Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: SBP och 900 T8 utan turbo

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Svartå
    Inlägg
    122

    SBP och 900 T8 utan turbo

    Jag måste bara få skriva av mig lite...
    Morsan har just varit och besiktat sin bil, en 900 T8 -84 som jag när turbon rasade för sex år sedan lyfte över en vanlig insprutningsmotor i (också från en 84:a). Den har gått bra att besikta alla år sedan dess.

    Nu fick hon ombesiktning på att hon inte har någon turbo, och de kräver registreringsbesiktning alternativt återställande av motor.

    Skapligt jobbiga de är! Det är ju exakt samma bränslesystem, tändsystem, och allt som spelar roll för utsläpp osv. som på turbomotorn. Jag blir bara så förvånad att de orkar bry sig om att man har "nertrimmat" bilen.
    Så nu åker jag äl på att lyfta i den motor som satt där från början, och byta till ett turboavgassystem igen. Nu har jag turboaggregat och allt annat som behövs stående, men det är ju en massa jobb för att göra morsans bil snabbare som hon ändå kör exakt den fart som står på skyltarna med och knappast behöver turbo.

    Har någon varit med om detta? Kan det verkligen vara så att man måste ha ett turboaggregat på sin bil när alla andra komponenter stämmer? Turbon möjliggör ju att bilen förbränner mer bränsle och skitar ner ännu mer i naturen än vad den redan gör, om man ska se det från det håll som bilprovningen borde göra. Dessutom kan ju jag busköra mer med den när jag lånar den och det borde inte heller vara bra enligt våra myndigheter....

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454
    Va?! Använder man bara turbon för att överskrida hastighetsbegränsningen, alltså automatiskt är en lagbrytare med turbobil?

    OnT: Är väl mer att den står som en turbo i vv:s register, den skall ju ha den motor den är reggad med
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    271
    Medlem#
    3744
    Går det inte att registreringsbesiktiga den med nuvarande motorn då ?

    Och alltså typa om den till en " I " ?

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820
    Citat Ursprungligen postat av Xmit
    Går det inte att registreringsbesiktiga den med nuvarande motorn då ?

    Och alltså typa om den till en " I " ?
    Jodå, kostar 640:-
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    1 892

    Re: SBP och 900 T8 utan turbo

    Citat Ursprungligen postat av pedera
    Jag måste bara få skriva av mig lite...
    Morsan har just varit och besiktat sin bil, en 900 T8 -84 som jag när turbon rasade för sex år sedan lyfte över en vanlig insprutningsmotor i (också från en 84:a). Den har gått bra att besikta alla år sedan dess.

    Nu fick hon ombesiktning på att hon inte har någon turbo, och de kräver registreringsbesiktning alternativt återställande av motor.

    Skapligt jobbiga de är! Det är ju exakt samma bränslesystem, tändsystem, och allt som spelar roll för utsläpp osv. som på turbomotorn. Jag blir bara så förvånad att de orkar bry sig om att man har "nertrimmat" bilen.
    Så nu åker jag äl på att lyfta i den motor som satt där från början, och byta till ett turboavgassystem igen. Nu har jag turboaggregat och allt annat som behövs stående, men det är ju en massa jobb för att göra morsans bil snabbare som hon ändå kör exakt den fart som står på skyltarna med och knappast behöver turbo.

    Har någon varit med om detta? Kan det verkligen vara så att man måste ha ett turboaggregat på sin bil när alla andra komponenter stämmer? Turbon möjliggör ju att bilen förbränner mer bränsle och skitar ner ännu mer i naturen än vad den redan gör, om man ska se det från det håll som bilprovningen borde göra. Dessutom kan ju jag busköra mer med den när jag lånar den och det borde inte heller vara bra enligt våra myndigheter....
    Det spelar ingen roll vilken motor du har under huven, bilen ska vara reggad med den motor som sitter i, det har inget med trimningsgraden att göra. Så är det och inget att göra åt.
    Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Svartå
    Inlägg
    122
    Jo det är väl bara att byta motor, för jag har ingen lust att betala 640:- för att regbesikta den.

    Jag blev bara lite förvånad, det har ju gått bra sex år i rad, och nu plötsligt är det en nitisk besiktningsman som sätter sig på tvären.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277
    Jag skulle tro att de andra har missat att motorn är bytt och att om de insett det också skulle ha underkänt bilen.
    En fundering: var bilen försedd med Turbo märken?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kållered
    Inlägg
    206
    Medlem#
    7034
    Har inget att tillägga förutom att det är imponerande med killar som tycker att jobbet med att byta en motor inte svider lika mycket som att betala ut 640 kr.

    Inte direkt något för oss med tummen mitt i handen!
    9-3 SC 2,0t Vector A60 -07

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej !

    Att bilen måste regbes. är väl solklart vid detta laget...

    Men, vill bara kommentera, det är inte sant att en TuRbomotor nödvändigtvis skiter ned mer, det är i flera fall faktiskt tvärt om. Mer vridmoment vid lägre rpm möjliggör detta.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    186
    Det som jag direkt funderar på är att bilen är reggad som en turbo och då också försäkrad som en turbo, att betala försäkring för en turbo och åka med 900i effekt skulle få mig att gråta varje gång jag satte mig i bilen.
    Men till det relevanta: försäkringspremien sjunker väl inte för att bilen omreggas med 900i motor? försäkringsbolaget kommer fortfarande ta betalt som om det var en turbo?

  11. #11
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av Karl V
    Det som jag direkt funderar på är att bilen är reggad som en turbo och då också försäkrad som en turbo, att betala försäkring för en turbo och åka med 900i effekt skulle få mig att gråta varje gång jag satte mig i bilen.
    Men till det relevanta: försäkringspremien sjunker väl inte för att bilen omreggas med 900i motor? försäkringsbolaget kommer fortfarande ta betalt som om det var en turbo?
    Såvitt jag vet är det precis som du säger! Om man t ex monterar T16 i en 900GL så är det ur försäkringsbolagens synvinkel fortfarande en 900GL, och du kommer då att betala försäkringspremien för en 900GL. Förmånligt och bra. Tvärt om blir dock ingen höjdare, som sagt.

    Jag hade i detta fall monterat en T8-motor och sedan gjort något av följande:

    Alternativ1: Sålt bilen och köpt en 900i 16v
    Alternativ2: Haft kvar bilen och njutit av den extra kraften.

    MVH

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Svartå
    Inlägg
    122
    Jag kommer att lyfta i den turbomotor som satt där från början nu i helgen. Ska också passa på att byta styrväxel och montera krängningshämmare fram. Det är en fin 900 turbo -84 i originalskick, så morsan ska ha den kvar och njuta av den extra kraften.

    Finns säkert lite annat smått och gott att göra samtidigt som att se över koppling, byta vevaxelpackboxar osv.

Liknande ämnen

  1. startproblem og9-3 -98 utan turbo
    Av Larzzon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-10, 23:19
  2. [LÖST] Köra utan turbo OG9-5
    Av Agnesson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-03-22, 14:57
  3. Saab 900 2.3 utan turbo.
    Av Real_Performance i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-06-06, 17:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •