Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: vinande ljud via FM modulatorn

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 180

    vinande ljud via FM modulatorn

    Bläh

    Kopplade in FM modulatorn mellan datorn och as2-an pga avsaknad av aux in (tack för det saab). Jag fåt ut ljudet men det är mycket brus i bakgrunden. Det blir också ett vinande ljud som ökar vid gaspådrag. Vad kan vara fel? Jordningen? Ska man grounda datorns chassie ngnstans i karossen? Eller grounda invertern som datorn är kopplad till? (ska tillägga att när man kopplar hörlurar till datorn så finns inget brus).

    Blir tokig..på köpet dog gpsen imorse

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 500
    Är ju generatorvin du fått.
    Se till så att signalkablarna inte korsar strömkablarna någostans.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 180
    Citat Ursprungligen postat av _JB_
    Är ju generatorvin du fått.
    Se till så att signalkablarna inte korsar strömkablarna någostans.
    Ok, ska dubbelkolla

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893

    Re: vinande ljud via FM modulatorn

    Citat Ursprungligen postat av zsh
    Bläh

    Kopplade in FM modulatorn mellan datorn och as2-an pga avsaknad av aux in (tack för det saab). Jag fåt ut ljudet men det är mycket brus i bakgrunden. Det blir också ett vinande ljud som ökar vid gaspådrag. Vad kan vara fel? Jordningen? Ska man grounda datorns chassie ngnstans i karossen? Eller grounda invertern som datorn är kopplad till? (ska tillägga att när man kopplar hörlurar till datorn så finns inget brus).

    Blir tokig..på köpet dog gpsen imorse
    Låter ju helt klart som jordfel. Försök att jorda allt på samma punkt (FM-modulatorn på stereons jordkabel osv). Har du förresten en Dell?

    Min polare har samma problem som du när han kopplar sin Dell till en stereo och det enda sätt vi lyckades få tyst på det var att jorda 220V-adaptern på samma ställe som förstärkaren och dessutom fick vi använda en speciell låda för att "rena" strömmen (en AC-AC omvandlare på runt 20-25kg ). Annars gick det bara inte... Problemet uppstod bara från hans (nya) Dell, inte vare sig från min hp/Compaq eller min IBM.

    Dell frånsade sig allt ansvar då det fungerade bra med hörlurar, menade dem.
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 180

    Re: vinande ljud via FM modulatorn

    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Citat Ursprungligen postat av zsh
    Bläh

    Kopplade in FM modulatorn mellan datorn och as2-an pga avsaknad av aux in (tack för det saab). Jag fåt ut ljudet men det är mycket brus i bakgrunden. Det blir också ett vinande ljud som ökar vid gaspådrag. Vad kan vara fel? Jordningen? Ska man grounda datorns chassie ngnstans i karossen? Eller grounda invertern som datorn är kopplad till? (ska tillägga att när man kopplar hörlurar till datorn så finns inget brus).

    Blir tokig..på köpet dog gpsen imorse
    Låter ju helt klart som jordfel. Försök att jorda allt på samma punkt (FM-modulatorn på stereons jordkabel osv). Har du förresten en Dell?

    Min polare har samma problem som du när han kopplar sin Dell till en stereo och det enda sätt vi lyckades få tyst på det var att jorda 220V-adaptern på samma ställe som förstärkaren och dessutom fick vi använda en speciell låda för att "rena" strömmen (en AC-AC omvandlare på runt 20-25kg ). Annars gick det bara inte... Problemet uppstod bara från hans (nya) Dell, inte vare sig från min hp/Compaq eller min IBM.

    Dell frånsade sig allt ansvar då det fungerade bra med hörlurar, menade dem.
    japp ska testa. Ingen dell här, en mini-pc.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893

    Re: vinande ljud via FM modulatorn

    Citat Ursprungligen postat av zsh
    japp ska testa. Ingen dell här, en mini-pc.
    Okidey. Keep us posted...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 180
    frågan e fan egentligen om man inte skulle ta o köpa en AS3 och smacka in istället och då direkt koppla in på AUX istället för att jävlas med fm modulatorer o skit.

    Vet ngn om det bara är att byta? eller måste nya stereon giftas in på ngt sätt?

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av zsh
    frågan e fan egentligen om man inte skulle ta o köpa en AS3 och smacka in istället och då direkt koppla in på AUX istället för att jävlas med fm modulatorer o skit.

    Vet ngn om det bara är att byta? eller måste nya stereon giftas in på ngt sätt?
    Jag är rätt säker på att den måste giftas in... Men har du monterat dit den fixas det ju på två röda med en Tech2. Det borde väl inte kosta just nånting...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    252
    Men jag kör AS3 och har ingen AUX-in vad jag vet, eller??? Jag kör med modulator från Kjell & Co. och den brusar också. Det sitter ju en ingång via CD-växlaren och det går ju använda den om man har växlare i bilen har jag läst.


    MVH/T
    | Kör: SAAB 9-3 Aero '01 | Åker: Volvo 965 '95

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Citat Ursprungligen postat av zsh
    frågan e fan egentligen om man inte skulle ta o köpa en AS3 och smacka in istället och då direkt koppla in på AUX istället för att jävlas med fm modulatorer o skit.

    Vet ngn om det bara är att byta? eller måste nya stereon giftas in på ngt sätt?
    Samma huvudenhet på AS2 som AS3. Ingen Aux-ingång, men med lite pyssel så kan man som sagt tjuvkoppla sig på CD-växlaringången, men detta kräver att du har en växlare. Finns en tråd om hur man går tillväga.

    Vad beträffar generatorbruset som du har så är det enklaste att koppla en ground loop isolator mellan fm-modulatorn och stereon. Kostar ca 100-200 kr och gör jobbet. Risken finns att det blir lite burkigare ljud, men eftersom fm-ljudet inte är direkt super endå så kommer du knappas märka någon skillnad.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 638
    Kom på en sak, när jag kopplade in min FM-modulator så blev ljudet kass, dock hade jag lagt den bakom stereon. Jag flyttade den en bit och då blev det genast bättre.

    Kanske funkar för dig med / Jimmie

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 180
    Citat Ursprungligen postat av jimel
    Kom på en sak, när jag kopplade in min FM-modulator så blev ljudet kass, dock hade jag lagt den bakom stereon. Jag flyttade den en bit och då blev det genast bättre.

    Kanske funkar för dig med / Jimmie
    mm jag har oxo lagt den bakom stereon. Problemet är att de antenn kablar från modulatorn är rätt korta, men jag ska testa lägga ner den bakom acc-en och se om det blir bättre.

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Kolla jordningen att den är korrekt som skrivits ovan.
    Det går att minska generatorvinadet med ett enkelt filter.

    mvh
    johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne, Silvåkra
    Inlägg
    519
    Tjena!!
    Jag har oxå monterat nu i veckan en fm-modulator ifrån Kjelle mellan min handdata o stereon i bilen.. Jag fick oxå ett litet vinande ljud. Ett typiskt generatorljud. Har oxå modulen bakom stereon men jag ska testa att flytta den till sidan bevid handsfacket. Får hoppas att det blir bättre ljud.
    Köpte oxå en fmmodul med en inbyggd sändare som sänder istället för att gå på antennkablen till radion. Där om nått får man störningar. Det enda positiva är att den är lätt att flytta mellan bilarna. Bara att plugga in i cigguttaget där den får spänning ifrån..
    Aja, skulle bara dela med mej...
    Mvh Jonas
    Audi Coupe 2.0E -91
    Ford Mustang HT -70 http://www.garaget.org/?car=30297

Liknande ämnen

  1. Vinande ljud
    Av Mr_MAd i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-29, 18:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •