Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Några olika problem 9-5 2,3t -04:a

  1. #1

    Några olika problem 9-5 2,3t -04:a

    Hej!

    Känner ett litet litet glapp när jag rör ratten lite snabbt fram och tillbaka, vad kan det vara?

    Sen så har jag väldigt svag tomgång när jag har i Drive eller Reverse, det räcker med att jag rör ratten så servon får jobba så låter det illa i motorn, finns det nåt att göra åt det?

    Sen så låter det som nåt hjul till nån rem gnisslar och låter lite som krossat glas när den går. Vilken rem/hjul kan det vara.
    Poly-V remmen är bytt för 1000 mil sedan på Kongahälla bil i kungälv.

    Några fel som jag stör mig på......och hoppas nån kan vägleda mig lite.

    /Henrik

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    1. Splinsen i rattstången måste fettas in, jättelätt att fixa.

    2. Vet ej

    3. Säkert är remmen bytt till den korta modellen, lösningen är att byta tillbaka till långa modellen.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  3. #3
    Splinsen i rattstången fettades in för max 2000 mil sedan.

    Men varför är det bytt till kortare rem? Fördel/nackdel?
    Det är ju ändå auktoriserad verkstad som gjort det!!

    /Henrik

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681
    Är väl så att nyare T7 motorer har ett remhjul mindre för att minska tillverkningskostnader?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  5. #5
    Men då kan man väl inte byta till en lång rem om ett hjul saknas eller?

    /Henrik

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    2 169
    Citat Ursprungligen postat av Henrik Rosvall
    Men då kan man väl inte byta till en lång rem om ett hjul saknas eller?

    /Henrik
    Min rem var oxå den korta o gnisslade något så in i ... byte den vid ~5000mil o efter det slutade det .. alltså kör nu fortfarande på den korta varianten o bilen har gått nu 8000mil utan problem \ ljud ..

    /Patrik
    Tjänstebil : 9-3 08' BioPower SC Maptun 220Hk@340Nm
    Familjebil : 9-5 04' Aero Aut SC Maptun E85 272Hk@384Nm naven, 14,8@155km/h (19")
    ( prmperformance.com ligger på hyllan just nu )#4976

  7. #7
    ok!

    Vad kostar det att byta till en annan längd då?

    /Henrik

  8. #8
    Jag lyssnade lite på bilen idag och det verkar vara ett hjul till remmen som gnisslar och låter illa? Kan det vara så.

    Det verkar vara dags för årsservice på bilen också nu så jag får väl beställa tid ändå.....

    /Henrik

  9. #9
    Förresten är det nån som har tips på vilken verkstad i Göteborgsregionen som är bra i dagsläget?

    Har själv egentligen bara erfarenhet av Kongahälla bil och det är ingen bra erfarenhet, det som talar för att man ska åka dit igen är väl att man kan klaga på grejer dem missat innan som man märkt nu.

    /Henrik

  10. #10
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Henrik Rosvall
    Jag lyssnade lite på bilen idag och det verkar vara ett hjul till remmen som gnisslar och låter illa? Kan det vara så.
    Naturligtvis kan det vara så. Tror att -04,or har den korta remmen som standard och bilen har ju inte gnällt ända från fabrik, så någonting måste ha hänt. (Exempelvis som du skriver att ett lager till en spänn/löprulle börjar bli dåligt.)

    Bara att byta det hjulet som låter illa.

    Du kan ju testa också att stänga av ACC;n eller köra den på ECON. OM inte AC-kompressorn är på så blir det mindre belastning på remmen och det hjulet som låter illa kan få lite lättare att rulla varpå ljudet kan minska i styrka..
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  11. #11
    Hej ringde runt och kollade lite priser osv idag.
    Mechanum i partille tar 2800:- för årsservice och Kongahälla bil tar 2100:-.
    Passade på att fråga angående hjulen till poly-v remmen, mechanum sa att det va inte helt ovanligt och väldigt viktigt att kolla upp det.
    Kongahälla bil hade inte hört talas om det.

    Så det får bli mechanum.......

    /Henrik

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av Henrik Rosvall
    Jag lyssnade lite på bilen idag och det verkar vara ett hjul till remmen som gnisslar och låter illa? Kan det vara så.
    Naturligtvis kan det vara så. Tror att -04,or har den korta remmen som standard och bilen har ju inte gnällt ända från fabrik, så någonting måste ha hänt. (Exempelvis som du skriver att ett lager till en spänn/löprulle börjar bli dåligt.)

    Bara att byta det hjulet som låter illa.

    Du kan ju testa också att stänga av ACC;n eller köra den på ECON. OM inte AC-kompressorn är på så blir det mindre belastning på remmen och det hjulet som låter illa kan få lite lättare att rulla varpå ljudet kan minska i styrka..
    -04:orna har lång rem från fabrik.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    1. Splinsen i rattstången måste fettas in, jättelätt att fixa.
    Vad skall man ha för fett?

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    St Albert, AB, Canada
    Inlägg
    217
    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    1. Splinsen i rattstången måste fettas in, jättelätt att fixa.
    Vad skall man ha för fett?
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... c&start=20
    900 16v Cab 1987, Subaru Outback, *NG9-3 Aero 2004 Cab, *Saab 95 2006 Kombi, * Jaguar XJ6 2000

  15. #15
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    1. Splinsen i rattstången måste fettas in, jättelätt att fixa.
    Vad skall man ha för fett?
    Jag vet faktiskt inte exakt vilket fett Saab rekommenderar, eller vad verkstäderna använder, någon skrev i en tråd att vissa använder någon spray eller liknande. Jag frågade på en Saabverkstad och killen kollade i något servicemeddelande men kunde inte säga vilket fett som rekommenderas. Tjockt och klabbigt sa en mekaniker som knallade förbi, och jag tog av ett vidhäftande MOS2 fett jag hade hemma i verkstaden och det funkade klockrent på min. Så jag tror inte sortens fett är livsavgörande.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448
    Citat Ursprungligen postat av Henrik Rosvall
    Hej ringde runt och kollade lite priser osv idag.
    Mechanum i partille tar 2800:- för årsservice och Kongahälla bil tar 2100:-.
    Passade på att fråga angående hjulen till poly-v remmen, mechanum sa att det va inte helt ovanligt och väldigt viktigt att kolla upp det.
    Kongahälla bil hade inte hört talas om det.

    Så det får bli mechanum.......

    /Henrik
    Så hur har det gått? Har samma missljud på min, så jag är nyfiken på lösningen och kostnaden av den.
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  17. #17
    Vet inte så mkt än om det men bilen har stått på mechanum sen i måndags morse när bärgningsbilen hämtade bilen här hemma.
    Jag har sagt att jag ska ha långa remmen och verkade de hålla med om att man ska ha.


    /Henrik

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    I kungsbacka precis vid järnvägsstationen och övergången finns en bilverkstad som heter Bennys. Den är riktigt bra och priset är helt rätt. Mycket seriöst arbete och bemötande. även saab i kungsbacka är riktigt trevliga men där får man vänta på att få komma till..
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  19. #19
    Hämtade bilen idag, det verkar funka kanon med långa remmen.
    Har bara kört några mil men provade lite på tomgång med växelväljaren i D och vred lite på ratten och använde elhissarna och slog på och av AC och inga missljud eller så. Totalt: 5200:- inkl årsservice på MECHANUM, rätt så dyrt men väl värt det.

    /Henrik

  20. #20
    Fortfarande grymt nöjd med hur bilen uppför sig med den långa remmen!
    Känns lite som jag fått en ny motor......

    /Henrik

Liknande ämnen

  1. Några problem att få 05:ans motor i en 9-5:a -99?
    Av Morrison i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-12-20, 02:14
  2. Är det några problem om man kör med T5 kammar med org pro ?
    Av Aero++ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-30, 19:50
  3. Några problem med 9000
    Av sarsaero91 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-14, 17:01
  4. DI-kassett och wastefire, några problem?
    Av poh99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2005-02-10, 20:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •