbo

  15. #15
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av airflowfredde
    för er som undrar eller söker svar i framtiden kan jag meddela att det var styrdonet/knappsatsen i dörren som var knas. Förmodligen pga att det kommit vatten i den vid solfilmsmpntage.

    Kostade ca 400kr på skroten
    Vad var det jag sa

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  16. #16
    Haft samma problem jag med på min ss -03. Tvättade den rätt extremt många ggr en helg sen lära jag ha den i solen några timmar för att dörren skulle börja fungera så att säga

Liknande ämnen

  1. Fel på låssystem kontakta verkstad NG9-3
    Av Perahl i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-04-18, 10:49
  2. Fel på låssystem?
    Av Corona88 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-18, 21:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •