Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Bra guide till turbobyte 9-5?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Inlägg
    68

    Bra guide till turbobyte 9-5?

    Hej!

    Då jag förföljts av ett stort rökmoln sista 10 km hem från jobbet idag så misstänker jag starkt att min turbo gett upp (ingen olja i kylarvattnet och full nivå i expansionskärlet så det borde inte vara topplockspackningen).
    Kanske man får räkna med efter 16000 mil på originalturbo...

    Då jag inte är sugen på att betala de 14136:- som 3 olika Saab-verkstäder vill ha så har jag beställt en utbytesturbo från Speedparts... men nu är frågan:

    Finns det några bra, gärna illustrerade, guider till turbobyte på en 9-5:a (2001 års modell)? Jag har letat men hittar inget som direkt är en hjälp...

    Tacksam för alla svar!!

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 567
    Som princip skulle du kanske kunna ha nytta av denna även om det gäller en NG900:
    http://photo.platonoff.com/Auto/2005...o_Replacement/

    En steg för steg till 9-5 utan bilder finns ju här:
    http://www.thesaabsite.com/Saab-95-(...eplacement.htm

    Finns det verkligen ingen tråd om detta i FAQ:n? Varannan ägare till 9-5 har väl snart bytt turbo.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    645
    Ingen guide. Men ett turbobyte till en av samma sort är inte spec krångligt. Bara tidskrävande och trångt! Jag kan inte ens byta bromsar på min bil. Men lyckades byta grenrör, turbo, byta till stålomspunna slangar, dp och avgas. Tog en dag. Då var det en lite större turbo. Tips. Nya koppar packningar till banjorkruvarna, glykol kaffebryggare och mjölk är det som kan vara bra att ha.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 724
    Medlem#
    10798
    Ny packning mellan grenrör och turbo och mellan turbo och oljeretur kan också vara att rekommedera. Även nya pinnbultar och muttrar är inte fel. Pinnbultarna är rostfria, likaså muttrarna mot grenröret, men inte de mot avgassysemet. Smörj samtliga innan du drar loss dem. Muttrarna mot avgassystemet kan vara ganska rostiga.

    Det är enkelt att montera ur kylare och kylfläkt vilket ger lite mer plats för att lyfta ur/lyfta i aggregatet om man inte har tillgång till en lyft.

    En Torx T30 hylsa med tillhörande spärrskaft och förlängning är smidigt att ha tillgång till.

    Det kan finnas en del olja i intercooler och tryckrör som kan vara bra att få bort också.

  5. #5
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 518
    Medlem#
    1469
    Monteringsdetaljer så som packningar och pinbultar medföljerl, även en övergripande instruktion med det viktigaste. Tex om olja in röret. Mycket viktigt att läsa det där innan arbetet påbörjas....
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Inlägg
    68
    En uppföljare... vad tror ni om att bogsera bilen med motorn igång (för att få kylning till automaten) med växlen i N? Totalt ca 20 km?

    Med bogsering och påfyllande av olja innan borde man ju belasta turbo/motor minimalt... men det kanske är att påfresta för mycket ändå?
    Tänker på katalysator m.m....?

Liknande ämnen

  1. guide till kamkedjebyte på 9-5:a
    Av Dirq i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-12-20, 23:56
  2. Guide till Turbobyte - OG9-3
    Av thoka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-01, 02:04
  3. Guide till grillmodifiering 9-3 SS
    Av Thompy i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-14, 02:14
  4. Guide till hur man portar en wastegate ?
    Av hammarslag i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-03, 03:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •