Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Bränsleförbrukning, 9-3 Aero rekord?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    100

    Bränsleförbrukning, 9-3 Aero rekord?

    Har under en längre tid börja tycka att priset på bensin varit lite väl saftigt för min plånbok. Så jag bestämde mig för att under några resor fram och tillbaka till skolan se hur lite jag kunde pressa ned min förbrukning till enligt SID.

    Förut fram och tillbaka till Örebro från Hällefors, som är en sträcka på 89 km, skulle jag testa detta. Före idag låg mitt personliga rekord på 0,6 med AC på och mig själv i bilen. Fick detta resultat hela tiden fram och tillbaka. Sedan förra veckan var bilen inne på service. Sedan imorse på vägen in tänkte jag göra ett nytt försök.

    Resultatet blev för mig helt förvånande. Målet var under 0,6 (med ett resultat som 0,59 godkänt). Enligt SID hade min 02ans 9-3 Aero dragit 0,54! Har flera gånger räknat på antal liter kvar i tanken osv och fått fram att den stämmer ganska så exakt.

    Har bilder som kan läggas upp senare när jag kommit hem från skolan, lite för att styrka det jag precis skrivit och kan även skriva ned mera informativt om lite setup och körning.

    Dessutom har jag även två små funderingar.
    Många säger att en bil blir att dra mindre med ett steg1, den frågan jag har då är om det skulle vara möjligt att få denna bil under 0,5 med lite optimering? och om det finns någon där ute som varit nere i samma siffror som mig med en Aero?

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Trevligt att den drar lite nu när beninen är dyr.
    Går säkert att optimera bilen att dra ännu mindre, på bekostnad av andra saker, tex miljö osv.
    Några tankar:
    Hur stor felprocent har du när du tankar i bilen? Hur stor felprocent har du med mängden bränsle i tanken? Hur stor felprocent visar SID? Hur stor felprocent är körsträckan? Hur påverkar dessa faktorer snittförbrukningen, ty nogranheten kan inte bli större än felprocenten

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    100
    Citat Ursprungligen postat av Johan S
    Hej,

    Trevligt att den drar lite nu när beninen är dyr. :)
    Går säkert att optimera bilen att dra ännu mindre, på bekostnad av andra saker, tex miljö osv. :)
    Några tankar:
    Hur stor felprocent har du när du tankar i bilen? Hur stor felprocent har du med mängden bränsle i tanken? Hur stor felprocent visar SID? Hur stor felprocent är körsträckan? Hur påverkar dessa faktorer snittförbrukningen, ty nogranheten kan inte bli större än felprocenten :)

    Mvh
    Johan
    Hur skulle den bli miljö mässigt sämre om den drar mindre bränsle och på det sättet släpper ut mindre? :)

    Det är nästan ingen felprocent alls genom de testerna jag gjort på det än så länge. Körsträckan mätte är mätt med gps och med tripp och även distansmätaren på SID alla visar samma sak.

    http://www.garaget.org/?car=52267&image=858572
    Bild på den precis innan jag stänger av bilen på skolans parkering. Fler bilder på färden kan fixas fram med. :)

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Vetlanda/Småland
    Inlägg
    250
    Riktigt imponerande, lyckades bara få ned min 9000 Aero i ca 0.65/l milen i 80km/h idag :S

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Håller med Johan S om att du är att gratulera om du tycker bilen drar lite bränsle men börjar man tala om "rekord" och "Sveriges snålaste förare" få man nog finna sig i att ens mätmetoder blir ifrågasatta.

    Vilken snitthastighet hade du under dessa 89 km?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Håller med Johan S om att du är att gratulera om du tycker bilen drar lite bränsle men börjar man tala om "rekord" och "Sveriges snålaste förare" få man nog finna sig i att ens mätmetoder blir ifrågasatta.

    Vilken snitthastighet hade du under dessa 89 km?
    man vet ju hur det låter i många andra trådar, så jag tar iaf många sånna här trådar med en nypa salt.

    Som sagt har man ju en felprocent, har själv räknat ut att min sid visar nästan 1dl/mil fel mot mina tankningar de senaste 2000milen...
    fast jag har tvärtom, den visar alltså förmycket..

    personligen anser jag att en "korrekt" mätning drar sig under en längre sträcka, kanske 10-15 fulltankar.
    Det är ju egentligen snittförbrukningen som är intressant.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    100
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Håller med Johan S om att du är att gratulera om du tycker bilen drar lite bränsle men börjar man tala om "rekord" och "Sveriges snålaste förare" få man nog finna sig i att ens mätmetoder blir ifrågasatta.

    Vilken snitthastighet hade du under dessa 89 km?
    Snittet låg på 85km/h.
    Visst jag håller med er om att man tar de flesta med en nypa salt och så vidare. Tycker ändå att det är förvånandsvärt lite och jag har testat SIDens mot tankningar förut vilket gett en marginal på för mycket på +0,01 - 0,03 varje gång. Så det skulle i praktiken innebära att saaben drog mellan 0,54 till 0,57 vilket fortfarande är väldigt lite.

    Har läst många gånger om folk som säger att dessa bilder aldrig drar under 0,8 eller 0,7 vid blandad körning. Känns som om det inte ska skilja så mycket på min mot resten?

    Det som är min stora fråga in the end.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sarpsborg, Norge
    Inlägg
    497
    Grattis med en superlåg bränsleförbrukning. Tyvärr är det nog så att dagens bilar måste, av miljöhänsyn, köra på en bränsleblanding nära lambda 1 (14,7kilo luft til 1kilo bränsle). man kan köra en bil på magrare bränsleblanding, men då ökar utsläppen av skadliga gaser (NOx?). Min gamla 900T16-85 (utan kat. och miljöhänsyn) kan jag köra lika billigt som din, men ej min 9-5.

Liknande ämnen

  1. Vax och rekord i Lund med omnejd?
    Av RSC i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-03-30, 03:38
  2. Effekt rekord för T5 styrning?
    Av Henka_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-07-26, 23:10
  3. 402 m rekord
    Av MRX i forum Projekt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-09-21, 09:13
  4. Nytt svenskt rekord i (snö)skoterhopp....
    Av LM i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-28, 19:28
  5. Etanolförbrukning: Är detta ett rekord?
    Av Trued i forum Allmänt
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2008-02-29, 11:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •