Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Kontroll av motoroljenivå

  1. #1

    Kontroll av motoroljenivå

    Hejsan!

    Kontroll skall ske med varm motor som körts ett tag, brukar kontrollera efter att bilen rullat varm + några KM landsväg, stänger av motorn och väntar i cirkus 5 min. Läser på forumet att de flesta väntar mellan 10-30 min efter avstängning men i manualen står de "mellan 2-5 min".
    Testat begge metoderna och det skiljer en hel del i nivå på stickan mellan "metoderna" vilket är rätt?



    Med vänlig hälsning
    Alexander

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 650

    Re: Kontroll av motoroljenivå

    Citat Ursprungligen postat av lätttryckarn
    Hejsan!

    Kontroll skall ske med varm motor som körts ett tag, brukar kontrollera efter att bilen rullat varm + några KM landsväg, stänger av motorn och väntar i cirkus 5 min. Läser på forumet att de flesta väntar mellan 10-30 min efter avstängning men i manualen står de "mellan 2-5 min".
    Testat begge metoderna och det skiljer en hel del i nivå på stickan mellan "metoderna" vilket är rätt?



    Med vänlig hälsning
    Alexander
    Om du frågar MIG så är rätt metod att rycka upp stickan så fort oljan slutat skvalpa i tråget. Då vet man hur mycket olja det finns för oljepickupen att suga i sig...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    963
    hej
    rätt o rätt huvudsaken är att man konsekvent kollar på samma sätt och under samma förutsättningar vare sig man väntar 5 lr 30 min. men mitt tycke är väl c:a 5 min väntan är lagom = efter att man tankat tex.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  4. #4
    Okej, forsätter att kolla oljan efter 5-7 min då.

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Det är nog inte helt fel att gå efter vad instruktionsboken säger (i det här fallet heller)
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-19, 00:55
  2. kontroll av tryckare, hur?
    Av kwansa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-20, 18:36
  3. Spridar kontroll, OG 900
    Av Rikard i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-02-04, 21:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •