Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Displayen ICM har lagt av NG9-3 -03

  1. #1

    Displayen ICM har lagt av NG9-3 -03

    satte mig i bilen och starta så var den datorn som visar all aktuell data och låtar på stereon och allt helt svart helt död, tröck på info dispaly knappen den runda men den starta inte.

    Vad kan vara fel? dyrt? laga själv?

  2. #2
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622

    Re: Siden i min SAAB SS 9-3 2003 lagt av

    Citat Ursprungligen postat av qoud me nutrit me destrui
    satte mig i bilen och starta så var den datorn som visar all aktuell data och låtar på stereon och allt helt svart helt död, tröck på info dispaly knappen den runda men den starta inte.

    Vad kan vara fel? dyrt? laga själv?
    Inget liv i ICM:en heller? Eller du kanske har den helt utan display? Det behöver ju inte vara SID:en som är trasig, kan vara ICM:en..

    I vilket fall som helst så kan du inte laga den själv.. Jag skulle åkt till Saab för utläsning av felkoder.

    Mvh
    Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  3. #3
    Jag lånar nog tråden lite.
    Jag är lite nyfiken på vad det skulle kosta att byta displayen, jag har kikat på en 9-3 SS nu i dagarna där många rader har försvunnit, men det är från displayen som sitter där vid cd-enheten inte den som sitter vid rutan, jag vet inte riktigt vilken som kallas SID numer.
    Någon som har koll på vad den displayen skulle kosta att byta? Det är den monochroma displayen jag har, svartgröna dvs.
    MVH Patrik
    Saab 9-3 Aero SS -03

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Eskilstuna.
    Inlägg
    660
    SID är den som sitter vid rutan.

  5. #5
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av patrik747
    Jag lånar nog tråden lite.
    Jag är lite nyfiken på vad det skulle kosta att byta displayen, jag har kikat på en 9-3 SS nu i dagarna där många rader har försvunnit, men det är från displayen som sitter där vid cd-enheten inte den som sitter vid rutan, jag vet inte riktigt vilken som kallas SID numer.
    Någon som har koll på vad den displayen skulle kosta att byta? Det är den monochroma displayen jag har, svartgröna dvs.
    MVH Patrik
    Den du pratar om är ICM, och i ditt fall ICM2 (monokrom display). Skulle nog leta efter en på SDCC eller motsvarande. Saab tar uppåt 5000kr för en ny sådan.

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    199
    Min SID på min förra bil, en -04 Cab, uppförde sig likadant ibland. Men efter omstart av systemet brukade det lösa sig. D.v.s. en "norsk reset".
    /Alex
    Opel Astra 1.7 CDTi EcoFLEX Sport ST -2011

  7. #7
    alltså koppla ur batteriet ? en timma eller något?
    vad kostar det att lämna in hos saab för avläsning av felkod för att se om felet är siden eller annat fel?
    svårt att demontera siden själv?
    Knapparna i ratten funkar inte heller stereon är död och hela den konsolen där stereon sitter funkar inte, bra fläktsystemet och acc området som fungerar. bakvarnaren piper inte heller eller blinkers grejerna när man blinkar, den varnar heller inte med ljud om bältet inte sitter på (vilket är skönt )

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    783
    Citat Ursprungligen postat av qoud me nutrit me destrui
    alltså koppla ur batteriet ? en timma eller något?
    vad kostar det att lämna in hos saab för avläsning av felkod för att se om felet är siden eller annat fel?
    svårt att demontera siden själv?
    Knapparna i ratten funkar inte heller stereon är död och hela den konsolen där stereon sitter funkar inte, bra fläktsystemet och acc området som fungerar. bakvarnaren piper inte heller eller blinkers grejerna när man blinkar, den varnar heller inte med ljud om bältet inte sitter på (vilket är skönt )
    Exakt så där blev min SS efter att jag laddat batteriet. Jag gjorde då hela systemet strömlöst i en kvart och efter det så har allt fungerat perfekt.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  9. #9
    går ut och testar och håller tummarna, det klickar lite lustgit där fram omkring siden när jag har igång motorn eller så klickar det bara i mitt huvud men det låter so mdet kommer därifrån.
    säger till om 30min hur det gått

  10. #10
    underbart, nu funkar det Tackar!

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    783
    Citat Ursprungligen postat av qoud me nutrit me destrui
    underbart, nu funkar det Tackar!
    "Norsk Reset" är ett underskattat trick, helt klart
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543
    Jag hade samma problem för länge sen. Jag ryckte säkringen och satte tillbaks, sen funkade det fint. Antar att det gör ungefär samma sak som att lossa batteriet, med skillnaden att inte allt blir nollat.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    783
    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    Jag hade samma problem för länge sen. Jag ryckte säkringen och satte tillbaks, sen funkade det fint. Antar att det gör ungefär samma sak som att lossa batteriet, med skillnaden att inte allt blir nollat.
    Å andra sidan verkar inte "systemet" må illa av att nollas ibland.
    Min blev ordentligt piggare i motorn efter att jag gjort den strömlös vilket var en bonus man tackade för.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    37
    Min SID och radio var också död en morgon. Sökte runt lite och hittade den här tråden. Batteritricket funkade för mig också.
    Känns bra att inte behöva lägga massa pengar på att ordna det så här i början av sommaren. Får väl bara hoppas man inte behöver göra det här till en vana.

    Tusen tack till "qoud me nutrit me destrui" som starta tråden. Och tack till "Alex9-3" som kom först med lösningen på problemet.
    Saab 93-ss -03

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    192
    Hade en hyffsat ny 9-3 SC ca ett halvår gammal på jobbet som inte backvarnaren funkade på. fanns inga felkoder på sysmtemet men efter en norsk reset blev det kanon igen.
    Saab 9-3 SS Aero -04
    www.garaget.org/Kristian_Moller

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Visby - Gotland
    Inlägg
    18
    jag fyller väl på då:
    Fick ingen fart på kupefläkten/acc när jag skulle ut och åka igår, det kom lite kallluft när man körde fort men fläkten snurrade inte, hände inget när man tryckte på knapparna så jag ryckte säkringar som hade med AC och fläkt att göra och sen funka det. Kan va bra att veta...
    9-3 Aero 2001

Liknande ämnen

  1. Diodrar i displayen?
    Av Zebsvard i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-12-24, 03:53
  2. Pixelbortfall i ac displayen
    Av Freddas_900ltt i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-10, 09:41
  3. displayen
    Av la_tobbe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-27, 16:53
  4. ACC displayen dog...
    Av Acer8m i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-02, 03:29
  5. 1 fel på acc displayen
    Av Nicke L i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-11-03, 23:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •