Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Dålig väghållning i bakvagn 9-5 Aero -01

  1. #1

    Dålig väghållning i bakvagn 9-5 Aero -01

    Hej

    Har en 9-5 Aero från 2001 som har gått snart 17000 mil. Symptom: klonkar från bakvagnen (mest vänster) när jag kör över minsta gupp. Väghållningen i bakvagnen är katastrofal! Jag kör lite motoroväg hem från jobbet varje dag och vid ett ställe så är det en bro där själva skarven mellan vägen på fast mark och bron skiljer lite i nivå. Det är rent otäckt att åka där då bilens bakvagn studsar till rejält och flyttar sig i sidled. Känns inte alls bra! Bilen är i övrigt väldigt spårkänslig samt att det känns som att bakvagnen inte hänger med på kurvig väg.

    På senaste servicen fick jag anmärkning på "A-bussningar hö + vä". Åtgärden skulle kosta 3500:- men jag tackade nej till detta just då. Har läst en del om bussningar och fjädring och inser snabbt att det är en svag punkt på 9-5:an. Så frågan är vad jag ska börja med att byta. Eftersom ekonomin alltid är en prioriteringsfråga så skulle jag vilja ha lite råd från er som är mer erfarna angående detta.

    Mina antagande är att dessa delar skulle behöva bytas:

    Stötdämpare
    Bussingar för nedre/övre länkarm
    Länkarmsinfästning (A-bussningar?)
    Fjädrar???

    Vilken ordning borde jag prioritera? Vilka av dessa kan jag (med baskunskaper och basverktyg) fixa själv med tex Haynes reparationshandbok alternativt instruktioner på nätet/forumet?

    /Shootking

    PS. När jag ändå postar, vad borde jag ha för däcktryck i mina 17" 225/45 R17? Läste i en annan tråd att en del har 2.8-3.0 i sina däck runt om. Jag har alltid kört med 2.3 enligt intruktionsboken. DS.
    Saab 9-5 Aero 2001 Sportkombi

  2. #2
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Dålig väghållning i bakvagn 9-5 Aero -01

    Citat Ursprungligen postat av shootking
    PS. När jag ändå postar, vad borde jag ha för däcktryck i mina 17" 225/45 R17? Läste i en annan tråd att en del har 2.8-3.0 i sina däck runt om. Jag har alltid kört med 2.3 enligt intruktionsboken. DS.
    Du borde naturligtvis ha 2,8-3 bar. Fungerade ypperligt på min 9-5 Aerokombi -01 då med.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    889
    Låter helt klart som att det är stötdämparna i första hand som måste bytas, är de dåliga så hoppar bilen i sidled vid sväng och ojämnt väglag.

    Har du även fått anmärkning på A bussningarna så bör du byte de också + göra en hjulinställning efter det så ska du se att bilen går fint sen.

    3 bar skulle jag rekommendera i de däcken.

    Mvh. Mathias
    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

  4. #4
    Hej igen!

    Då blir det åtgärd enligt följande:

    Stötdämpare
    Länkarmsinfästning (A-bussningar)
    3 bar i däcken!

    Så ska vi se om det blir bättre!

    /Shootking
    Saab 9-5 Aero 2001 Sportkombi

  5. #5

    Re: Dålig väghållning i bakvagn 9-5 Aero -01

    Citat Ursprungligen postat av shootking
    Jag har alltid kört med 2.3 enligt intruktionsboken.
    Står det verkligen det i instruktionsboken att du ska använda detta lufttryck? I min instruktionsbok hittar jag siffror för rekommenderat lägsta lufttryck, dvs det tryck Saab rekommenderar att man inte ska underskrida. Det låga trycket 2,3 som du använder gäller dessutom enbart vid låg last och låg hastighet. Är det då rätt beslut att bara pumpa upp däcken till detta lägsta möjliga tryck?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  6. #6

    Re: Dålig väghållning i bakvagn 9-5 Aero -01

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Står det verkligen det i instruktionsboken att du ska använda detta lufttryck? I min instruktionsbok hittar jag siffror för rekommenderat lägsta lufttryck, dvs det tryck Saab rekommenderar att man inte ska underskrida. Det låga trycket 2,3 som du använder gäller dessutom enbart vid låg last och låg hastighet. Är det då rätt beslut att bara pumpa upp däcken till detta lägsta möjliga tryck?
    Du har naturligtvis rätt. Jag har aldrig reflekterat över detta tidigare. Har inte fått några problem med förslitningarna på däcken, därav har jag aldrig reagerat på det. Men det är klart, väghållningen måste ju påverkas...

    /Shootking
    Saab 9-5 Aero 2001 Sportkombi

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    959
    Ang däcktryck så är 3 bar lite i överkant.. någonstans vid 3 bars kalltryck så börjar ett 17" däck med den bredden o profil tappa i förmågan att hålla sidokrafter.
    2,7 bar är mer lagom. 2,3 alldeles för lite även 2,5 är för lite .. 3är för mkt på en bil med den vikten.
    en 18 el 19" fälg kan dock kräva 3 bar men här försämras väghållningen oxå beroende opå hur chassiet är inställt.

    Generelt så slits ett däck fortare om det har för lågt tryck än för högt bla pga större rörelse/ deformation och därmed mer friktionsvärme. Även större mekanisk nötning!

    Utan o säga för mkt men jag har jobbat med provning av däck o chassie sättning så jag har lite vetenskaplig fakta bakom mig!

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Vindeln
    Inlägg
    470
    Vad för A-bussningar blev det ?.... Powerflex kostar ju ju inte många hundralappar mer än orginal gummi dynga ! !?
    Hé jé int lätt då hé jer svårt!
    2x9-5 2,3 my00
    -85 t16 sportsedan

  9. #9
    Det blev powerflex från speedparts efter att ha läst en massa positiva inlägg om dessa på forumet... Plus att jag kan byta dem själv!
    Saab 9-5 Aero 2001 Sportkombi

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404
    Citat Ursprungligen postat av HP
    Ang däcktryck så är 3 bar lite i överkant.. någonstans vid 3 bars kalltryck så börjar ett 17" däck med den bredden o profil tappa i förmågan att hålla sidokrafter.
    2,7 bar är mer lagom. 2,3 alldeles för lite även 2,5 är för lite .. 3är för mkt på en bil med den vikten.
    en 18 el 19" fälg kan dock kräva 3 bar men här försämras väghållningen oxå beroende opå hur chassiet är inställt.

    Generelt så slits ett däck fortare om det har för lågt tryck än för högt bla pga större rörelse/ deformation och därmed mer friktionsvärme. Även större mekanisk nötning!

    Utan o säga för mkt men jag har jobbat med provning av däck o chassie sättning så jag har lite vetenskaplig fakta bakom mig!
    Pratade med en på saab och han sa man ska ALDRIG ha under 2,8 bar på 17" till saab 9-5.
    Någonstans från 2,8 och uppåt beroende på däcken och hur man kör.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    959
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Citat Ursprungligen postat av HP
    Ang däcktryck så är 3 bar lite i överkant.. någonstans vid 3 bars kalltryck så börjar ett 17" däck med den bredden o profil tappa i förmågan att hålla sidokrafter.
    2,7 bar är mer lagom. 2,3 alldeles för lite även 2,5 är för lite .. 3är för mkt på en bil med den vikten.
    en 18 el 19" fälg kan dock kräva 3 bar men här försämras väghållningen oxå beroende opå hur chassiet är inställt.

    Generelt så slits ett däck fortare om det har för lågt tryck än för högt bla pga större rörelse/ deformation och därmed mer friktionsvärme. Även större mekanisk nötning!

    Utan o säga för mkt men jag har jobbat med provning av däck o chassie sättning så jag har lite vetenskaplig fakta bakom mig!
    Pratade med en på saab och han sa man ska ALDRIG ha under 2,8 bar på 17" till saab 9-5.
    Någonstans från 2,8 och uppåt beroende på däcken och hur man kör.

    MVH

    F
    Ja det låter som en rätt okej rekomendation.. dock skulle jag ej köra över 3,0 i kalltryck, specielt sommartid el vid autobahn körning. Vissa däck pallar inte trycket bokstavligt talat.. Har prövat det! Desutom börjar som sagt greppet försämras runt 3 bars kalltryck el lite däröver..
    Givetvis känner man ej det vid vanlig körning.... När jag körde däckprov så hade ja kraft mätare på alla 4 fälgarna roll och centripitalvinkelgivare, Gkrafts mätare mm. Desutom var vi på en preppad asfaltsyta som skulle ge så lika friktion så möjligt över hela ytan.. Hade bla möjlighet att mäta 1 tusendels G förändring.
    Detta gav en väldigt exakt dataloggning på hur däcket uppförde sig!
    Provet gick ut på att kolla att ESPn och ett annat hjälpsystem inte stördes av olika däcktyper och tryck, samt vilka tryck som funkade bäst!

  12. #12

    Re: Dålig väghållning i bakvagn 9-5 Aero -01

    Jag har inte kommit mig för att byta dämpare än. Men nu är det dags. Nu är väghållningen så katastrofal att det är ett måste. Har ingen nivåreglering, så jag behöver inte tänka på det. Frågan är alltså vilka jag ska/borde välja för att få likvärdig väghållning som original-dämparna erbjuder (när de är nya och fungerar).

    Alternativen som finns:
    Broscaparts.se gasstötdämpare 495:-/st
    SP Reservdel 650:-/st
    Mekonomen Reflex Sport 852:-/st
    Micro Monroe Reflex 859:-/st
    Saab original: 1050:-/st
    SP Bilstein sport 1295:-/st
    SP Bilstein Sprint 1395:-/st
    SP Koni Sport 1645:-
    SP Bilstein Clubsport 1995:-/st

    Jag vill ha dämpare som är likvärdiga med originalet. Och ja, jag vet att de inte är speciellt bra... :-) Men ni förstår tänket kanske!

    Mvh Jens
    Saab 9-5 Aero 2001 Sportkombi

  13. #13

    Re: Dålig väghållning i bakvagn 9-5 Aero -01

    Hej,

    Det är i min mening egentligen inte SAABs originaldämpare som är dynga, utan förhållandena runt omkring, dvs bakvagnen i övrigt. Slitna bussningar, fel hjulvinklar osv leder till att bl.a dämparna slits onormalt hårt och ger upp i förtid. Sätter man dit hårdare bussningar typ powerflex, och ser till att bakvagnen är i ordning med rätt hjulinställning, shimsning om det behövs, så håller dämparna längre efter det nästan oavsett fabrikat.

    Angående vilken dämpare man ska välja så finns det antagligen lika många åsikter om det som det finns människor på forumet , men det är ju ofta en ekonomisk fråga också. Vill du ha dämpare som motsvarar original så kan du i princip välja fritt i intervallet 495 - 1050 bland dem du radar upp. Går du upp till Bilstein eller Koni så får du ännu bättre dämpare som antagligen både håller längre, och ger bättre väghållning under tiden.

    på min 9-5 Aero 2001 har dämparna bytts två gånger, och a-bussningarna en gång ( mot nya original). Nu efter 14000 mil är det dags för tredje omgången (första gången med mig som ägare). Jag kommer köra på powerflex, hårdare fjädrar + broscarparts sportdämpare, så ska det nog gå att köra en bra bit utan att byta igen. 7000 mil mellan stötdämpare + bussningsbyten är inte riktigt okej bytesintervall tycker jag.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  14. #14

    Re: Dålig väghållning i bakvagn 9-5 Aero -01

    På mitt aeroskåp -01 bytte jag till Powerflex samt Saabs nivåreglering
    (beg från SDCC).
    Fungerar bra för mig, dessutom rätt hjulvinklar och full fjädringsväg
    oavsett last.
    Nivåregleringen består av en "självreglerande dämpare" (Sachs) som är
    grövre + fjäder med större diameter för att rymma dämparen. Detta "fjäderben" verkar dessutom vara betydligt hållbarare än det vanliga.

    Mvh,
    Ola

    P.S. det finns 2 olika nivåregleringskit: "vanligt" samt "sportchassie".
    9-5 aero kombi -01.

  15. #15

    Re: Dålig väghållning i bakvagn 9-5 Aero -01

    Ah just det, dem hade jag glömt att de fanns. Har man tur att få tag på ett par sådana som är fräscha är det ju ett alternativ.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

Liknande ämnen

  1. Dålig väghållning 9-5 kombi.
    Av bubisen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-04-14, 22:37
  2. Dålig väghållning 9-5 Aero
    Av Dab i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-05, 00:10
  3. Sänkning = dålig väghållning ?
    Av Sabar i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-05-10, 10:07
  4. Dålig väghållning og9-3aero
    Av Stebe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-09-06, 09:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •