Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 70

Ämne: Hur många procent E85 *lite prov-resultat*

  1. #1

    Hur många procent E85 *lite prov-resultat*

    som topic lyder , hur många procent E85 kan man blanda i bensinen i en original saab 9000 turbo ? Börjar bli lite desperat läge nu när bensinen kostar 13,29 /liter
    regerande svensk mästare i db-drag
    www.garaget.org/omegaman1
    msn: hannutakkinen211@hotmail.com

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kristinehamn.
    Inlägg
    1 196
    Medlem#
    6124
    Ca 5 - 7% är en lagom blandning eftersom 95 oktan redan innehåller ca 5% E85.

    Men det finns ju dom som kör med mera sprit än så, men då kanske du får börja byta lite delar.

    Annars kollar du med dom stora mappnings firmorna vad dom har för program som passar till dig.

    Mvh Håkan

  3. #3
    tackar så mkt för svaret
    regerande svensk mästare i db-drag
    www.garaget.org/omegaman1
    msn: hannutakkinen211@hotmail.com

  4. #4
    en liten följdfråga
    vad händer om man har för mkt etanol blandat med bensin ? eldar man kolv/ventiler eller blir bilen bara jätteslö ?
    regerande svensk mästare i db-drag
    www.garaget.org/omegaman1
    msn: hannutakkinen211@hotmail.com

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    672
    Jag har kört 50/50 och det funkar bra men är väl inte att rekommendera. Blandningen blir för mager och du kommer hamna utanför adaptionsområdet någonstans vid den inblandningen.

    Höj spridarkapaciteten med högre tryck ifall du vill köra högre inblandningar än ca 20% E85. Helst ska AFR'en verifieras med en bredbandslambda så du inte kör motorn för magert. Finns från ca 2000 kr.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av omegaman1
    en liten följdfråga
    vad händer om man har för mkt etanol blandat med bensin ? eldar man kolv/ventiler eller blir bilen bara jätteslö ?
    Sen tycker tydligen inte bränslepump och bränslegivare om mer än ca. 20% etanol.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  7. #7


    tackar så mkt för tipsen o kunskapen ! jag ska köpa en ställbar b.t.r o tanka 20% e85 .
    regerande svensk mästare i db-drag
    www.garaget.org/omegaman1
    msn: hannutakkinen211@hotmail.com

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    672
    Citat Ursprungligen postat av omegaman1


    tackar så mkt för tipsen o kunskapen ! jag ska köpa en ställbar b.t.r o tanka 20% e85 .
    Eller köp en 3,5 bars BTR på speedparts för 660 kr och tanka 50/50. Då hamnar du ganska exakt rätt. Med denna inblandning kan du räkna med samma förbrukning och bättre gång på motorn. Du kan i nödfall köra kortare sträckor på ren bensin.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  9. #9
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Jag har nu kommit upp i 90% E85, det var fortfarande lite bensin i sist jag tankade... Bytt bränslepump, spridare och bränslefilter + mappar om programmet i givetvis!

    Kallstarter är lurigast att få till verkar det som.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    om du har mappat om programvaran för etanol så blir ju grejen inte riktigt den samma.

    Tanka etanol i en gammal bil brukar leda rätt snart till att soppapumpen lägger av, 1000kr + byte av soppafilter 200kr.

    Sen vad jag sett så brukar i 99 fall av 100 CE lampan tändas på saabar när man har i förmycket etanol.

    säger som jag alltid sagt, klabba inte med skiten för ryker nått sönder så har du förlorat vinsten + ännu mer...
    Lika så är vinsten förbluffande liten.
    jag kör runt 150mil/månad och de skulle ju inte göra mer än någon hundring eller 2 för att hålla på med klabbet, pajar då soppapumpen så har ju en hel årsvinst gått åt...

    Ska man köra på etanol så anpassa program osv för det, då kan man tjäna på det.
    Och självklart så pratar jag om std bilar som inte är mappade för etanol, så slipper vi dra diskutionen om hur folk med mappade bilar sparar pengar.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 103
    Citat Ursprungligen postat av agnes
    Citat Ursprungligen postat av omegaman1
    Sen tycker tydligen inte bränslepump och bränslegivare om mer än ca. 20% etanol.
    Har kört två år på 100% E85 på en 900 GL (32000 mil), två år på 9000i (24000 mi) och två år med min nuvarande 900S (26000 mil). Har hittils inte råkat ut för en enda skuren soppapump, läckande slang eller igensatt spridare. Enda åtgärd var större spridare och nytt bränslefilter.

    Det där att himlen faller ner så fort man tankar E85 är lite av en skröna. Personligen tror jag att det mestadels händer med bonnkonverteringar med ökat bränsletryck. I mitt tycke är ökat bränsletryck det allra dummaste sättet att konvertera motorn till E85. Det krävs 4.9 bar soppatryck (om orginalet är 3 bar) för att få 40% mer flöde. Lägg till 1 bar laddtryck ovanpå detta och du inser att du frågar en gammal soppapump att flöda 40% mer vätska vid 6 bar tryck....inte konstigt att dom går sönder.

    Det är större spridare eller ommappning som gäller. Ställbara BTR är för traktorer...
    Signatur...

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Citat Ursprungligen postat av agnes
    Citat Ursprungligen postat av omegaman1
    Sen tycker tydligen inte bränslepump och bränslegivare om mer än ca. 20% etanol.
    Har kört två år på 100% E85 på en 900 GL (32000 mil), två år på 9000i (24000 mi) och två år med min nuvarande 900S (26000 mil). Har hittils inte råkat ut för en enda skuren soppapump, läckande slang eller igensatt spridare. Enda åtgärd var större spridare och nytt bränslefilter.

    Det där att himlen faller ner så fort man tankar E85 är lite av en skröna. Personligen tror jag att det mestadels händer med bonnkonverteringar med ökat bränsletryck. I mitt tycke är ökat bränsletryck det allra dummaste sättet att konvertera motorn till E85. Det krävs 4.9 bar soppatryck (om orginalet är 3 bar) för att få 40% mer flöde. Lägg till 1 bar laddtryck ovanpå detta och du inser att du frågar en gammal soppapump att flöda 40% mer vätska vid 6 bar tryck....inte konstigt att dom går sönder.

    Det är större spridare eller ommappning som gäller. Ställbara BTR är för traktorer...
    oki , vilka spridare behöver jag tro ? min bil är en 9000 2,3ltt -95
    som ska chippas nu i dagarna med speedparts steg 1
    regerande svensk mästare i db-drag
    www.garaget.org/omegaman1
    msn: hannutakkinen211@hotmail.com

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av omegaman1
    Citat Ursprungligen postat av agnes
    Citat Ursprungligen postat av omegaman1
    Sen tycker tydligen inte bränslepump och bränslegivare om mer än ca. 20% etanol.
    Har kört två år på 100% E85 på en 900 GL (32000 mil), två år på 9000i (24000 mi) och två år med min nuvarande 900S (26000 mil). Har hittils inte råkat ut för en enda skuren soppapump, läckande slang eller igensatt spridare. Enda åtgärd var större spridare och nytt bränslefilter.

    Det där att himlen faller ner så fort man tankar E85 är lite av en skröna. Personligen tror jag att det mestadels händer med bonnkonverteringar med ökat bränsletryck. I mitt tycke är ökat bränsletryck det allra dummaste sättet att konvertera motorn till E85. Det krävs 4.9 bar soppatryck (om orginalet är 3 bar) för att få 40% mer flöde. Lägg till 1 bar laddtryck ovanpå detta och du inser att du frågar en gammal soppapump att flöda 40% mer vätska vid 6 bar tryck....inte konstigt att dom går sönder.

    Det är större spridare eller ommappning som gäller. Ställbara BTR är för traktorer...
    oki , vilka spridare behöver jag tro ? min bil är en 9000 2,3ltt -95
    som ska chippas nu i dagarna med speedparts steg 1
    är det inte bättre du skaffar ett riktigt etanolprogram om du ändå ska chippa bilen?

    Polaren tankade etanol i sin steg3 och kan lungt säga att de va inget roligt att köra med den bilen.

    Skit i steg1 och skaffa ett etanolprogram, kostar inte mycket extra och du tjänar verkligen på att tanka etanol med...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 103
    Citat Ursprungligen postat av omegaman1
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Citat Ursprungligen postat av agnes
    Citat Ursprungligen postat av omegaman1
    Sen tycker tydligen inte bränslepump och bränslegivare om mer än ca. 20% etanol.
    Har kört två år på 100% E85 på en 900 GL (32000 mil), två år på 9000i (24000 mi) och två år med min nuvarande 900S (26000 mil). Har hittils inte råkat ut för en enda skuren soppapump, läckande slang eller igensatt spridare. Enda åtgärd var större spridare och nytt bränslefilter.

    Det där att himlen faller ner så fort man tankar E85 är lite av en skröna. Personligen tror jag att det mestadels händer med bonnkonverteringar med ökat bränsletryck. I mitt tycke är ökat bränsletryck det allra dummaste sättet att konvertera motorn till E85. Det krävs 4.9 bar soppatryck (om orginalet är 3 bar) för att få 40% mer flöde. Lägg till 1 bar laddtryck ovanpå detta och du inser att du frågar en gammal soppapump att flöda 40% mer vätska vid 6 bar tryck....inte konstigt att dom går sönder.

    Det är större spridare eller ommappning som gäller. Ställbara BTR är för traktorer...
    oki , vilka spridare behöver jag tro ? min bil är en 9000 2,3ltt -95
    som ska chippas nu i dagarna med speedparts steg 1
    I och med att det antagligen sitter 431-spridare i bilen behöver du spridare som flödar 40% mer. 431:or flödar 260g n-heptan per minut, alltså behöver du något som flödar 364g n-heptan.

    Det närmaste "färdigt" jag tänker på är Volvo gröna spridare (968:or). Dessa flödar 310g n-heptan/min. Resten borde man kunna mappa upp.

    Det sägs att man kan köra "etanolprogram" rakt av på 431:or men jag personligen är lite förvånad att man kan plocka ut extraeffekt med orginalspridare. Det krävs som sagt 40% mer flöde.

    Nu vet jag inte hur tabeller ser ut i en orginal T5-sprut men jag skulle bli förvånad om spridare gick på 60% duty-cycle vid fullgas. Visserliggen kräver E85 mindre fullgasanrikning men man borde ligga på marginalen.

    Dvs. anser jag att Volvo gröna spridare och etanolanpassat program är det bästa sättet för T5-bilar. Då har man gott om spridarkapacitet och man kan trolla fram fler hästar och bättre bränsleförbrukning mha. aggresivare tändkurva (åtminstone vid halvgas).

    Soppatrycket hålls i så fall kvar på orginalnivå och risken att pumpen rasar blir betydligt mindre.

    (Snik)alternativ två är att bara hiva i gröna spridare och tanka 50/50. Då har motorn ungefär samma lambda och fattar inte att den åker på blandning. Antagligen kan man tanka lite till tills man slår i övre adaptionsmarginalen och CE tänds.
    Signatur...

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Sen vad jag sett så brukar i 99 fall av 100 CE lampan tändas på saabar när man har i förmycket etanol.
    Check engine lampan tänds när lambda kompenseringen går i botten, vilket är vid +-20% tror jag.

    Citat Ursprungligen postat av Günter
    Citat Ursprungligen postat av omegaman1


    tackar så mkt för tipsen o kunskapen ! jag ska köpa en ställbar b.t.r o tanka 20% e85 .
    Eller köp en 3,5 bars BTR på speedparts för 660 kr och tanka 50/50. Då hamnar du ganska exakt rätt. Med denna inblandning kan du räkna med samma förbrukning och bättre gång på motorn. Du kan i nödfall köra kortare sträckor på ren bensin.
    Får du samma förbrukning med 50:50 E85 som med bensin så skulle i alla fall jag ana ugglor i mossen. En 50:50 blandning, dvs ca 42% etanol innehåller lite drygt 15% mindre energi per liter än bensin och eftersom man inte ställt om varken tänd- eller bränsemappar så måste detta synas på bränsleförbrukningen. Annars så låter det som att motorn går magert (vilket reducerar bränsleförbrukningen).

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    jag fattar inte ens problemet.

    Om man ändå ska ha in bilen för trimning så är de väl bättre att välja ett etanolprogram direkt än att välja ett bensinprogram och sen hemmaklabba med vad för följder det kan få...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Vindeln
    Inlägg
    470
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Har kört två år på 100% E85 på en 900 GL (32000 mil),

    Vad hadde du gjort för modefiering på denna ? ska nämligen åka å hämta en karburator 99a från 1982 på onsdag ^^ å tanka alkohol i en bruks kärra e ju aldrig fel
    Hé jé int lätt då hé jer svårt!
    2x9-5 2,3 my00
    -85 t16 sportsedan

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 103
    Citat Ursprungligen postat av Folke_
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Har kört två år på 100% E85 på en 900 GL (32000 mil),

    Vad hadde du gjort för modefiering på denna ? ska nämligen åka å hämta en karburator 99a från 1982 på onsdag ^^ å tanka alkohol i en bruks kärra e ju aldrig fel
    Jag har slipat om nålen. Gjorde det i flera omgångar och mätte med bredbandslambda tills den gick rätt.
    Signatur...

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Vindeln
    Inlägg
    470
    förstod jag det rätt nu... Blandar ju alltid ihop alla nålar å munstucken å småpickel i dom där förgasarna, e dessutom lite osäker på funktionen på alla nålar å munstycken å grejjer !

    alltså

    -Du slipade alltså av flotörnålen så att förgasaren teoretiskt sett flödar över ?

    Och då blir ju följdfrågan... Surar den inte ner sig ?[/b]
    Hé jé int lätt då hé jer svårt!
    2x9-5 2,3 my00
    -85 t16 sportsedan

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 103
    Citat Ursprungligen postat av Folke_
    förstod jag det rätt nu... Blandar ju alltid ihop alla nålar å munstucken å småpickel i dom där förgasarna, e dessutom lite osäker på funktionen på alla nålar å munstycken å grejjer !

    alltså

    -Du slipade alltså av flotörnålen så att förgasaren teoretiskt sett flödar över ?

    Och då blir ju följdfrågan... Surar den inte ner sig ?[/b]
    Nope. Förknasaren är en Zenith Strömberg CD175. Den har en nål som sitter i en kolv. Man kan antigen borra upp hålet (så det flödar mer bränsle) eller slipa ner nålen (samma sak).

    Jag valde att slipa ner nålen då det är relativt enkelt att byta till bensinnål om det skulle behövas. Borrar jag upp munstycket så måste jag plocka isär allt.

    Flötören rörde jag aldrig. Det är bara att skruva upp fyra skruvar som håller i kolven, sen kan du plocka ut kolven och membranen. I botten av kolven sitter det en nål. Denna nål måste slipas ner tills förknasaren ger 40% mer bränsle. Dessvärre måste detta ske över hela registret så man får experimentera lite.
    Signatur...

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-03-23, 10:19
  2. Vilken procent toning är lagom?
    Av saab1991 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-05-12, 21:54
  3. Svar: 30
    Senaste inlägg: 2008-04-08, 11:08
  4. Resultat av komp.prov.
    Av O-snabb i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-08-10, 23:25
  5. Komp.prov 2,3-95
    Av Stefan K i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-11, 17:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •