Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Tomgång/Laddproblem

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Nora - Örebro
    Inlägg
    21

    Tomgång/Laddproblem

    hej har en saab 9000 2.3T Aero 91, med en tomgång på 200-300varv.
    Den är också hård på gasen vilket den inte ska vara. Jag och min vän kopplade vakummkopplingar efter ett schema och fick bilen att gå helt perfekt. sen när man skulle starta den en annan gång så var den likadan igen. Kan min bil gått i nått limphome läge? eller är nån backventil trasig?, Magnetventil?, Wastegate , d vanliga alla säger. Har inga insugsläckage osv.
    Bilen ladda förut 1.4 när man drog ur R-slangen. Sedan nu senare när jag pröva med det så gjorde han inte det. Tyder på?. Tacksam för alla svar / Felsökningar som BÖR testas
    Saab 9000 2.3T Aero 91 - 1.5bar

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Tror du den har gått i limp-home så ryck -kabeln på batteriet så nollas boxen.

    Varför tomgången är låg är svårt att svara på men ett hett tips är ju tomgångsmotorn.
    Ta och ryck kontakten till tomgångsmotorn när bilen är igång. Då ska du få ungefär 1000 varv i tomgång. När du sedan sätter tillbaka kontakten så ska tomgången gå upp till 2000 varv kanske för att sedan stabilisera sig. Detta är beskrivningen på hur en frisk motor funkar.

    Dålig tomgång gör att bilen svarar dåligt på gas och bluddrar lite på låga varv.

    Har du tomgång när du startar bilen eller är alltid tomgången på 2-300varv?
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Nora - Örebro
    Inlägg
    21

    Tomgång/Laddproblem

    Tomgången nu är permanent 200-300 varv precis vid liv alltså. och jag har prövat nolla bilen genom att ta bort batteriet. Vart har jag en tomgångsmotor sitter på min?. Att min gaspedal var hård sa nån att det var för något annat kommer ihåg vad men så är den inte när allt vakuum är okej. Jag har mätt på nån backventil och dem 2 backventilerna hade inte samma Motstånd tydligen så en kanske är defekt med?
    Saab 9000 2.3T Aero 91 - 1.5bar

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737

    Re: Tomgång/Laddproblem

    Citat Ursprungligen postat av Skoogis
    Vart har jag en tomgångsmotor sitter på min?
    Eftersom du har TCS och elektroniskt spjällhus så har du ingen tomgångsmotor. Tomgången sköts av det elektroniska spjället istället.

    Det finns miljarder med trådar och felsökningstips angående krabbande TCS om du söker.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Nora - Örebro
    Inlägg
    21

    Tomgång/Laddproblem

    Tror du TCS har med allt o göra, Mitt ladd och tomgång?, eftersom den sköter väll en del vakuum med?
    Saab 9000 2.3T Aero 91 - 1.5bar

Liknande ämnen

  1. Laddproblem 900 ng
    Av schnyggwe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-18, 07:08
  2. laddproblem
    Av Fozgate i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-13, 22:49
  3. Laddproblem
    Av Sandstig i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-07-11, 13:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •