Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Brembo ok!!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    164

    Brembo ok!!

    Monterade speedparts brembo ok (Sats) Förra året! på min 9-5.
    Sedan några dar tillbaks så har jag haft märkliga ljud fram. det vissade sig att okhålarna satt löst båda sidor fram! har monterat efter alla regler med gänglåsning m.m. Det vissade sig att okhållarbultar var fel dim. m12-1.75. det ska vara m12-1.5. tycker att en sådan sak ska ej hända lite läskigt med tanke på att man har två småbarn!!! det är bara tur att inget har hänt!. plus att jag hade skadade gängor i bilens spindlar båda sidor. är lite upprörd på speedparts som i sin tur tycker att dom inget kan göra med tanke på att jag löst problemet! ja med tanke på att jag är i behov av bilen dagligen. har tillgång till verkstad, tog en hel kväll att borra gänga, sätta i nya gängor mm. så ni med brembook var lite uppmärksamma. har ej sagt att ni har fel bultar!
    9-5 Aero FaceLift Edition.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    Drog inte Speedparts in några okhållare till 9-3/9-5 förut pga. av någon konstruktionsmiss?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Återanvänder man inte originalskruvarna från det gamla oket till de nya okhållarna? Eller skiljer de i längd?

    Jag är tveksam till att man inte märker att det går uppseendeväckande tungt att dra i skruvar med fel gängstigning.

    Hursomhelst, så anser jag att dina spindlar blivit förstörda. Är det verkligen säkrare nu med insatsgängor? Eller har du gått upp i diameter, med klenare godstjocklek som följd? Att Speedparts få stå för nya spindlar tycker jag är fullt rimligt. Kör stenhårt på säkerhetsspåret, det är ju ändå därför du köpt vassare bromsar!

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    164

    brembook!

    Det är ju inte mycket skillnad på gängstigningen! nej man kan inte ta orginalbulten för då tar den i skivan! har mont allt från den satsen som jag har fått från speedparts! det är ju närmare 10.000kr som satsen kostar och då tycker jag att sakerna skall passa!
    9-5 Aero FaceLift Edition.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    315
    det blir ju stopp o går jävligt trögt om man skruvar i 12*1,75 i ett 12*1,50 hål, känns ju direkt att det inte är rätt
    SAAB 900 cab-87,99t16 samt 9000 a50-97

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av 99t16blå
    det blir ju stopp o går jävligt trögt om man skruvar i 12*1,75 i ett 12*1,50 hål, känns ju direkt att det inte är rätt
    Precis min mening.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    959
    Använd absolut inte helicoil till detta ! Gängan i spindeln är ythärdad och kommer nu vara betydligt klenare!

    Byt Spindlar!

    ÄVen för mig låter det märkligt att du inte märkte ngt när du drog i 1,75 i ett 1,50 hål ...

    Orginalbultarna går att använda! Antingen lägger man dit brickor som då måste ha rätt passning el så sågar man av dom en bit! Man får va noga så man ej skadar gängan i spetsen då!

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    959
    Använd absolut inte helicoil till detta ! Gängan i spindeln är ythärdad och kommer nu vara betydligt klenare!

    Byt Spindlar!

    ÄVen för mig låter det märkligt att du inte märkte ngt när du drog i 1,75 i ett 1,50 hål ...

    Orginalbultarna går att använda! Antingen lägger man dit brickor som då måste ha rätt passning el så sågar man av dom en bit! Man får va noga så man ej skadar gängan i spetsen då!

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    99
    Men det borde väl stå i deras anvisningar vilka bultar som skall andvändas mm för 10 papp skall man inte gissa sig fram vad man skall ha för saker ?

  10. #10
    Halloj

    Ramlar in lite här. Köpte själv ett sådant bromskit till min 9-5 03-
    Och jag e glad att jag inte hade någon medmänniska me mig när ja skruva dit de för fy fan vilket mök de va. Roll Eyes (Sarcasm)

    De som var mest störande var att när man skulle skuva i bultarna till spindeln, när man får skuva dom utifrån och in så tog ju skivan i ja har ju utvändig torxs på 03- så de var ju bara till att leta upp nåra bra starkahärdade bultar, de skall ju inte vara så här. De var samma me insexbultarna till att skruva dit oken dom var för långa fick ja skära av.

    Mycket missnöjd!

    MVH Simon

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    164

    brembo

    Vad skulle hända om man har helicoil då? det är ju inte mycke gods man borrar ur!
    9-5 Aero FaceLift Edition.

Liknande ämnen

  1. Brembo adapter för 9-5
    Av metalhead_79 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-12-17, 19:44
  2. Imola 19 med brembo ok
    Av Nurmi i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-15, 22:12
  3. Brembo bromsarna ?
    Av Turbo_Knuff i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-05-07, 02:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •