Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: AKUT HJÄLP! BILEN BLEV PÅKÖRD OCH ÄR AVSTÄLLD.

  1. #1

    AKUT HJÄLP! BILEN BLEV PÅKÖRD OCH ÄR AVSTÄLLD.

    Hände sådan sak imorse att min bil vart påkörbakifrån av en BMW x5a.

    Skador jag fick på min bi: Bakluckan, bakskärnarna, kofångaren och bakrutan krossades ja det finns ingen bak på den nå mer, den är intryckt.

    Skador på x5an: kofångaren lossnade.

    Problemet är att min bil är avställd och står på parkeringen på jobbet då verkstaden ligger aldeles bredvid där den ska in på reparation för växellådan.

    Bilen har stått på parkeringen och när en kollega kom till jobbet så trampade hon på gasen istället för på bromsen och min stackars 9-5a stod där, hon kom i nerförsbacke i ca 30-40km/h + gasade mycket på slutet.

    Hur ser försäkringsbolaget på det här? har helförsäkring men där står det följande.

    Vagnskadeförsäkring.
    Ersätter skador på det egna fordonet vid trafikolycka (EJ VID AVSTÄLLNING), annan yttre olyckshändelse eller avsiktlig skadegörelse.

    Detta är förska olyckshändelsen jag har varit med om och har ingen tidigare erfarenhet med försäkringar/försäkringsbolag.

    Ett problem till är att jag och bilen befinner oss inte i Sverige och jag vet inte heller hur det är med försäkringar här i Estland.

    Men finns det nå hopp om att få nå ersättning från mitt försäkringsbolag i Sverige.

    Vad ska jag göra, är verkligen förvirrad just nu, har ej varit i kontakt med mitt försäkringsbolag änn.[/b]

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 453
    Detta klassas väl inte som en trafikolycka utan som en parkeringsskada? Dessutom så är det ju inte du som är vållande utan BMW-ägaren så det är hans försäkring som ska pröjsa för skadorna. Klart du ska få ha bilen parkerad nånstans avställd och ändå kunna få tillbaks på försäkring om nån kör in i din bil.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3
    Det enda positiva i det här är att hon som körde in i mig, hennes man äger försäkringsbolaget där jag har mitt hemfösäkring och försäkringen till min andra bil här i Estland.

    Vet inte om det var så smart men jag ställde på bilen strax efter detta hände,
    ska jag höra med mitt försäkringsbolag eller ska jag vänta på svart från deras försäkringsbolag som körde in i oss.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    197
    Vagnskadeförsäkringen på din bil ersätter skador på din bil vid en olycka som du orsakar, dock ej om du orsakar olyckan när din bil är avställd. (T.ex. om du kör med bilen avställd till/från verkstad.)

    I detta fall är det ju självklart att hon är vållande till olyckan, d.v.s. det är hennes trafikförsäkring som ersätter dig.

  5. #5
    Vad du får ersättning för

    Skada som kan ersättas via
    • brandförsäkring
    • glasförsäkring
    • stöldförsäkring
    • rättsskyddsförsäkring
    Om fordonet var helförsäkrat(som tur jag hadde) vid avställningen ersätts även skada på grund av
    • skadegörelse
    • annan yttre olyckshändelse


    När försäkringen gäller
    När fordonet är registrerat som avställt i Vägtrafikregistret och är taget ur drift.
    Var försäkringen gäller
    Avställningsförsäkringen gäller endast i Sverige. (det var ju synd)

    jaja det löser sig nog med deras försäkring ändå på era svar så jag är lite lugnare, nu är det mest synd för bilen, baken är i stort sett platt på den, finns det chans att det lagas?

    Bör jag kontakta mitt försäkringsbolag innan jag har fått svart från deras försäkring?

    Tack för alla svar!

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 887
    som andra redan skrivit så är det motpartens bolag som ska betala men du kan med fördel anmäla skadan även till ditt eget bolag så det inte blir så att motparten förhalar ärendet...........
    Så fort du anmäler skadan så kommer ju ditt bolag pocka på uppmärksamhet från motpartens bolag......

  7. #7
    nu fick jag se bilen själv till slut och det var inte så farligt som jag hade trott.

    http://www.garaget.org/?car=83613&image=858211

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    821
    Citat Ursprungligen postat av BonoVox
    nu fick jag se bilen själv till slut och det var inte så farligt som jag hade trott.

    http://www.garaget.org/?car=83613&image=858211
    Haha, cool av dej att inte tycka att det var så farligt..
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av G-man
    Citat Ursprungligen postat av BonoVox
    nu fick jag se bilen själv till slut och det var inte så farligt som jag hade trott.

    http://www.garaget.org/?car=83613&image=858211
    Haha, cool av dej att inte tycka att det var så farligt..
    Inte så farligt som jag trodde, trodde att hela baken var platt.

    Men vad tror ni, nått att laga eller är det skroten som gäller?

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 887
    i Sverige är det nog ett gränsfall om de skulle laga eller ej. Är innerstrukturen för dålig så rinner timmarna iväg och det blir för dyrt så det beror helt på hur golv, innerskärm osv ser ut.

  11. #11
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 113
    Skulle tippa på att det blir inlösen.
    Speciellt då bilen värderas lägre pga trasig låda, men det kanske inte bolaget vet

  12. #12
    Helt original Anguss avatar
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    502
    Svågern åkte på en väldigt liknande skada på deras bil för knappt 2 år sedan. Nästan identisk bil också, 9-5 vector 2,3 sedan MY02 hasselnötmetallic.

    Den reparationen kostade någonstans kring 125' har jag för mig. Försäkringsbolaget löste inte in den, värdet på bilen var väl då i krokarna kring 155'. Nu vet jag inte hur långt din bil gått men en likvärdig bil idag 2 år senare står ju lägre i pris. Skulle nog tro din blir inlöst.
    SAABHISTORIK • MY95 9000 2,3T > MY98 9000 2,3T Classic > MY04 9-5 Aero SC > MY09 NG9-3 SC

  13. #13
    Det verkas som det är inbyte som gäller.

    Då tänkte jag ta ur sätena ur den och sätta i dem i min 9-5 aero 00a, passar de sätena i aeron?

    Försäkringsbolaget lär det väl inte by sig så mycke i vad det är för inredning, om de ens ser nån skilnad?

  14. #14
    Kanske inte så smart att först lägga ut en bild på din bil där man ser regnr.
    Och i nästa mening informera om att du ska blåsa försäkringsbolaget genom att byta ut inredning i bilen.

    Efter inlösen kommer ju bolaget som då äger bilen att sälja den till någon skrot, och jag tippar på att skinnklädseln inbringar lite mer än vanlig tyg...

  15. #15
    Jag har 00ans aero inredning (helskinn) nu men vill ha 02an halvskinn med elstolar med minne då de är mycket skönare.

    För det andra tror jag inte att de är inne på detta forum och läser då de inte kan svenska

  16. #16
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 113
    Citat Ursprungligen postat av Hogge1973
    Kanske inte så smart att först lägga ut en bild på din bil där man ser regnr.
    Och i nästa mening informera om att du ska blåsa försäkringsbolaget genom att byta ut inredning i bilen.

    Efter inlösen kommer ju bolaget som då äger bilen att sälja den till någon skrot, och jag tippar på att skinnklädseln inbringar lite mer än vanlig tyg...
    Bolaget gör ju en besiktning/värdering på bilen och innan den är gjord får man göra precis vad man vill med bilen då den fortfarande ägs av kunden.

    Men när värderingen väl är gjord får man inte byta ut några delar.

  17. #17
    Du skall inte gå med på en lagning när baken är så här tryckt den kommer aldrig bli ok igen i krocksynvinkel. Bilen kan se bra ut efter men den kommer aldig att bete sig som den skall vid en bakkrock igen.

    SKRota den det gäller alla bilar som har varit med om en hård bakkrock.

  18. #18
    fick besked idag, är reparation som gäller, skuillde ett par tusingar.
    Bilen värderades till 175000 och reparationen skulle kosta 120000kr
    och om reparationen kostar mer än 70% av bilens värde så blir det reparation
    70% av 175000= 122500
    så jävla surt att det skuljer 2500 för att den ska skrotas ist.

    och jag kan få bilen som den är + 70% av reparationskostnaden i.
    nu pratar jag i Eek så man ska dela med 1,7

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 418
    Medlem#
    9481
    hmm 175 K för en 2002 sedan? låter ju VÄLDIGT högt räknat....
    är ju inga problem att få 2st lika dana bilar för det priset om man kollar på blocket...
    Ta pengarna istället och köp en nyare...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    hmm 175 K för en 2002 sedan? låter ju VÄLDIGT högt räknat....
    är ju inga problem att få 2st lika dana bilar för det priset om man kollar på blocket...
    Ta pengarna istället och köp en nyare...
    som sagt det är i eek jag har räknar alltså dela med 1.7 och hur ska jag ta pengarna istället? jag får ju knappast välja.

Liknande ämnen

  1. Blev påkörd idag.
    Av csan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2015-09-28, 13:05
  2. Blev påkörd idag
    Av Fillefloe i forum Off Topic
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-07-20, 19:41
  3. blev påkörd vid vänstersväng
    Av MIB i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-03-08, 17:15
  4. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-11-25, 19:25
  5. Idag blev jag påkörd! (Försäkringsregler)(Uppdat)
    Av Hansa i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-05-17, 16:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •