Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Höja kompressionen

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Höja kompressionen

    Hej!

    Om man vill öka kompressionen i en sugmotor för att öka verkningsgraden/effekten.
    Vad är bäst: att montera kolvar med mindre/utan kolvgryta eller plana toppen. Vad får det för konsekvenser respektive metod?

    Jag har inbillat mig att det är bättre att behålla toppen intakt och byta kolvar men varför?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Marieholm.
    Inlägg
    327
    Kan hålla med dig pga två anledningar.
    1. Det är lättare att få stor komphöjning med andra kolvar, alternativet är att svetsa upp förbränningsrummen på toppen för att komphöja.
    2. Planar man toppen får man problem med förskjutning av kamtiderna, alternativen då är justerbara kamdrev vilket inte alltid är lätt med kedja.
    §6.2 Signaturer får ha maximalt vara fyra rader

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Vindeln
    Inlägg
    470

    Re: Höja kompressionen

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Hej!


    Jag har inbillat mig att det är bättre att behålla toppen intakt och byta kolvar men varför?

    M.V.H.

    Blir ju mindre skillnad för kamaxel drivningen...

    Om vi överdriver å säger att du planar toppen 4mm så gör det ju i sin tur av sig på längden och spänningen på kamrem/kedjan.... så bäst är ju eg att ha högkomp kolvar
    Hé jé int lätt då hé jer svårt!
    2x9-5 2,3 my00
    -85 t16 sportsedan

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    En IC från 9000 samt trycksätta den som jag gjort på min 91-9000T skulle jag börja, och de är inte smärtsamt pengarmässigt, möjligen har du en sådan och då kostar inget. Kanske lite knuff i högre farten samt motor gillar kall luft. Porta toppen själv de ger mer på sug motorer än på turbo skulle jag tro.
    Har en liggande IC som ska monteras till min dotters BMW sugis 325, men kan inte uttala mig än i de här stunden.( byter tryck rör på ABS och kapar alla tre , går inte att lossa en enda Saab 9000-91 )
    Ska verkligen testa med min G-tech förre och efter för att veta vad jag snackar/ tror och lovar.!! * smilie *
    Andra kammar ger mest om du kan skaffa dom biligt, …från 80 talet, men de viste du.

    PS! tänk på BMW M3 vad får dom för effekt på sugmotor!
    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Jotack! Men första bitarna på ett sugmotortrimm är billigt. Först om du ska trimma 100% som det kostar.

    Kammar... 2000:- Riktigt, Extraktorgrenrör 750:- , planing 300:- per topplock, spridare, gratis och varvar man inte över 7000rpm så är det inte mera kostnader utöver mappning.
    Iom att det i rototest gav 15hk bara med att ändra soppa och tändning så kan det bli lite mera kul för väldigt lite pengar. Har ju en 400hk bil om jag vill köra ihjäl mig så...

    Frågan om kompet är förbränningsrummets läge som är intressant! Justera kammdreven gör jag med slipen bara och klockar in.

    Är det bättre att ha lite i kolven och lite i toppen eller inget i kolven och allt i toppen eller lite i kolven och lite mindre än orginal i toppen?

    Förstår ni?

    Mins när Saab tog fram..... kortmotorn tror jag det var och Saab [EDIT 900] att de inte klarade avgaskraven först utan fick ändra på motorns förbränningsrumsläge uppåt eller nedåt.
    Det är vad detta får för konsekvenser som jag undrar om

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    229

    Sugmotor

    Hej!

    Om jag fattade det rätt så skulle man sätta en IC på en sugmotor???
    Tyvärr så måste det nog ses som bortkastad tid. En IC kan aldrig kyla ned luften lägre en omgivande temperatur (och det skulle betyda 100% verkningsgrad vilket man inte har). En sugmotor använder sig redan av denna omgivande luft så jag ser inte riktigt vinsten. Och räknar man sen in det ökade pumparbetet som man får på köpet så börjar det bli riktigt dåligt.

    Komphöjning är bra för verkningsgraden upp till en viss gräns då motorn blir spikkänslig och man får sänka tändning vilket gör att momentet sjunker, så det gäller att hitta någon form av medelväg. Ett problem som uppstår vid hög komp och lite vilda ventiltider och lyft är behovet av ventilfickor på kolvarna, även detta påverkar spikkänsligheten negativt.

    Annars så är ett sätt att bibehålla momentet och öka varvtalet för att få ut mer effekt, men då kostar det genast pengar.

    Har man gott om pengar så varför inte separata spjäll, vilda kammar, stakar, kolvar, avstämt extraktor, osv.

    Mvh
    Phalanx

  7. #7
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Etanolkonvertera kanske?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Okej, nu ska vi se, det är alltså så att det är 9000 i din sig som har fått en mappning. Den har väl T5 om jag inte minns fel?
    Skit, jag skulle ju vilja pilla lite med min og, men det är ju inte lätt att få till något. LH2.4.2 som den har är ju inte lika lättmappat som T5.

    Vad tror ni generellt om en mycket snäll turbokonvertering? Jag menar om man laddar typ 0,2 och sätter dit en IC så borde det väl kunna funka utan att man spikar ner sig totalt?

    Nästa, mer avancerade fråga är ju om man inte borde kunna bygga om den till turbobil "på riktigt"?. Jag kan ju tänka mig att APC blir lite svårt eftersom knacksensorn bygger på motorkonstruktionen och 2,1 låter _väldigt_ annorlunda än 2,0orna. LH2.4.2 satt väl i vissa 9000 turbo innan 93 så det borde ju finnas "utrymme" i LH2.4.2 för att klara överladdning. Frågan är ju om spridarna räcker, och gör de inte det hur gör man då? Fast, om det är 2.4.2 som är samma som på 9000 turbo så borde väl spridarna vara samma? Boxarna har samma nummer såvitt jag kan se.

    Hoppla vad jag blev OT här!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Ekshärad
    Inlägg
    158
    Bollman! Åkte våren, sommaren -01 med turbokonvertad 2.1. Fick tag på en mycket fin 2.1 motor som endast gått ca 1000mil. Flyttade över mitt lh 2.2 sprut och körde med apc, Ezk tändningen plockades bort. Övriga mods var 9000ic, trim60,3 hela vägen och progressiv bränsle regulator, var ju på den tiden man inte visste bättre... . Justerade apcn så den ladda 1bar ända till varvstoppen. Bilen gick många hårda vår och sommardagar det året och jag körde ca 1000 tuffa mil med den setupen.Gjorde lite tester och bilen ökade med ca 10km/h på 402m mot den förra setupen med den gamla 2liters motorn trots lägre laddtryck.Efter allt detta slog dock storhetsvansinnet till och jag beställde ett extraktorrör från JK, och vilda kammar från ChipMats, detta tog dock livet av motorn när jag peaka på 1.4 bar pga av skenande grundtryck. Detta blev för mycket för 4ans kolv som sade upp sig .. Kontentan av detta är att med lite koll på ev spikningar och rätt bränsleblandning och tändning funkar det fint att ladda lite på 2.1an med standard kolvar, spec nu med etanolen.


    Har även busat lite med kompisens 2.1a. Har utrustats med planad korttopp, 254/252kammarna,ändrat läget för bländarskivan för ca5 grader mer förtändning,lite högre bränsletryck,turbons avgas,hembyggt extraktorrör med utgång från det som satt på tidiga 9000i och lite öppnat luftburk. Resultat..? Skulle tippa på ca 160 hk 200nm.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Citat Ursprungligen postat av eddy
    hembyggt extraktorrör med utgång från det som satt på tidiga 9000i
    Hej!

    Pratar du om det som satt på 9000i -86 med pulsair? Har letat efter det men helt utan resultat. Tror det bara såldes utomlands kanske..
    Ser ut som ett extraktor iaf!
    Men jag köpte detta: http://www.blocket.se/vi/16161485.htm?ca=12_s&last=1

    Kanske inte 100% race men iaf!. Ska hämta det i helgen.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Ekshärad
    Inlägg
    158
    Japp det stämmer bra det, hade tur och hitta det på bildelsbasen. Värt att notera är ju att vissa tidiga ng900 2.3i hade ett extraktorrör oxå. Låter intressant att du hitta lite mer hk iom mappning på din.., du har ingen mer info att ge där..? Lämna den mer effekt än angivet orginal..?

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Ekshärad
    Inlägg
    158
    Det blocket annonsen visar är ju ett sånt 9000i 86 grenrör vad jag kan se iaf..

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Min tanke var att matcha M3 rak sexa på 3liter ca 284hp org. om jag mins rätt.
    Har varit mkt om sugmotorer och planing/kolvar/ foder i cyl / andra strockade vev för att få större volym och tvärt om för att få lägre
    kolv hastighet samt varvvilighet med samma volym och större kolvar,….osv…men kan bara säga att höja komp är inte hälsosamt och du vinner kanske 10hp med org kammar samt ska du ha boster 102 oktan i tanken.( ex, 12:1) i annat fall får du kanske 3hp … Nu vet jag inte komp på din motor , men grund principen på sug motorer bygger på portning och kammar grov sagt, och jätte lite på komppet, men alla små bäckar gör en flod i slut ände. Om du måste köpa andra hög komp kolvar då skulle jag satsat istället på andra kammar och starkare / dubbla fjädrar samt portat topp. Du kan mycket om bilar de vet jag , men om BMW rak sexa fixar 284hp varför inte Saab fyra fixar ca 250 och avgasrenig så klart. Andra spridare( dina gamla) har du säkerligen kvar från din turbo motor, med andra ord kostnad endast mapning .

    PS! -> Phalanx,
    varför en bil går bättre med ex stor Kina IC än org i alla läge ? räcker inte att man har ute temp hela tiden , dina ord, eller är de bättre med motorrums temperatur eller spelar ingen roll ? Antagligen har du inte förstått vad jag menar. Oavsätt om du har sug/ turbo motor den trivs bättre med IC än utan. Möjligen har du aldrig sett en ban bil och deras luftintag till luftfilter , bromsar, motorutrymmen osv.
    Att ha en IC på sug motor är en experiment och kostar inget om han har en sådan liggande.


    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Enligt säljaren är det ett prototyprör byggt av motorlabbet.
    Jag har ingen aning, det var billigt iaf och mitt orginalrör i gjutjärn har det snart rostat hål i
    Ihop med vassare kammar, portad topp och annat insug fick de ut 220hk på en 2,3i.

    Min gav orginal med de snälla 2,0i kammarna (240grader) 132 el 133hk och efter mappning 147hk och ett ökat vrid i hela registret.
    Förbrukning ska kunna ha blivigt liiite mindre men inget jag märkt.

    Så högre komp (måste ändå byta toppackningsnart då den läcker utåt lite lite).
    Vassare kammar. Orginal 254/252 graders B202L eller omslipade 9,2mm lyft.
    Detta avgasrör och grövre rör fram till sista dämparen.
    Öppnad luftburk.
    Borde ge.... 170hk kanske med orginal B202L kammar och väldigt lite pengar.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Åter till ursprungsfrågan!!

    Är det bättre att öka kompressionen så att förbränningsrummet minskar i toppen eller så att det minskar i kolven genom mindre kolvgryta?

    1.)
    Kan tänka mig att mindre förbränningsrumm/area i kolven är bra för att kolven blir svalare och man minskar risken för spikningar och termisk påfrestning. -toppen är ju vattenkyld och förmodligen mera temperaturstabil....

    2.)
    Lite förbränningsrumm i kolven och lite i toppen skapar ett "rundare" förbränningsrumm som kanske är bättre ur förbränningssynpunkt? Flamman når lättare ut och antänder blandningen bättre...

    Eller vad tror ni motorexperter?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Ekshärad
    Inlägg
    158
    I ditt fall skulle jag nog nöja mej med att plana toppen en smula bara om du ändå ska byta toppackning, är ju trots allt den enklaste och billigaste lösningen. Hade du tänkt på eftermarknadskolvar eller lagt på material på kolvarna annars? På kompisens 2.1 gick vi bara upp til 10,5 i komp mot org 10, jag hade funderingar gå högre och ev köra på etanol men i brist på tankställen här så blev det inte så. I ditt skulle du ju kunna gå upp lite högre med tanke på finare knackavkänning,reglering iom Trionic och ev e85.

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Citat Ursprungligen postat av eddy
    I ditt fall skulle jag nog nöja mej med att plana toppen en smula bara om du ändå ska byta toppackning, är ju trots allt den enklaste och billigaste lösningen. Hade du tänkt på eftermarknadskolvar eller lagt på material på kolvarna annars? På kompisens 2.1 gick vi bara upp til 10,5 i komp mot org 10, .
    2,3i har ju 10,5:1 i komp orginal så mera än så hade jag tänkt mig att det går...
    Det som går att göra är att stoppa i en 2,3 vev ihop med 147mm orginal vevstakar (2,3i 90-93 eller 2,3T 91-9 ihop med orginal B204i kolvar.
    Då får man 11,4:1 i komp och polerar man upp förbränningsrummen och försöker få de lite mindre spikningskänsliga så kanske man kan nå drygt 11:1. Lagom med T5,5 kanske.

    Citat Ursprungligen postat av eddy
    jag hade funderingar gå högre och ev köra på etanol men i brist på tankställen här så blev det inte så. I ditt skulle du ju kunna gå upp lite högre med tanke på finare knackavkänning,reglering iom Trionic och ev e85.
    E85 har jag också kikat på! Men samma setupp som ovan + Planad topp så att man når drygt 12:1.
    Men då blir det ju klart högre förbränningstryck iom spriten och det högre kompet. Mera slitage på säten/ventiler + risken att bränslesystemet slaggar igen...
    Det är ju min bruksbil och skall ju fungera i ur och skur.
    E85 blir det när jag får tag på en Biopower topp till rätt pris. Då kanske och ihop med ett extra filter innan fuelrail.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    229

    sug

    Hej!

    varför en bil går bättre med ex stor Kina IC än org i alla läge
    För det första är det påståendet en sanning med modifikation, beror lite på vad man menar med bättre, men vi håller oss till trimning.

    Självklart går en bil bättre med en bra IC förutsatt att det är en turbobil, i fallet med en turbo så har vi höjt temperaturen på luften när vi komprimerade den genom kompressorn. Ofta till väldigt höga temperaturer, här använder man en IC för att med fartvinden sänka temperaturen på insugsluften.

    På en bil med sugmotor finns inte det här problemet iom att luften aldrig har komprimerats. Insugsluften har dessutom samma temperatur som fartvinden så en IC skulle inte göra någon som helst nytta. Däremot så skulle alla extra rör och mottrycket genom ICn göra att pumparbetet över motorn ökar, detta gör att verkningsgraden sjunker. Vilket betyder lägre effekt plus högre bränsleförbrukning.

    Dessutom är det tekninskt omöjligt för en luft/luft IC att sänka temperaturen på insugsluften lägre än utetemperaturen.

    Inom motorsport används inga IC till sugmotorer, däremot så har man luftboxar till motorer med separata insugsspjäll. Med rätt utformning på luftintaget så skapas även ett lågt övertryck i luftboxen vid högre farter.

    12:1-13:1 i komp är inget ovanligt för högpresterande tävlingsmotorer, Enkelt sagt så hög kompression bra så länge det inte gör att det blir spikbegränsande. För att få ut maximalt med effekt så vill man ligga så nära MBT tändning som möjligt.

    men om BMW rak sexa fixar 284hp varför inte Saab fyra fixar ca 250
    Man får nog anse att 90-100Hk per liter slagvolym är ganska bra för en sugmotor, så får man ut 250Hk på 2,3 liter så har man
    lagt ner ganska mycket pengar.

    Åter till trådskaparens grundfråga.

    Det enklaste är ju att plana toppen lite grann, så läng som ventilerna får plats. Det krånligare alternativet är att decka blocket. Det dyra alternativet är nya kolvar. Vilket man väljer är egentligen av mindre betydelse för hemmatrimmaren, så läng som man inte tar för mycket i toppen. Och för att sänka temperaturen på kolvarna så funkar vanliga kolvkylningen alldeles utmärkt.


    Mvh
    Phalanx

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Du skriver om spikningar och vad trodde du att man kanske får : de är klart att spikningar kommer och du vet vad händer, som bäst mindre effekt annars motor ras.
    En liter/per 100hp är lättare att få från en fyra än med rak sexa de vet du väll.
    Med IC och sug motorer har jag skrivit ” som experiment” och min tanke har varit en kul grej att Saab sug kan matcha BMW M3
    och 250hp lika gärna kunde skrivit 204 hp. som Alpin på 80 talet och de är inget att hacka på eller fästa sig.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  20. #20
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887
    Hör med Trollspeed eller Per Johansson hur de klämde ut effekt ur Pers rallybil med N/A Saabmotor.
    Finns säkert ett och annat som de kan berätta, eftersom bilen är pensionerad från Per sedan ett par år tillbaks.

    Undrar om de var helt nöjda med hur den presterade utan avfallsskvarn på grenröret!?

    Det finns bättre motorer att bygga N/A effekt på...........
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

Liknande ämnen

  1. Går det att höja dragvikten?
    Av Teamwottuning i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-05-27, 20:34
  2. Jag vill sänka kompressionen i min 9000 2,3i 90'
    Av Ölone i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-05-09, 22:30
  3. höja laddtryck
    Av brinke900 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-27, 16:17
  4. höja laddet på 900 t16??
    Av Kwimmm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2006-05-19, 15:19
  5. HÖJA en bil??
    Av mr.dick i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-01-30, 09:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •