Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Bromsproblem og9-3 AERO

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    7

    Bromsproblem og9-3 AERO

    Tänkte se om någon har några bra tips om vad som kan vara fel med mina bromsar.

    Problemet är lite svårt att beskriva men jag ska försöka så gott det går. Det började uppenbara sig sent i vintras...
    Vid lätt tryck på bromspedalen kunde jag känna att bromspedalen pulserade ungefär som om ABS:en gick in men det var det inte. Eftersom det var torr asfalt vid tillfället och att jag körde väldigt försiktigt så kan jag ju utesluta att det var på grund av att hjulen låste sig som jag kände detta...
    Nu är det så att det har blivit sämre. Man kan säga att ca: 50% av alla inromsningar framkallar detta pulserande i bromspedalen... (det kan inte vara obalans i skivorna för man kan känna pulserna ett kort tag efter att bilen stannat...)

    En sak som inte känns särskilt bra är att vid hårda inbromsningar i samband med sväng så tänds varningslampan för broms ! den släcks direkt efter så att det borde ju vara vätske nivån. Men det är det inte.

    Skivor och klossar är slitna, men inte slut... skall bytas vid tillfälle för att utesluta ev. enkla mekaniska fel..

    Är det någon som har upplevt detta? Eller kan ha en idé om vad det är som får ABS pumpen att gå in... skriv gärna här.
    Kan ju även nämna att pumpen inte pumpar med samma frekvens som när den går in för att häva hjullåsning utan en lägre och ej konstant frekvens.

    Tacksam för förslag,

    Eric
    Bilar: SAAB 9-3 SC 2,0t BioPower -08
    SAAB 9-3 AERO -01
    Chevrolet C/K 3500 -99

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    örebro/bonnavischan
    Inlägg
    604
    sätter en slant att det är någon av dina ABS givare som är kaputt de sitter på fjäderbenet fram och finns att köpa på speedparts eller saab åf.
    mvh
    9-3 aero sportcombi. Lite "tunad"
    http://www.garaget.org/Pekkis
    Livet är inte bara en lek det är en dans på rosor också!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    7
    Borde inte ABS lampan lysa då?

    Allt fungerar normalt (förutom felet då men... )
    Bilar: SAAB 9-3 SC 2,0t BioPower -08
    SAAB 9-3 AERO -01
    Chevrolet C/K 3500 -99

  4. #4
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Det är en ABS krans som spruckit på dina drivknutar.
    Åtgärdas genom att byta komplett drivknut.
    Hissa upp bilen och lys med en lampa på klransarna så ser du en som är sprucken till 99%

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    7
    Tack Rickard,

    Spot on! Det var en spricka i kransen på vä. fram ca: 3mm.

    Eftersom du verkar veta vad du pratar om kanske du kan ge mig ett svar på om givarna skall gå emot kransen eller inte. Jag antar att dom inte skall gå emot kransen, borde ju vara någon typ av pulsgivare men eftersom jag hade släpspår på kransarna på båda sidor blev jag osäker.

    Tack för hjälpen,

    Eric
    Bilar: SAAB 9-3 SC 2,0t BioPower -08
    SAAB 9-3 AERO -01
    Chevrolet C/K 3500 -99

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568
    Citat Ursprungligen postat av panzer
    Tack Rickard,

    Spot on! Det var en spricka i kransen på vä. fram ca: 3mm.

    Eftersom du verkar veta vad du pratar om kanske du kan ge mig ett svar på om givarna skall gå emot kransen eller inte. Jag antar att dom inte skall gå emot kransen, borde ju vara någon typ av pulsgivare men eftersom jag hade släpspår på kransarna på båda sidor blev jag osäker.

    Tack för hjälpen,

    Eric
    Rätt vanligt på 900 94-98 att givarfästet ärgar sönder, vet inte om det även på 9-3 är i alu, dvs ärgar? Isåfall är det det som gör att givaren legat emot. (Finns nytt i plast att köpa på SP, Saab tex)

    Skall vara ett mellanrum.

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  7. #7
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Som sagt, givaren skall inte ligga emot kransen. Rätt vanligt att den gör det dock.

Liknande ämnen

  1. Bromsproblem 9-3 SC Aero
    Av Johan99 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-10-15, 00:03
  2. Bromsproblem og9-3 aero
    Av restyled i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-13, 20:00
  3. Bromsproblem på 9-3 Aero -02
    Av DanDan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-03, 00:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •