Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: ACC fel 9000 -97

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    gotland
    Inlägg
    230

    ACC fel 9000 -97

    hej har problem med min 9000 accn kyler inte det går att ändra grader i bilen men det blir inte allt funkar förutom att den inte kyler ac komressorn tycks inte gå in det är bara rem skivan som snurrar men den slår inte till.någon som vet vad det kan vara för fel

    tacksam för svar
    SAAB 9-5 vector 2,3t kombi 2004 med pilot pkt

    saab 96 1976

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 547
    Kan vara så att du behöver plocka bort ett shims. Spelet mellan remskiva och magnetkopplingen ska vara ~0.4-0.7 mm. Är spelet större uppåt 1 mm klarar inte magnetkopplingen att dra och driva runt kompressorn. Kolla först att du har spänning fram i tåten(blå?). Har du spänning så ska magnetkopplingen dra. Du bör höra ett ljudligt klick när den går i ingrepp.

    I systemet sitter även en tryckbrytare - vanligtvis monterad på torkfiltret. Har du för lite gas i systemet så trycket är mindre än ~2bar så slår inte magnetkopplingen till. Har du för mycket gas/olja i systemet så trycket hamnar över ~30bar slår brytaren ifrån.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Har för mig att magnetkoplingen styrs via ett "vanligt" relä i säkringsboxen och att en bekant hade problem med detta härom året.
    Tror det går att växla position med ett annat likadant relä för felsökning.

    Att börja shimsa koplingen skulle jag inte göra innan jag mätt upp om det är spänning fram dit men det är kanske en smaksak, har man bladmått och inget att mäta spänningen med så..

    Instruktion för shimsningen finns här: http://www.saab9000.com/procedures/v...rconclutch.php
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    gotland
    Inlägg
    230
    hej tacksam för svar jag märkte även i dag att värmen inte heller funkar.och de kommer ingen ström fram till kompressorn men när jag sätter på direkt ström så slår den till.är det äve så att när det inte kyler så får man ingen värme heller?

    mvh conny
    SAAB 9-5 vector 2,3t kombi 2004 med pilot pkt

    saab 96 1976

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Kalibrera ACC:n genom att med tändningen på trycka in "AUTO" och "<=>" samtidigt och låta panelen stega igenom tills inställd temperatur visas i displayen igen.
    Har du några fel kommer det istället att visas hur många fel som finns.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    gotland
    Inlägg
    230
    tackar men vad är = för något?
    SAAB 9-5 vector 2,3t kombi 2004 med pilot pkt

    saab 96 1976

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Vetlanda/Småland
    Inlägg
    250
    Får du ingen värme heller? även om du sätter den på High? typ som att värmen har fastnat i ett läge och inte går att ändra även fast du ändra temp på acc panelen? är det så du menar?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    gotland
    Inlägg
    230
    japp går inte o få varmt o inte kallt men det går att ställa på accn men de händer inget
    SAAB 9-5 vector 2,3t kombi 2004 med pilot pkt

    saab 96 1976

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Citat Ursprungligen postat av 9000 a50 maptun steg 3
    tackar men vad är = för något?
    <=> :Knappen längst ned till höger på ACC-panelen. (Det kan möjligen stå "VENT" på denna.)

    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Steg 2 tacts avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 671
    Citat Ursprungligen postat av 9000 a50 maptun steg 3
    tackar men vad är = för något?
    alltså knappen som ser ut så <=> (typ längst ner på acc)

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    gotland
    Inlägg
    230
    aha tackar så mycket.jag hittade felet på accn det var relät som sitter i säkrings boxen fram när ja mätte upp de så värkade de funka men de orkade inte dra när det kom i bilen så ja provade med ett annat nu fukar de

    tack för hjälpen mvh conny
    SAAB 9-5 vector 2,3t kombi 2004 med pilot pkt

    saab 96 1976

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lund
    Inlägg
    304
    Hallå, ja har också problem med accen, har börjat felsöka lite och säkringarna är hela, men vilket relä är det? Om någon kan slänga upp en bild så hade det vatt kanon. Har även mätt om det kommer fram spänning till kompressorn och det gör det inte, gas finns i systemet.

    Tacksam för svar

    gäller saab 9000 cse 96:a
    Kör Saab 9-5 Aero -04

  13. #13
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Bra tråd

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •