Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: K-Jetronicfåga: bränsleupprikning till T8:an

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    1 888

    K-Jetronicfåga: bränsleupprikning till T8:an

    På min 79:a sitter det en styrtrycksventil utan tryckslangsanslutning.
    Upprikningen vid last sköts av en separat enhet, men på min verkar den inte vara ansluten, åtminstone inte elektriskt, se bild:


    Bäst är ju förstås att koppla in den, men om den inte fungerar, kan man byta den befintliga styrtrycksventilen mot en från en nyare T8:a (med tryckslangsanslutning) och därmed få motsvarande upprikningsfunktion vid laddtryck?

    Är det någon som har ett kopplingsschema för K-Jetronic:en som sitter i 79:ans turbo?
    Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Kopplings-schema ska finnas i instruktionsboken har jag för mig (?).
    På 79:an har dom väl ännu signal från hastighetsmätaren också,precis som på 99:an.
    Byter man vajern mot en utan signalgivare kan det bli galet med berikningen,kanske därför dom kopplat ur den andra funktionen också....

    /M
    Akta skinnet!

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    Kopplings-schema ska finnas i instruktionsboken har jag för mig (?).
    På 79:an har dom väl ännu signal från hastighetsmätaren också,precis som på 99:an.
    Byter man vajern mot en utan signalgivare kan det bli galet med berikningen,kanske därför dom kopplat ur den andra funktionen också....

    /M
    Hm, jag ska detaljstudera dom mekhandböcker jag har, kanske där finns tillräckligt utförliga kopplingsschemor.

    Var sitter givaren, i hastighetsmätaren eller i separat givarmojäng någonstans mellan lådan och hastighetsmätaren?
    Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Den ska sitta innan torpedplåten på väg in i kupèn,en rund sak som sitter på vajern.

    /M
    Akta skinnet!

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    Den ska sitta innan torpedplåten på väg in i kupèn,en rund sak som sitter på vajern.

    /M
    Ok, tack, jag ska kolla.
    Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    1 888
    Ett kopplingschema funnet i Hayne's mekmanual för 900:an

    Provade att aktivera solenoiden och den gav i från sig ett tydligt klickande. Återstår bara att testa med motorn igång.
    Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    molstaberg i mölnbo
    Inlägg
    228
    givaren sitter på hastighetsmätaren på 900.

    lyft på högtalargallret så synns kabeln

    hitta samma bild i 99 handboken men min skanner ville inte.
    900T -79 / 900gl -86
    99cc 2,1 16v -76

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av peter.e
    givaren sitter på hastighetsmätaren på 900.

    lyft på högtalargallret så synns kabeln

    hitta samma bild i 99 handboken men min skanner ville inte.
    Jag plåtade med kameran, kändes enklare än att böka med skannern.

    Jag funderar på om jag ska koppla in en tryckvakt för att få en ytterligare aktiviteringsfunktion på bränsletillskottet, spontant känns det som att varken vidöppet spjäll eller 130 km+ är några optimala gränser, laddtrycket kan ju komma innan bilen kör 130 och innan föraren trampat gasen i botten. Speciellt som laddet är uppskruvat i min bil.
    Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Citat Ursprungligen postat av poh99
    Citat Ursprungligen postat av peter.e
    givaren sitter på hastighetsmätaren på 900.

    lyft på högtalargallret så synns kabeln

    hitta samma bild i 99 handboken men min skanner ville inte.
    Jag plåtade med kameran, kändes enklare än att böka med skannern.

    Jag funderar på om jag ska koppla in en tryckvakt för att få en ytterligare aktiviteringsfunktion på bränsletillskottet, spontant känns det som att varken vidöppet spjäll eller 130 km+ är några optimala gränser, laddtrycket kan ju komma innan bilen kör 130 och innan föraren trampat gasen i botten. Speciellt som laddet är uppskruvat i min bil.
    Du vet att det är en fördröjning på några sekunder också? Allt för att den inte ska behöva skjuta in soppa i onödan vid en repa på 2 sekunder,bränslet är bara för kylning i beriknings-systemet,inte för effekt.

    /M
    Akta skinnet!

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    1 888
    [quote=lillen 761]
    Citat Ursprungligen postat av poh99
    Citat Ursprungligen postat av "peter.e":1cn8ydtr
    givaren sitter på hastighetsmätaren på 900.

    lyft på högtalargallret så synns kabeln

    hitta samma bild i 99 handboken men min skanner ville inte.
    Jag plåtade med kameran, kändes enklare än att böka med skannern.

    Jag funderar på om jag ska koppla in en tryckvakt för att få en ytterligare aktiveringsfunktion på bränsletillskottet, spontant känns det som att varken vidöppet spjäll eller 130 km+ är några optimala gränser, laddtrycket kan ju komma innan bilen kör 130 och innan föraren trampat gasen i botten. Speciellt som laddet är uppskruvat i min bil.
    Du vet att det är en fördröjning på några sekunder också? Allt för att den inte ska behöva skjuta in soppa i onödan vid en repa på 2 sekunder,bränslet är bara för kylning i beriknings-systemet,inte för effekt.

    /M[/quote:1cn8ydtr]
    Jo, jag vet att det inte är så enkelt, och jag är inte ute efter effekten, jag vill bara förhindra att motorn spikar sönder eller bränner ventiler pga för lite soppa.
    I och med att laddet är uppskruvat (av tidigare ägare) till ca 0,8-0,9 bar känns det mer angeläget att få soppa så det räcker. Jag kan iofs skruva ner laddtrycket och vara nöjd och glad.
    Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    1 888
    Allmän fråga, hur bra matchar K-Jetronic den faktiska belastning motorn utsätts för när man trampar på gasen, men inte så mycket att varken spjället eller hastighetsgivaren aktiverar solenoiden?
    Man kan ju inte trampa gasen i botten hela tiden, eller?
    Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •